LARGE SCALE INTERVENTIONS IN PROGRAMMA’S Van ‘communiceren’ naar interactie Dr. Tonnie van der Zouwen MCM Lector Sustainable Working and Organising PGM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Realisatie kindcentrum
….een korte presentatie
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Maatschappelijk Aanbesteden
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Traject Hoe het begon Enquête oktober 2011 Wat wil je beslist niet missen in 2015 Wat zou je wel kunnen missen? Uitwerking resultaten en.
MEE maakt meedoen mogelijk
Interactieve en productieve bijeenkomsten organiseren
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Co-creatie organiseren voor duurzame ontwikkeling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Insights & Essentials Willem van Putten
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Massaal Handen en voeten geven aan duurzaam organiseren

Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wjk.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
WELKOM BIJ DE LECTORALE REDE HANDEN EN VOETEN GEVEN AAN DUURZAAM ORGANISEREN Vanuit een groeiend bewustzijn hoe we willen leven Dr. Tonnie van der Zouwen.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Een vergadering organiseren
A+O project Co-creatie in de praktijk
De Wever Zorg Innovatie Centra
De organisatie en implementatie van IHT
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Vergadering Personeelsdienst
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
The making of: Omgevingsvisie
Instrument Team Intervisie
Herstellend handelen – hergo introductie
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

LARGE SCALE INTERVENTIONS IN PROGRAMMA’S Van ‘communiceren’ naar interactie Dr. Tonnie van der Zouwen MCM Lector Sustainable Working and Organising PGM Open, 4 februari 2016

Opbouw workshop 1.Waarom mislukken zoveel plannen? 2.Large Scale Interventions als veranderbenadering 3.Een voorbeeld van een LSI aanpak in een programma 4.LSI als evidence based practice: Succesfactoren en effecten 5.Reflectie op en vragen over toepassingsmogelijkheden in eigen praktijk

Deel 1 Waarom mislukken zoveel veranderplannen en programma’s?

Misverstand van top-down aanpak “I have shared my vision, so now we have a shared vision” Cartoon van Mark de Koning

5 De verandermythe Strategie is een zaak voor de top en niet voor de werkvloer of burgers Weerstand is een probleem Communiceren is informeren Verandermanagement is een lineair project, waarin A leidt tot B

Hoe dan wel? Participatieve aanpak Interactief werken aan een gedeeld beeld en gezamenlijke basis voor actie Cartoon van Mark de Koning

Veranderstrategieën en ontwikkeling van verandervermogen Strategie:TellSellTestConsultCo-create Wat leiders doen: Plan opleggen Plan verkopen Feedback vragen op een plan Assistentie vragen om een plan te maken Samen- werken aan een plan Ontwikke- ling verander- vermogen: Zeer laagLaagGeringBeperktHoog

Twee hoofdstromingen om gedrag te veranderen 1. Behavioural, hands-on: Mensen direct aanspreken op hun gedrag (zoals met training, therapie, voorlichting, regels en voorschriften) 2. Structural, hands-off: Structuren maken die ander gedrag uitnodigen (verkeersdrempels, inrichting, café, opstellingen, rolverdeling, proces structuur, werkvormen)

Deel 2 Large Scale Intervention als benadering voor het realiseren van een gewenste en haalbare toekomst (en als methode voor Actieonderzoek)

Wat is LSI? Large Scale Interventions (LSI) is een participatieve veranderbenadering, waarbij het hele systeem van belanghebbenden in alle fasen van het traject wordt uitgenodigd om een bijdrage te leveren. Een of meer interactieve bijeenkomsten met het hele systeem in één ruimte is kenmerkend voor LSI (whole system in the room). De taak/vraagstuk bepaalt wat het systeem is. Wie gaat het aan? Wie heb je nodig voor succes?

Hoofdlijn van een LSI traject

LSI proces wordt op maat gemaakt door een begeleidings-/onderzoeksgroep

“ De beste koks koken met principes en doen hun voordeel met recepten” (Topkok Escoffier)

Basisprincipes voor LSI Systeemdenken: Gebeurtenissen zijn met elkaar verbonden in tijd en ruimte Participatie van belanghebbenden: Actieve participatie en zelfmanagement van stakeholders bevordert eigenaarschap voor actie en leren Action learning/research: Denken en doen niet scheiden bevordert reflectievermogen en effectiviteit van handelen Sensemaking: Het delen van perspectieven en ervaringen met hoofd, hart en handen, draagt bij aan het vinden van een gezamenlijke basis voor acties om een gewenste en haalbare toekomst te realiseren.

Wat is ‘het systeem’ van stakeholders? Bepaal wat het systeem is. Wie “ARE – IN”? Een groep met een diversiteit aan personen met: A = Autoriteit om te handelen R = Resources, zoals contacten, tijd, of geld E = Expertise in de kwestie waar het over gaat I = Informatie over de kwestie die andere groepen niet hebben N = Nood, degenen die voor- of nadeel ondervinden (doelgroepen zoals burgers, cliënten, patienten, studenten)

Zoeken naar common ground: Niet de neuzen maar de handen dezelfde kant op

Niet praten over samenwerken maar real time samen werken

ORGANISATIES ZOALS ONTWORPEN Holistische kijk op organiseren nodig

Samenhang van de principes

Large Group Intervention methoden Veelgebruikte methoden voor de grote groepsbijeenkomsten (ook wel Large Group Interventions genoemd): Future Search Search Conference Open Space World Café Real Time Strategic Change (Whole Scale Change) Verwante methoden voor werken met grote groepen: Appreciative Inquiry, Team Syntegrity, Gaming

Wanneer LSI?

