Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Het tweede werkstuk.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hogescholen in Dialoog
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Zelf materiaal ontwikkelen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Leerstijlen KOLB SJM.
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Pedagogische theorieën
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Gespreksvaardigheden
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Klik hier om een titel te maken
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Project Algemene Vakken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Basisschool St. Lambertus September 2018
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3

Doel Je hebt aan het eind van deze bijeenkomst ideeën voor een onderwerp waarover je je actie-onderzoek gaat uitvoeren.

Algemeen Idee Input vakken ABCD Startvragen

Wat ik wel eens zou willen uitproberen is: Ik ben niet zo gelukkig met: Ik zou wel meer willen weten over: Ik weet niet wat ik aan moet met: Het zou een verschil zijn als: Wat ik graag zou willen verbeteren is: Waar ik steeds tegen aanloop is: Wat mij bijzonder interesseert is: Startvragen

Uitwisseling stage-ervaringen Werkvormen? Betrokkenheid? Lesdoelen? Hoe wordt er geleerd? Wat is de rol van de leraar? (motiverend, sturend, stimulerend, begeleidend, enthousiasme?)

Betrokkenheidsverhogende factoren 1) Sfeer en relatie

Betrokkenheidsverhogende factoren 2) Aansluiting op niveau? Interesse / leerstijl?

Betrokkenheidsverhogende factoren 3) Actief leren

Betrokkenheidsverhogende factoren 4)Werkelijksheidsnabijheid

Betrokkenheidsverhogende factoren 5)Ruimte voor initiatief

Hoe leren kinderen? Brain-based-learning

BB-learning 1)Meerdere zintuigen

BB-learning 2) Herhaling / oefenen / memoriseren Vuurtoren  schrijven, benoemen, herkennen, gebruiken, maken, vergelijken

BB-learning 3) Positieve emoties! / leren moet leuk zijn

BB-learning 4) Helder doel?

BB-learning 5) Geleerde toepassen / creativiteit

Praktijkvoorbeeld

Bronnen: Laevers – Ervaringsgericht werken met 6 – 12 jarigen in het basisonderwijs (5 betrokkenheidsverhogende factoren) Meer dan Onderwijs (sherpa pro) Het didactisch werkvormenboek (sherpa pro) Coöperatief leren Actief leren (Ebbens en Ettekoven) Samenwerkend leren (Ebbens en Ettekoven) Aardrijkskunde Geven (hoofdstuk 5 over de lesopbouw en mogelijke werkvormen, hoofdstuk 6 over materialen hfst. 10 Spelen en leren) – sherpa pro Internet: Brain Based Learning / Breincentraal leren (5 topics!) Teachers.tv Tijdschrift: ‘Primary Geography’ / GA – the magazine of the Geographical Association (in studielandschap)