Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Beleids- en Beheerscyclus
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
VAC Brugge - Stuurgroep 09 maart 2010
Personeel & Organisatie
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Presentatie projectplan werkgroepen
Doelstellingenmanagement
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
HRM/thema/functiegebouw1 Project functiefamilies Vlaamse overheid Voorstel september 2003.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Case management In-hospitaal. Positieve punten Engagement van referentieziekenhuizen Bij casussen steeds onderling overleg Goede samenwerking tussen experts,
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Prestatiebegroting Startvergadering– inhoudelijke oefening 28 april 2016.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Begroting vanuit beleidsperspectief
Monitoring en evaluatie Onderzoekslijn 1. Monitoring Ruimte Vlaanderen Onderzoekslijn 2. Evaluatie van ruimtelijk beleid Partners:  KU Leuven SADL, IO.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Implementatieplan integrale geboortezorgstandaard
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Projectmanagement in de Vo
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Doorontwikkelen BRON vo
Richtlijn alcohol screening door en voor arbeidsgeneesheren
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Toelichting Departement Financiën en Begroting 25/09/2018
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016

Agenda Stand van zaken Ondersteuningsaanbod Sjabloon Stand van zaken oefeningen beleidsdomeinen Timing

Inhoud nota 1.Visie 2.Timing verschillende cycli 3.Integratie van de informatie 4.Indicatoren 5.Politieke gedragenheid 6.Definities 7.Technische ondersteuning

IKW 25/4: conclusies Akkoord over opstart inhoudelijke oefening om deze legislatuur te komen tot een aangepaste begrotingsstructuur Aandacht voor valorisatie naar volgende legislatuur – Eind vorige legislatuur: aanpassing Omzendbrief 11

IKW 25/4: conclusies Focus ligt op koppeling tussen kwaliteitsvolle, stabiele doelstellingen en begrotingsartikels In de mate van het mogelijke binnen de huidige beleidsvelden – begrotingsprogramma’s –Eventuele aanpassing beleidsvelden mogelijk

IKW 25/4: conclusies Indicatoren –Meenemen in de inhoudelijke oefening –Expertise opbouwen (eventueel i.s.m. studiedienst VR) –Groeitraject op LT –Deze legislatuur nog niet in begrotingsdocumenten

IKW 25/4: conclusies Overleg met het Vlaams Parlement –i.k.v. leesbaarheid van de begroting VO-brede uniformiteit –Screening van de inhoudelijke oefeningen Nieuwe IKW prestatiebegroting na afronding en validatie inhoudelijke oefeningen

Kickoff 28/4 Vragen/feedback van de beleidsdomeinen: –Beperkt het inhoudelijk structuurelement de herverdelingsmogelijkheden? Neen, zelfde niveau van flexibiliteit –Wat met DAB’s/rechtspersonen? In scope van oefening, rekening houdend met inkanteling in artikelstructuur –Wat moet er minimaal worden opgeleverd tegen begin 2017? In nota aangegeven en er wordt een sjabloon uitgewerkt

Opstart expertengroep Vlaams Parlement Rekenhof SERV Audit Vlaanderen ABB Instituut van de Overheid, KU Leuven Inspectie van Financiën

Opstart expertengroep Rol: –Centrale kwaliteitsopvolging Per beleidsdomein Hele Vo –Bewaken Inhoudelijke consistentie –Juiste niveau –Zetelen als individueel expert

Opstart expertengroep Eerste bijeenkomst op 13/6 Feedback: –Goede nota –Vlaams Parlement bekijkt vanuit oogpunt leesbaarheid  meer zicht op begroting dus betere bespreking –Eenduidigheid en uniformiteit –OESO-index prestatiebegroting als motivatie

IKW 20/6 Brief van de MP Bourgeois en vice-MP Tommelein aan het VZC: –Meerwaarde prestatiebegroting wordt beaamd –Structuur moet klaarstaan naar volgende legislatuur toe –Verdere besluitvorming manier van implementatie op IKW voorjaar 2017 –Rekening houden met buitenlandse ervaringen –Complementair met werkgroep leesbaarheid

Ondersteuningsaanbod Processtappen voor de aanpak van de oefening Procesbegeleiders per beleidsdomein Lexicon Basisopleiding beleid, beheer en begroting voor ‘dummies’ – 18/5, slides beschikbaar op website Inhoudelijke experten per bouwsteen Opvolgingsoverleg voor de coördinatoren van de oefening Expertengroep voor centrale kwaliteitsopvolging Extra tijdelijke aanwerving

Sjabloon Welke info opleveren? –1e tabblad in Sjabloon verplicht –Overige tabbladen optioneel Na inhoudelijke oefening nieuw sjabloon voor conversie begrotingsartikels –Verhanging basisallocaties in de tool ‘opvragen basisallocaties’

Processtappen – Deel I: opstart 1.Bepaal de trekker voor het beleidsdomein en de contactpersonen per entiteit 2.Zorg dat de coördinator kan samenwerken met een beleidsdomeinbreed team voor het uitvoeren van de inhoudelijk oefening 3.Werk met het team een plan van aanpak uit 4.Laat het plan van aanpak goedkeuren 5.Breng alle relevante informatie in kaart (zie ook DEEL II) 6.START met de uitvoering van het plan van aanpak, en maak de inhoudelijke oefening zoals beschreven in DEEL II

Processtappen – Deel II: oefening 1.Breng alle beschikbare inhoudelijke informatie samen in een geïntegreerd overzicht 2.Analyseer of binnen het overzicht een bestaand niveau bruikbaar is als inhoudelijk structuurelement 3.Pas indien nodig de beleidsvelden aan 4.Onderzoek hoe de huidige begroting van het beleidsdomein is opgesteld 5.Cluster de huidige basisallocaties (of eventueel begrotingsartikels) tot nieuwe begrotingsartikels die gekoppeld kunnen worden aan de doelstellingen of de inhoudelijke structuurelementen 6.Maak voor alle beleidskredieten een koppeling tussen de nieuwe begrotingsartikels en de doelstellingen of inhoudelijke structuurelementen.

Stand van zaken inhoudelijke oefening beleidsdomeinen

Timing Inhoudelijke oefening beleidsdomeinen klaar tegen januari 2017 –Tussentijdse rapportering: stand van zaken doorgeven voor 15/09 –Verwachting: minimaal opgestart (Deel I is afgerond) –Samenkomst expertengroep: 20/09 Voorjaar 2017: kwaliteitsnazicht door multifunctioneel team Inkanteling nieuwe structuur in Orafin deels bij BO 2018, deels bij BO 2019 –Rekening houden met capaciteit bij FB –Rekening houden met de inkanteling van verschillende rechtspersonen in Orafin –Beslissing op IKW voorjaar 2017 na kwaliteitsnazicht multifunctioneel team Stabiele structuur voor opstart nieuwe legislatuur

Vragen?