Denemarken 2016 ALECE (Aesthetic Learning in Early Childhood Education) Klara Symaeys.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Presentatie Procedure naar het VO
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Vapro -D Month Year Givaudan.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Vmbo Helicon Eindhoven
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Lesgeven en begeleiden
Welkom bij Projectmanagement
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Max van der Poel Gyor Moore Xander Kerasovopoulos Micheal Bosker.
LEREN LEREN & PAL.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Visie & Strategie.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond Groep 6C
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Informatieavond groep
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
Informatieavond Groep 6C Welkom. Algemene schoolinfo Gym op donderdag om tot uur Bezoek tandarts, dokter etc. Klassensite foto’s,
Startcollege B2 Psychologie
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Lezen: doe het goed voor
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Doelen realiseren met media
DELF Junior op het Augustinianum
Mediawijsheid competentie:
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Mediawijsheid competentie:
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Digi(bord)boek project <titel project>
Profiel- en keuzedelen kiezen
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Welkom iedereen! Naam van docent.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Denemarken 2016 ALECE (Aesthetic Learning in Early Childhood Education) Klara Symaeys

Over Denemarken

Algemeen Korallen: 540 € per maand (alles inbegrepen, behalve de was) => eigen keuken + badkamer Gemeenschappelijke keukens (oven + microgolfoven) Internet met kabel op kamer (standaard) Wifi (op kamer) + eigen fiets = gratis huur van school

UCSJ nieuw & modern – goede communicatie Communicatie via mail, Fronter en Facebookgroep Engels: belangrijk om basiskennis te hebben & je kunnen drukken tijdens lessen + examen! Deens = algemene taal. Deense les (via Clavis) gratis met CPR- nummer, niet noodzakelijk om te volgen. Persoonlijke Student buddy via UCSJ Cultuur bij (bepaalde) Deense studenten: pauze nemen wanneer ze willen, niet tijdig aanwezig zijn in de les

CPR-nummer: belangrijk om te hebben (Internationale School) CPR-nummer: openbaar vervoer goedkoper (Rejsekort) Door CPR-nummer heb je ook healthcard (dokter, tandarts,…) Kostprijs: duurder dan in België! (x2) Weer: heel koude wind, zeker in winter! Winter = koud (muts & handschoenen!), lente = warmer (wind blijft, zon – snel verbranden) Hobby: scoutsgroep in Roskilde (gratis als leiding). Medeleiding = zeer behulpzaam.

Zeker doen! RUC Cooking class Kopenhagen Botanische tuin Rosenborg slot Ronde toren Den Blå Planet (= aquarium) Superkilen Glyptoteket Assistens Cemetry MarmorKirke Nationaal Museum Museum of Modern Arts Carlsberg Museum (Valby) Odense Roskilde Domkirke Vikingmuseum Natuurgebied Himmelev Skov Vigen Strand Zweden Malmö Göteburg

Module 1: Aesthetic Learning Processes in Theory and Practice

Inhoud module 1 Meest theoretische module Veel teksten lezen (staan altijd op Fronter) Teksten: soms tijdens de les op ingegaan. Vooral belangrijk om te lezen voor ‘reflection paper’ en examen! Tijdens de lessen wordt de koppeling naar de praktijk gemaakt door oefeningen (drama – muziek – visual arts) Elke week in groep reflectie schrijven (wat je hebt geleerd tijdens de lessen + theorie toepassen op vragen) Kennismaking met drama- muziek – visual arts Fieldtrip naar Internationale School in Hellerup

Examen Paper Uitschrijven van performance (‘toneelstuk’ gebaseerd op een verhaal) voor doelgroep Doelgroep: kinderen tussen 0 – 8 jaar Theoretische kaders integreren in de paper Uitleggen wat aesthetic learning is alsook wat de rol van de pedagoog/leerkracht is Examen 1. Presentatie = Performance brengen voor eigen klasgroep 2. Discussie met de leerkrachten (enkel met jou groep) over de theorie 3. ‘Grading’: leerkrachten overleggen welk punt ze je geven en delen dit mee aan je groep.

Module 2: Child development in Cultural perspective

Inhoud Gastdocenten van Nederland – België – Zweden – Denemarken Minder theoretisch, meer groepswerken die vooral praktisch zijn (theorie toepassen in praktijk) Zelf leren muziekinstrumenten bespelen (drums – piano – gitaar) (Normaal met Gitte als docent) Hoe muziek gebruiken in sprookjes? Minder teksten om te lezen, meer samenzitten met groep Einde van module = optreden in Hellerup (zelfgemaakt verhaal)

Examen Paper Performance van Hellerup Theoretische kaders toepassen op je performance Doelgroep = kinderen van Internationale school te Hellerup Examen Performance van Hellerup voor eigen klas & leerkrachten brengen Presentatie van theorie aan leerkrachten Discussie met leerkrachten ‘Grading ‘

Module 3: Creative forms of expression

Inhoud Enkele gastdocenten Minder theoretisch – meer groepswerk en praktijk tijdens les u.be Bezoek ‘kindergarten’ Trekroner (normaal in Module 1) Hele week meedraaien in de Internationale school te Hellerup Performance in Hellerup maken met kinderen (zelf habitat kiezen – Jungle ) Performance op einde van de week brengen met kinderen voor hun ouders

Examen Paper Evaluatie over de week & performance in Hellerup Theorie toepassen Voorbeelden geven Examen Presentatie (Performance) voor klasgroep Presentatie van theorie aan leerkrachten Discussie met leerkrachten ‘Grading ‘

Meer informatie Voor meer informatie en foto’s kan je altijd terecht op mijn blog: