Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Welkom op TOV! Helder licht??.
Veel plezier met lezen en kijken!
Implementeren doe je samen
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
De derde grote etappe van de heilsgeschiedenis is de exodus. Om deze etappe te vertegenwoordigen is een van de drie vroege woestijnverhalen gekozen, die.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
(Religieuze) feesten onderbreken de dagelijkse sleur en zijn daarom noodzakelijk binnen onze school.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
DUURZAAMHEID 2.0 | MEET THE NEW MEAT. #2. OVERSCHRIJDENDE VISIE #2. OVERSCHRIJDENDE VISIE #3. STERK ENGAGEMENT #3. STERK ENGAGEMENT #1. COALITION OF THE.
Pastoraat nieuwe stijl?
Informatiedag verenigingen
Tien tips voor kwaliteitsteam TBT
“eigenheid” & “diversiteit”
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Transformatie van denken
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
4 Richtlijnen ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Pasen is aanstekelijk Daar en toen  Hier en nu.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Gezocht: sterke solidariteits-verhalen 7 op 7
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Volksuniversiteit Zwolle
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
Do’s en don’ts voor bewonersinitiatieven
Duurzame inzetbaarheid
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Toekomstvisie Scouting Nederland
Duurzame inzetbaarheid
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Mogelijke Jezusbeelden
Ga de hele wereld door en vertel het goede nieuws aan iedereen!
Laten we stampvoetend aandacht eisen voor de strijd tegen onrecht. Laten we met onze voeten telkens opnieuw in vrede naar elkaar gaan.
Ontwikkeling, wij als EBS
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Zichtbaarheid Creëren
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Gerechtigheid Wat is het ?.
Aan de slag met kwaliteit
Dwars door alles heen samen op weg naar Kerstmis.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Je vindt ze als bakens langs je weg,
Dromen dat het anders kan
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als oefenplaats in gerechtigheid, in Pastorale Perspectieven 169 (2015), nr. 4, 5-9, p Laat je bewegen door onrecht “Dienstbaarheid vindt haar vertrekpunt in de bereidheid en de openheid van mensen om zich te laten raken, te laten bewegen door onrecht in de samenleving.” “Daarom dit eerste aandachtspunt: word bewogen door onrecht, leg het ongeloof af dat het niet anders kan, ga staan in die tegenstroom van mensen die vandaag al zichtbaar maken dat een andere wereld mogelijk is.”

Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als oefenplaats in gerechtigheid, in Pastorale Perspectieven 169 (2015), nr. 4, 5-9, p Stilstaan bij rol en positie “Het zijn de verhalen van hen in de marge van onze samenleving die ons vertellen hoe machtsverhoudingen de samenleving organiseren en die ons zicht geven op hoe rijkdom, middelen en kansen verdeeld worden.” “Wanneer gerechtigheid beoefend wordt (…) dan is het ook zaak om uw eigen machtspositie onder de loep te nemen. De plaats waar uw voeten staan in de concrete materiële werkelijkheid bepaalt immers wat u denkt, wat u ziet en wat u niet ziet.”

Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als oefenplaats in gerechtigheid, in Pastorale Perspectieven 169 (2015), nr. 4, 5-9, p Streef structurele verandering na “Dienstbaarheid draagt de mogelijkheid in zich om de huidige ordening van de samenleving om te keren en niet louter een correctie te zijn binnen het bestaande kader.” “Dienstbaarheid vandaag dient out of the box te denken, en mogelijk te maken wat door iedereen voor onmogelijk wordt gehouden.”

Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als oefenplaats in gerechtigheid, in Pastorale Perspectieven 169 (2015), nr. 4, 5-9, p Zet in op duurzame gerechtigheid “Organiseer het oefenen in gerechtigheid zo dat het doenbaar is, haalbaar is, dat u er niet aan opbrandt, dat een langdurig engagement mogelijk is. Daarom: Ga in gesprek met anderen over motivatie en de inspiratie die u drijft, ijver voor erkenning van het werk dat u doet, vier overwinningen en successen, ontwikkel samen visie en visioen, cultiveer de hoop – omdat al eens iemand onder ons is opgestaan, zorg dat u plezier beleeft aan het werken aan gerechtigheid.”

Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als oefenplaats in gerechtigheid, in Pastorale Perspectieven 169 (2015), nr. 4, 5-9, p Werk samen “Werk niet voor mensen in minder machtige posities, maar met hen. Blijf zo in de concrete realiteit oefenen in het omgaan met verschillende machtsposities en het steeds opnieuw centraal stellen van hen die kwetsbaar zijn.” “Werk ook samen met andere geloofsgemeenschappen, organiseer verbindingen.”