Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3
Doel Je hebt aan het eind van deze bijeenkomst ideeën voor een onderwerp waarover je je actie-onderzoek gaat uitvoeren.
Algemeen Idee Input vakken ABCD Startvragen
Wat ik wel eens zou willen uitproberen is: Ik ben niet zo gelukkig met: Ik zou wel meer willen weten over: Ik weet niet wat ik aan moet met: Het zou een verschil zijn als: Wat ik graag zou willen verbeteren is: Waar ik steeds tegen aanloop is: Wat mij bijzonder interesseert is: Startvragen
Uitwisseling stage-ervaringen Werkvormen? Betrokkenheid? Lesdoelen? Hoe wordt er geleerd? Wat is de rol van de leraar? (motiverend, sturend, stimulerend, begeleidend, enthousiasme?)
Betrokkenheidsverhogende factoren 1) Sfeer en relatie
Betrokkenheidsverhogende factoren 2) Aansluiting op niveau? Interesse / leerstijl?
Betrokkenheidsverhogende factoren 3) Actief leren
Betrokkenheidsverhogende factoren 4)Werkelijksheidsnabijheid
Betrokkenheidsverhogende factoren 5)Ruimte voor initiatief
Hoe leren kinderen? Brain-based-learning
BB-learning 1)Meerdere zintuigen
BB-learning 2) Herhaling / oefenen / memoriseren Vuurtoren schrijven, benoemen, herkennen, gebruiken, maken, vergelijken
BB-learning 3) Positieve emoties! / leren moet leuk zijn
BB-learning 4) Helder doel?
BB-learning 5) Geleerde toepassen / creativiteit
Praktijkvoorbeeld
Bronnen: Laevers – Ervaringsgericht werken met 6 – 12 jarigen in het basisonderwijs (5 betrokkenheidsverhogende factoren) Meer dan Onderwijs (sherpa pro) Het didactisch werkvormenboek (sherpa pro) Coöperatief leren Actief leren (Ebbens en Ettekoven) Samenwerkend leren (Ebbens en Ettekoven) Aardrijkskunde Geven (hoofdstuk 5 over de lesopbouw en mogelijke werkvormen, hoofdstuk 6 over materialen hfst. 10 Spelen en leren) – sherpa pro Internet: Brain Based Learning / Breincentraal leren (5 topics!) Teachers.tv Tijdschrift: ‘Primary Geography’ / GA – the magazine of the Geographical Association (in studielandschap)