Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010
Wat doet een contactpersoon Vanuit de klachtenregeling: - er is op iedere instelling ten minste een contactpersoon die de klager verwijst naar de vertrouwenspersoon. - hij/zij is het loket en de wegwijzer bij klachten.
Activiteiten Eerst opvang van de klager Luisteren Probleem in kaart brengen Wat heeft de klager tot nu toe ondernomen? Vervolgstappen in kaart brengen ( leerkracht, directie, bestuur, vertrouwenspersoon, vertrouwensinspectie) Klager adviseren en begeleiden in keuze registreren nazorg
Denk ook aan Voorlichting Preventie Registratie Beleidsvorming
Casus : Peter uit groep 6 Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling
Meest voorkomend Het probleem zelf behandelen Geheimhouding beloven Het jongetje verder begeleiden (jezelf als maatschappelijk werker opstellen) Wachten tot het kind zelf toestemming geeft voor verdere stappen
Casus: Meester Pim Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling
Meest voorkomend Het probleem bagatelliseren Het probleem groter maken Ouders buiten beeld laten Niets doen
Informatierecht ouders Ouders van leerlingen tot 18 jaar hebben het recht om geïnformeerd te worden over alle zaken betreffende hun kind. Stel steeds de vraag: Wat zou ik willen als het mijn kind was. De beslissing om ouders niet te informeren wordt genomen voor het bevoegd gezag. Zij formuleert daartoe criteria.
Casus: wat speelt er in mijn school Wat zie je als valkuil Bespreek het in de groep Plenaire uitwisseling
Meest voorkomend Verwachtingen van de directeur na willen komen Geen positie durven nemen Ontbreken van kennis en vaardigheden Loyaliteitsconflict
Tips Neem de tijd en reflecteer Maak onderscheid tussen jouw wens en wat de klager wil Gebruik de klachten regeling als leidraad voor elke actie die je onderneemt Bedenk alternatieven, bv. door een collegiaal consult Gebruik klachten om van de leren