Mededingingsrecht Markt en overheid Kluwer – 23 juni 2016 Martijn van de Hel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
College voor de Rechten van de Mens
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
De zorgmakelaar in de GGZ
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
V. DISTRIBUTIE Vormen van distributie (algemeen):
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling bestuursrecht
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Europese mededingingsregels
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Verdragen en inleiding Europees Recht
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
De (T)OR en de bestuurder
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Sport & btw Mr. drs. Ronald Brouwer, Caraad Belastingadviseurs Utrecht
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
BOVAG – De Wet van Koopmans (Mededinging) BANNING Bunnik, 30 oktober 2014.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Masterclass Mededingingsrecht VGN Utrecht, 20 oktober 2009 Berend Reuder.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Breedband en staatssteun mr. drs. Marjan I. Jaarsma 1.
STAATSSTEUN CASE NATUURPUNT Laurie Braet - Juriste.
Wettelijk initiatiefrecht?
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Integriteit bij aanbesteden
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Transcript van de presentatie:

Mededingingsrecht Markt en overheid Kluwer – 23 juni 2016 Martijn van de Hel

Agenda 1.Inleiding 2.Overheid & mededingingsrecht -Kartelverbod en misbruik van machtspositie -Toepasselijkheid/uitzonderingen overheden -Praktijkvoorbeelden 3.Wet Markt & Overheid -Wettelijke eisen + uitzonderingen -Recente voorbeelden / ervaringen 2Kluwer Markt & Overheid

Inleiding Wat is mededingingsrecht?  Mededinging is concurrentie  Verhoging levensstandaard  Verhoging concurrentievermogen NL/EU  Innovatie / lagere prijzen / R&D  Doel mededingingsrecht is het bereiken van effectieve concurrentie  Ondernemingen moeten hun eigen marktgedrag bepalen / overheden mogen concurrentie niet verstoren  Toezichthouders: ACM (voorheen NMa) / Europese Commissie en (civiele) rechter 3Kluwer Markt & Overheid

Inleiding Pijlers mededingingsrecht?  Kartelverbod  Misbruik economische machtspositie  Wet Markt & Overheid  (Concentratietoezicht)  (Staatssteun)  (Aanbestedingsrecht) 4Kluwer Markt & Overheid

Inleiding Welke wetgeving?  NL wetgeving (effect binnen NL):  Instellingswet (instelling ACM) / AWB (algemene bevoegdheden/procedures ACM)  Mededingingswet (materiële mededingingsregels)  Secundaire wetgeving: bekendmakingen, beleidsregels en richtsnoeren  Stroomlijningswet per (stroomlijning bevoegdheden/procedures ACM)  EU wetgeving (effect binnen EU):  Verdrag betreffende Werking Europese Unie (VWEU of Werkingsverdrag)  Secundaire wetgeving: verordeningen, richtlijnen, bekendmakingen en richtsnoeren 5Kluwer Markt & Overheid

Inleiding Welke risico’s?  Boetes per :  Boetemaximum verdubbeld van € naar €  Hoogte boetes nog meer afhankelijk gemaakt van duur van kartel (max 40% jaaromzet, nu max 10%)  Boetes worden verdubbeld in geval van recidive (dus max 80% jaaromzet)  NB: geldt niet voor WM&O!  Schadeclaims (civiele acties)  Nietigheid contracten of clausules  Publicitaire schade 6Kluwer Markt & Overheid

Overheid en mededingingsrecht 7Kluwer Markt & Overheid

Kartelverbod  Artikel 6 Mededingingswet en 101 VWEU (“kartelverbod”)  Reikwijdte (lid 1):  Overeenkomst of onderling afgestemde feitelijke gedraging (o.a.f.g.) ondernemingen / besluit ondernemersvereniging  Ertoe strekken of tot gevolg hebben dat mededinging wordt vervalst  Sanctie (lid 2): rechtswege nietig  Boete/last onder dwangsom  Onrechtmatige daad  Uitzonderling (lid 3): pro-competitieve effecten wegen op tegen concurrentiebeperkende effecten 8Kluwer Markt & Overheid

 Onderneming = verrichten economische activiteit  Aanbieden van product of dienst op een markt (in concurrentie)  Ongeacht rechts- of financieringsvorm (of winstoogmerk)  Typische overheidstaken (uitoefening openbaar gezag) geen economische activiteit, zoals:  Rechtspraak  Politie, leger en brandweer  Onderwijs (deels)  Overheid kan zowel overheidstaak als economische taak vervullen Zie lijst met voorbeelden economische activiteiten overheden! Kartelverbod Onderneming 9Kluwer Markt & Overheid

Kartelverbod Overeenkomst Overeenkomst  Wilsovereenkomst / op elkaar gerichte binding  (Schijnbaar) eenzijdige handelingen (verticale relatie) O.a.f.g.  Vorm van coördinatie zonder instemming/overeenstemming  Vereist enige vorm van reciprociteit, maar lat ligt laagt Besluit ondernemersvereniging  Ook niet-bindende beslissingen (zoals adviezen)  Zolang zij de getrouwe weergave zijn van de wil van de vereniging gedrag leden te coördineren 10Kluwer Markt & Overheid

Kartelverbod Mogelijk verboden afspraken  Hardcore concurrentiebeperkende afspraken  Prijsafspraken concurrenten: inclusief prijselementen (kortingen, indexen)  Marktverdeling concurrenten: geografisch, klanten  Uitwisseling concurrentiegevoelige informatie tussen concurrenten  Beïnvloeding/sturing (weder)verkoopprijs, klanten of werkgebied  In beginsel legitieme samenwerking die toch tot beperking van de concurrentie kan leiden, zoals bij:  Exclusiviteit / uitsluiting derden  Afspraken over non-concurrentie(bedingen)  Deelname of faciliteren overheid overtreding eveneens verboden (mogelijk onrechtmatige (overheids)daad) 11Kluwer Markt & Overheid

Kartelverbod Vrijstelling  Een overeenkomst is vrijgesteld indien de economische en maatschappelijke voordelen opwegen tegen de nadelige effecten  Moet leiden tot een verbetering van productie of technische of economische vooruitgang  Billijk deel van voordelen moeten ten goede komen aan de consument  Beperking moet onmisbaar zijn voor de doelstelling  Geen uitschakeling van de mededinging (Art. 6 lid 3 Mw / 101 lid 3 VWEU) Uitgewerkt in diverse Europese groepsvrijstellingen, richtsnoeren en besluiten 12Kluwer Markt & Overheid

“Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie” (art. 24 Mw / 101 VWEU)  Kernelementen  Onderneming  Machtspositie  Misbruik 13 Economische machtspositie Kluwer Markt & Overheid

Economische machtspositie Wanneer sprake van machtspositie? Machtspositie = onafhankelijk marktgedrag > 50% machtspositie behoudens tegenbewijs > 40% machtspositie bij aanvullend bewijs < 40% geen machtspositie 14Kluwer Markt & Overheid

Economische machtspositie Wanneer sprake van misbruik?  Hebben dominante positie niet verboden, misbruik wel, bijv.:  Hoge prijzen  Lage prijzen  Leveringsweigering  Loyaliteitskortingen  Koppelverkoop  Discriminatie 15Kluwer Markt & Overheid

Uitzondering kartelverbod/machtspositie Vervulling bijzondere taak  Kartelverbod van toepassing op onderneming die dienst algemeen economisch belang verricht, mits verbod taak niet verhindert (artikel 11 Mw)  Verbod misbruik machtspositie kan buiten toepassing worden verklaard voor onderneming die bijzondere (bij wet of door bestuursorgaan) opgedragen taak verricht (artikel 25 Mw)  Geen precedenten (wel geprobeerd, maar afgewezen) 16Kluwer Markt & Overheid

