Trefdag NT2 2014 Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
3-jarigen in het basisonderwijs
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Hogescholen in Dialoog
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
Individuele loopbaanbegeleiding
CBE: Centra voor Basiseducatie
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ambassadeurs voor Maatwerk i.o.v. Nederlandse Taalunie.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
NLT modules en excellentiebevordering
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Werken met de Stercollecties
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
Informatie zorgkundige
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Vaco’s
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
Differentiëren & klassenmanagement
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Differentiatie.
Passend onderwijs.
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Studieloopbaanbegeleiding
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Het zorgcontinuüm.
Passend onderwijs.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Financiële zelfredzaamheid
PABO 4 TMS BCDE model.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Didactische structuren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan Nele Van Mieghem, Griet Luyten, Jan Van Keirsbilck en Kathy Van Oost

Buitenklasdifferentiatie Welkom Wie zijn wij? Wie zijn jullie?  loop rond en vul in! criteria voor groepssamenstelling? aantal lesuren? aantal cursisten per lesgroep? individueel gesprek met de cursisten? Inhoud workshop Hoe is differentiatie bij VDAB structureel ingebed? Hoe kan jou dat inspireren?

Buitenklasdifferentiatie Definitie Wat is differentiatie? = ‘het positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling’ (Vanderhoeven, 2004, p.29) Binnenklasdifferentiatie (= het microniveau, klasintern) = de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen in zijn klas Buitenklasdifferentiatie (= het macroniveau, centrumniveau, institutioneel) = de organisatie van het schoolsysteem op basis van bepaalde kenmerken (capaciteiten, interesses,…) om leerlingen homogeen te groeperen. Bv. schoolgeschiktheid (buitengewoon onderwijs), levensbeschouwing (katholiek onderwijs, gemeenschapsonderwijs), onderwijsconcept (Steiner, Freinet),... Voor NT2: scholingsgraad (CBE, CVO, universitair traject); educatief perspectief (CVO) vs. professioneel perspectief (VDAB)

Buitenklasdifferentiatie Drempels OPDRACHT per 2  Werk samen met een voor jou onbekende partner. Wat zijn volgens jullie drempels om te differentiëren? Vind je dat je zelf voldoende differentieert? Wat houdt je eventueel tegen? Waarom kom je niet of te weinig tot differentiatie? Waarom heb je voor deze workshop gekozen? In groep:  inventaris van de antwoorden

Buitenklasdifferentiatie VDAB-context 1. Resultaten rondvraag ‘Wie zijn jullie?’ 2. Hoe zit het bij VDAB? Professioneel perspectief:  cursist zo snel mogelijk naar werk toeleiden Didactisch kader: taakgericht werken  strategische keuze voor materiaalontwikkeling, instaptoetsen e.d. binnen dat kader  nauw contact met volgende fase, nl. beroepsopleiding of werk  objectieven voor in- en doorstroom van cursisten naar beroepsopleiding  ook werken aan arbeidsattitudes, zelfstandig werken, enz.: ingebed in cursusmateriaal PREZI

Buitenklasdifferentiatie VDAB-context OPDRACHT Werk per 4. Je krijgt infofiches over 6 opleidingen bij VDAB. Je krijgt ook 6 cursistprofielen. Welke opleiding is geschikt voor welke cursist? Maria  Maximarkt Claire  ZorgkabiNED Fadha  Hogerop Aleksander 1  Sector 2 Aleksander 2  NodO+ Faysel  De Lift !! elke opleiding: verschillende doelen, zie voorbeeld voor elke vaardigheid

Buitenklasdifferentiatie Homogene groepen op vlak van beroepsprofiel/leerdoel a) in een intensief traject naar werk:  zeer doelgericht en resultaatsgericht: goed voor cs. en lesgever  maakt kort en intensief traject mogelijk  intensieve opvolging mogelijk dankzij relatief kleine groep  individuele gesprekken over vooruitgang op taalvlak  werken aan arbeidsattitudes (stiptheid,...)  administratieve opvolging & randvoorwaarden OPM.: heterogeen op vlak van taalniveau! daarom structurele differentiatie in het materiaal, zie verder b) in de beroepsopleiding: Nodo+  individuele aanpak op basis van groeipunten  binnen opleidingscontext, niet simuleren  opvolging door vakinstructeur en NodO-instructeur VDAB-context: de voordelen

Buitenklasdifferentiatie OPDRACHT: zoom in op 1 van 3 VDAB-opleidingen en ontdek hoe de taken zelf structureel differentiëren Groep 1: Zorgkabined  doorloop de presentatie en oefen met de taken Groep 2: Sector 2 PREZI  doorloop de presentatie en oefen met de taken Groep 3: NodO+  zoek het juiste scenario aan de hand van een case VDAB-context: differentiatie in de taken

Buitenklasdifferentiatie —Welke structurele differentiatie zag je in het materiaal? —Kan de aanpak bij VDAB jou inspireren? Hoe?  focus op leerdoel en taakgericht werken —Welke van de door jullie genoemde drempels worden door deze aanpak ‘overwonnen’? —Welke vormen van differentiatie gebruikten we in deze workshop?  variatie in werkvormen  variatie in groepssamenstelling  nagaan voorkennis deelnemers  deelnemers zelf laten kiezen  gedifferentieerde feedback  meer of minder uitleg tijdens de taak,... —Eigen voorbeelden van goede praktijken? Afronden

Buitenklasdifferentiatie Andere bronnen Studiedag differentiatie:  studiedagenhttp://enwaugent.be 08/10/2013 Binnenklasdifferentiatie 03/12/2013 Taalonderwijs op maat: droom of realiteit? Maatwerkhoeken ‘Doos op rollen’ —introductieactiviteit rollen kiezen: beginnersdoelen/rollen_kiezen —catalogus Vlaanderen: taken downloaden per rol (ondernemer, opvoeder, consument, vrije tijdsbesteder,...) beginnersdoelen/catalogus_vl Afronden

Bedankt!