Deel 3 Voorbeeld van een LSI traject

Ontwikkeling Professionele Leergemeenschap Instituut Paramedische Studies HAN hogeschool Doel: Samenwerking tussen praktijk, onderwijs en studenten in vernieuwing zorgrelaties Stakeholders: Docenten, studenten, leidinggevenden, ondersteuners van de paramedische studies van HAN IPS, cliënten, beroepenveld, gemeenten, verzekeraars Grote groepsbijeenkomsten: G3 top met 60 deelnemers over verbetering communicatie, van tot uur op 27 maart 2014 I 3 top met 220 deelnemers over vernieuwing zorgrelaties op 29 januari 2015 IPS op weg naar University of Applied Sciences in 2030, 55 deelnemers Doorgaande ontwikkeling: Leertraject werken met principes van LSI, 20 deelnemers, training en toepassing in praktijk,

Leadership alignment Participatiegraad bepalen!! Scope bepalen Begeleidingsgroep (of regiegroep/ planningteam/ projectgroep/ designteam) samenstellen Workshops (hoe veranderen en wat vraagt dat van ons?) Start LSI traject

Rol van formele leiders Doel bepalen Kaders stellen: wat staat al vast, wat moet gezamenlijk ingevuld worden Laten zien dat je achter deze aanpak staat en inbreng van stakeholders serieus neemt Tijd en geld vrijmaken Bijdragen met eigen kennis en ervaring, besluiten nemen en ondersteunen uitvoering Mee ontwerpen van het traject (in begeleidingsgroep)

Rol begeleidingsgroep Gegevensverzameling Doel- en richting bewaken Uitnodigen stakeholders Planning werkprocessen Evaluatie en follow-up

Rol facilitator: regisseur Aandragen benadering, methoden en werkvormen Begeleiden bijeenkomsten Faciliteren ontwikkelen van krachtige vragen (Vooraf maken van overzichten op basis van geleverde informatie) Uitnodigen van deelnemers om hun bijdrage te leveren Stimuleren van focus op traject maken

Werkplaats als bijdrage aan het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur Deelnemers: docenten, studenten, onderwijs- ondersteuners, managers, beroepenveld, bestuur

I3 top: Innovatie, Inzichten, Inspiratie in Zorgrelaties

Deel 4 LSI als evidence based practice Succesfactoren en effecten van LSI

Succesfactoren van LSI (1) 1.Een belangrijke taak, waarbij je elkaar nodig hebt om het doel te bereiken 2.Leiders nemen bijdragen van stakeholders serieus 3.Werken met een begeleidingsgroep van vertegenwoordigers van het systeem 4.Wijze van uitnodigen: strategische leidende vragen, formulering vraagstuk 5.De juiste mensen zijn aanwezig in de grote groepsbijeenkomst: Vertegenwoordiging van het systeem, deelnemers die echt belang hebben bij het vraagstuk

Succesfactoren van LSI (2) 6.Zorgvuldige verkenning van verleden, heden en toekomst van het vraagstuk in het systeem 7.Nadrukkelijke aandacht voor de werkzame principes in elke fase van het proces 8.Facilitators hebben een “hands-off” houding en zijn deskundig op het gebied van LSI 9.Focus op traject en niet op events (follow up met doorgaande participatie) 10.Voldoende tijd en middelen om te kunnen veranderen (doel is haalbaar)

Bewezen effecten van LSI op korte termijn Meer en beter werk gedaan krijgen: 1.Betere besluiten en actieplannen 2.Commitment en energie voor implementatie 3.Nieuwe relaties, meer potentieel voor innovatie en leren 4.Meer vertrouwen

Bewezen effecten van LSI op langere termijn Duurzame ontwikkeling: 1.Toenemend verandervermogen, toenemend bewustzijn 2.Schotten tussen onderdelen en functies van het systeem worden meer doorlaatbaar 3.Beter kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, meer mogelijkheden leren zien

LSI als veranderingsaanpak is niet: Standalone conferenties Uitsluitend het gebruik van technieken Consultants met twee petten (proces en inhoud) Een manipulatieve truc om de neuzen te richten Een manier om mensen voor een karretje te spannen

Meer informatie Tonnie van der Zouwen: Large Scale Interventions: Introductie en training in werken met de principes van LSI: Bijsluiter voor LSI en onderzoek naar effecten: Building an evidence based practical guide to Large Scale Interventions ‘Verkopen van LSI’ : boekje Cocreatie is…..13 mythen ontkracht. Hans Begeer en Lesley Vanleke.

Praktijktraining participatie en betrokkenheid organiseren met LSI 12(vooravond) – 14 oktober 2016 Congreshotel de Werelt in Lunteren Meer informatie en inschrijven:

Reflectie en vragen Welke toepassingsmogelijkheden zie je voor LSI principes in je praktijk?