Bijzondere verplichtingen machtspositie Financiële transparantie  Ondernemingen belast met bijzonder/uitsluitend recht of dienst van algemeen economisch belang verplicht gescheiden boekhouding te voeren (artikel 25b Mw)  Gescheiden registratie lasten/baten verschillende activiteiten  Lasten/baten correct toegerekend  Beginselen kostenadministratie moeten duidelijk zijn vastgelegd  Doel hiervan is voorkomen dat deze ondernemingen concurrentie voorsprong hebben als gevolg van band met overheid 17Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeelden (i) Gronduitgifte – Boontje / NMa  Klacht Boontje (eigenaar tennispark) bij NMa tegen goedkope verhuur/erfpacht door gemeente Castricum aan ander tennispark  Klacht afgewezen omdat gemeente niet handelt als onderneming / geen economische activiteit - wel sprake mogelijke staatssteun (2004)  Rb. Rotterdam acht standpunt NMa onjuist dat sprake is van overheidsprerogatief onvoldoende gemotiveerd (2005)  Ook CBb acht onvoldoende onderzocht of sprake is van economische activiteit (2008) echter,  onvoldoende bewijs voor overtreding kartelverbod / misbruik machtspositie 18Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeelden (ii) Verhuur steiger - EVT/Staat  Langlopend geschil tussen EVT en Staat over concessieverlening veerdienst, o.a. over opzeggen gebruik aanlegsteiger  Staat had overeenkomst opgezegd vanwege publiek belang (betrouwbare dienstregeling)  Waarschuwing ACM voor mogelijk misbruik machtspositie – verhuur steiger = economische activiteit (2013)  Vzr. Rechter Den Haag wijst vordering nakoming contract af (2013)  Hof Den Haag stelt EVT echter in gelijk (2014). Alternatieven onvoldoende onderzocht door Staat / mogelijk inderdaad misbruik machtspositie 19Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeelden (iii) Weren tender / gronduitgifte – ECT/HbR  Conflict ECT en Havenbedrijf Rotterdam over het weren van ECT bij tender exploitatie containerterminals 2 e Maasvlakte  ECT verwijt Havenbedrijf o.a. concurrenten te bevoordelen en misbruik van machtspositie te maken  Rb Rotterdam wijst vordering af bij gebrek aan bewijs machtspositie  O.a. verwijzing naar (sterke) positie ECT en verloop onderhandelingen ECT/HbR (2014) 20Kluwer Markt & Overheid

(Kartel)schadeclaims De basis  Schending mededingingsrecht leidt tot schade afnemers en/of leveranciers  Bijvoorbeeld afspraken bij aanbestedingen (bid rigging of cover pricing)  (Europees) recht op schadevergoeding voor overtreding  Arrest Courage Crehan (HvJEG september 2001)  Arrest Manfredi (HvJEG juli 2006)  Stimulering Europese Commissie schadeclaims  Nieuwe Richtlijn (2014) - implementatie NL eind 2016  Oproep tot schadeclaims in persberichten bij kartelboetes 21Kluwer Markt & Overheid

(Kartel)schadeclaims De basis  Overtreding staat vast met besluit Europese Commissie  Civiele rechter mag geen beslissing in strijd met besluit EC nemen (art. 16 Vo 1/2003 / arrest Masterfoods)  Grondslag schadevergoeding in Nederland  Art. 6:162 BW, art. 6:212 BW of art. 6:203 BW (evt. 6:166 BW)  Bij (NL) schadeclaim Nederlands procesrecht van toepassing  Bewijslast / toelating bewijsmateriaal / schadeberekening etc.  Wel / niet doorgifte van schade aan eigen afnemers (passing-on defence) 22Kluwer Markt & Overheid

(Kartel)schadeclaims overheden Praktijkvoorbeelden  Tennet tegen (gasgeïsoleerd) schakelmateriaal producenten (lopend)  Stichting Glazen Lift (woningcorporaties) tegen liftenkartel (lopend)  Europese Commissie en Belgische overheid tegen liftenkartel (afgewezen)  Rb. Midden-Nederland 13 maart 2013 Gemeente Raalte + VvE’s / Otis (afgewezen) 23Kluwer Markt & Overheid

