Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Feedback – Hoe kan het beter?
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Van Damschool in ontwikkeling
Correct omgaan met gescheiden ouders
Voorstellen.
Hoera, een oudergesprek!
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Begeleiding van kinderen met zorg
Presentation Of Learning
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Welkom MAS
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie met ouders
De (T)OR en de bestuurder
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 7 september 2015.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Bekostiging residentiële leerlingen
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Praktijkervaring en reflectie
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Gaan/blijven dialyseren? Wachten op een postmortale nier?
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Oudertevredenheidsonderzoek:
Klachtencommissariaat Enschede
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Klachtencommissariaat Enschede
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010

Wat doet een contactpersoon Vanuit de klachtenregeling: - er is op iedere instelling ten minste een contactpersoon die de klager verwijst naar de vertrouwenspersoon. - hij/zij is het loket en de wegwijzer bij klachten.

Activiteiten Eerst opvang van de klager Luisteren Probleem in kaart brengen Wat heeft de klager tot nu toe ondernomen? Vervolgstappen in kaart brengen ( leerkracht, directie, bestuur, vertrouwenspersoon, vertrouwensinspectie) Klager adviseren en begeleiden in keuze registreren nazorg

Denk ook aan Voorlichting Preventie Registratie Beleidsvorming

Casus : Peter uit groep 6 Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling

Meest voorkomend Het probleem zelf behandelen Geheimhouding beloven Het jongetje verder begeleiden (jezelf als maatschappelijk werker opstellen) Wachten tot het kind zelf toestemming geeft voor verdere stappen

Casus: Meester Pim Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling

Meest voorkomend Het probleem bagatelliseren Het probleem groter maken Ouders buiten beeld laten Niets doen

Informatierecht ouders Ouders van leerlingen tot 18 jaar hebben het recht om geïnformeerd te worden over alle zaken betreffende hun kind. Stel steeds de vraag: Wat zou ik willen als het mijn kind was. De beslissing om ouders niet te informeren wordt genomen voor het bevoegd gezag. Zij formuleert daartoe criteria.

Casus: wat speelt er in mijn school Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling

Meest voorkomend Verwachtingen van de directeur na willen komen Geen positie durven nemen Ontbreken van kennis en vaardigheden Loyaliteitsconflict

Tips Neem de tijd en reflecteer Maak onderscheid tussen jouw wens en wat de klager wil Gebruik de klachten regeling als leidraad voor elke actie die je onderneemt Bedenk alternatieven, bv. door een collegiaal consult Gebruik klachten om van de leren