24 Wet markt & overheid Kluwer Markt & Overheid

Wet markt & overheid Voorgeschiedenis en doel  Overheden verrichten steeds meer economische activiteiten in concurrentie private bedrijven (1.900 deelnemingen/circa 25 miljard)  Jarenlang klachten (en procedures) bedrijfsleven over oneerlijke concurrentie overheid (concurrentievoordelen / lagere prijzen)  Concurrentievervalsing overheid = onrechtmatig (Hof Amsterdam ‘99)  Doel WM&O = voorkomen van concurrentievervalsing door overheid (bijklussende overheid)  Direct of indirect: door overheden zelf of door overheidsbedrijven  Creëren level playing field voor bedrijfsleven 25Kluwer Markt & Overheid

Wet markt & overheid Toepasselijkheid  WM&O geldt voor overheden en overheidsbedrijven:  Overheid = o.a. Rijk, Provincies, gemeenten, waterschappen en ZBO’s  Overheidsbedrijf = onderneming waar overheid betrokkenheid bij heeft  Meerderheid aandelen / bestuur (direct of indirect)  WM&O verbiedt: 1.Overheden om zelf concurrentie te vervalsen én 2.Overheden om overheidsbedrijven te bevoordelen 26Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Uitgangspunten  Overheid moet integrale kosten in rekening brengen als zij de markt op gaat  Geen gegevens gebruiken die door publieke taak zijn verkregen, tenzij gegevens voor derden beschikbaar worden gesteld  Verboden overheidsorganisaties boven private ondernemingen te bevoordelen  Geen betrokkenheid bij zowel commerciële activiteiten als daaraan gerelateerde bestuurstaken 27Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Uitzonderingen  WM&O niet van toepassing op (art. 25h Mw):  Aantal sectoren (onderwijs-, onderzoek-, en omroepinstellingen + sociale werkplaatsen)  Diensten algemeen (economisch) belang (marktfalen)  Ruime discretionaire bevoegdheid overheden  “In house”-activiteiten / aanbod binnen eigen organisatie  Staatssteun  Is sprake van steun? (107, lid 1 VWEU) = WM&O n.v.t.  Bij de-minimissteun binnen 3 jaar < = WM&O v.t.p. 28Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Wetsartikelen  Art. 25 i t/m 25 l Mw  Kostendoorberekening 25 i Mw  Integrale kostendoorberekening  Bevoordelingsverbod 25 j Mw  Geen kruissubsidiëring, geen gebruik beeldmerken  Gegevensgebruik 25 k Mw  Voorbeeld GBA data voor commerciële mailing  Functiescheiding 25 l Mw  Bestuurlijke rol en private activiteit scheiden: (kapvergunning) Nader uitgewerkt in Besluit markt en overheid 29Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Risico’s  Klacht bij ACM  ACM kan bij beschikking verklaren dat sprake is van overtreding WM&O  ACM kan een last onder dwangsom opleggen t.b.v. beëindigen overtreding  Aan LOD kan verplichting tot verstrekking van gegevens aan ACM worden verbonden  N.B. ACM kan geen boetes opleggen  Daarnaast kunnen ondernemingen:  Gebruik maken van inspraakmogelijkheid t.a.v. DA(E)B  Civiele procedure starten (onrechtmatige daad / schadevergoeding) 30Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Praktijk ACM  WM&O per 1 juli 2012 in werking getreden  Overgangsrecht: sinds 1 juli 2014 voorbij  Handhavingsregime ACM: 10 Fte aangesteld voor WM&O  Voorlichtingsbijeenkomsten ( )  Nulmeting bekendheid WM&O (2013)  Steekproef sportaccommodaties (2014)  Boekje ‘als ambtenaren ondernemers worden’ (2014)  Lancering M&O-test (2014)  Sectorstudie (2015)  Eerste besluiten ( ) 31Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeelden (i) Besluit ACM Gemeente Heerhugowaard  Signaal over exploitatie recreatiehaven Broekhorn door gemeente  Liggeldtarieven te laag om kosten te dekken en niet gebaseerd op kostendoorberekening  ACM stelt overtreding WM&O vast (2016)  Sprake van bestuursorgaan en economische activiteit  Liggelden dekken niet ten minste de integrale kosten van de exploitatie van de recreatiehaven (bleek ook niet uit herberekening)  Gemeente in zienswijze dat liggelden worden verhoogd  Geen last onder dwangsom 32Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeeld (ii) Besluit ACM Ferryvlucht Peru  Signalen ferrybedrijven over handelwijze Ministerie van Defensie vluchten Nederland/Peru  Overtuiging dat niet integrale kosten in rekening is gebracht  ACM stelt overtreding WM&O vast (2016):  Sprake van bestuursorgaan en economische activiteit  Deel kosten ten onrechte niet in rekening gebracht  Minister in zienswijze op vrijwel alle onderdelen oneens  Geen last onder dwangsom 33Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeeld (iii) Nationaal wegenbestand – Andes/Staat  Geschil Andes en Staat over toegang nationaal wegenbestand voor (lagere) overheden/wegbeheerders (hergebruik)  Verwijt onrechtmatige exploitatie NWB vanwege niet-marktconforme voorwaarden  Strijd Besluit marktactiviteiten Rijkswaterstaat / aanwijzingen marktactiviteiten Rijksdienst / strijd Mw (kartelverbod, misbruik machtspositie en WM&O) / staatssteun / aanbestedingsrecht  Hof Den Haag bekrachtigt vonnis Rb. Den Haag (2014)  Geen strijd beleidsregels overheid  Geen schending Mw of staatssteun / geen economische activiteit (onderdeel overheidstaak) 34Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeeld (iv) Sporthal – X/Zoetermeer  Geschil eigenaar schermschool over algemeen belang besluit exploitatie van sportaccommodatie na eerder negatief besluit ACM  X van oordeel onvoldoende gekend in besluitvorming (en op zoek naar compensatie)  Gemeente van oordeel dat belang X beperkt is, althans minder zwaarwegend  Rb. Rotterdam (2016) van oordeel dat:  Gemeente mocht algemeen belang besluit nemen (niet nodig tegelijk compensatie aan te bieden) 35Kluwer Markt & Overheid

Praktijkvoorbeeld (v) Jachthaven – Wolderwijd/Zeewolde  Kort geding Wolderwijd en Zeewolde tarieven gemeente liggelden (na sommatie en aansprakelijkstelling)  Eerder negatief besluit ACM andere haven (2015) - reactie gemeente algemeen belang-besluit  Vordering o.a. verbod exploitatie + onderzoek deskundige berekening kosten  Rb Midden Nederland wijst vorderingen af (juni 2016):  Taxatie toont reële en marktconforme prijs aan  Gevraagde voorziening te verstrekkend  Nader onderzoek kosten nodig waarvoor KG zich niet leent 36Kluwer Markt & Overheid

Wet Markt & Overheid Recente ontwikkelingen  Initiatiefnota Ziens/Verhoeven (oktober 2015)  Voorstel verbodsstelsel met tenzij-bepaling (noodzaak + proportionaliteit)  Afschaffen algemeen belanguitzondering  Zwartboek VNO-NCW en MKB Nederland (december 2015)  Kamerbrief Minister + evaluatierapport (juni 2016)  Geen afschaffing wel aanscherping algemeen belanguitzondering  Specifieke motiveringsvereisten en meer inspraak  Verlenging WM&O tot na 1 juli 2017 (AMvB)  Nieuw wetsvoorstel eind 2016-begin Kluwer Markt & Overheid

Vragen? Tel: Volg ons 38Kluwer Markt & Overheid