Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Permanentie kosten of opbrengsten geboekt, die behoren bij
Advertisements

Wat zijn goede peilingen?
“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Onderzoek Nibud*  4 van 5 Nederlanders maakt geen overzicht van de toekomstige uitgaven.  25% van de Nederlanders houdt.
H1 wikken en wegen Paragraaf
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Wet verbetering Poortwachter
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Inflatie gemeten Centraal Bureau voor de Statistiek Peter Hein van Mulligen.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Stadsregio Amsterdam gooit de data open
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Opleiden van medewerkers
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
HALTER LoadAssistant® Zo werkt het. 3aE&feature=player_embedded.
Antwoorden herhalingsopgaven
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Het mooie weer komt eraan en dan drinken wij mannen graag!!! Een Koud Biertje...
Mijn Inkomsten en uitgaven (1 m.) Klassikale aftrap
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Vervoerskosten op de begroting van huishoudens Sanne Lamers Onderzoeker Nibud.
José Gouweleeuw / Kees van Berkel, 18 maart 2014 Uitvoering Woningmarktmodule 2015.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
PROGRAMMA - ZIE PRESENTATIE & BOEKJE - DAGPROGRAMMA IS VERPLICHT, AVONDPROGRAMMA OPTIONEEL.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Klankbordgroep – start in gebruik name 25 augustus 2009 PROTIDE.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Raadsinformatieavond PGB
Uitvoering Woningmarktmodule 2018
Mijn doel is om taboes te doorbreken, schulden te verminderen en sparen cool te maken voor zoveel mogelijk jongeren.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Cyber Security in het MKB
Beste ath 4..
Beste ath 4..
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
EnergieOnderzoek en Innovatie
PROJECTEN.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.

Samen in werk Opleiding Zorg Detailhan
HOE ZEND IK MIJN CASE IN?.
Transcript van de presentatie:

Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek

2 Het budgetonderzoek 2 Doel: Inzicht krijgen in bestedingen van huishoudens Oude enquête: Bestond al voordat het CBS was opgericht in Al in 1854 uitgevoerd. Sinds 1951 Nationaal uitgevoerd door het CBS. Toepassingen:Nationale rekeningen, Armoedemonitor, Nibud etc. Uitvoering:Voorheen jaarlijks (reeksen en ) nu 1x per 5 jaar Nieuwe bronnen

3 Het budgetonderzoek 3 Oude budgetonderzoek (tot 2011) ‐ Volledige bestedingspatroon op papier (>40 pag. A4 en een boekje) ‐ 3 maanden bijhouden (2 weken kleine uitgaven) ‐ Lange tijdreeks ‐ Mooi dagboekje ‐ Telefonisch aanvulling i.v.m. kwaliteit Voldoende kwaliteit, maar… Zeer belastend & onderrapportage Paneleffecten Lage respons Heeeel duur Negatief imago

Redesign budgetonderzoek in Uitgangspunten: -> Internetdagboek -> Kwaliteit -> Imago Kunnen we mensen enthousiast genoeg houden om een periode uitgaven bij te houden? – Periode van 3 maanden -> 4 weken – Werven Incentive Motivatie (WIM) Werving… deels telefonisch… De respondent als koning Incentive/Belonen ->Geld -> 30 euro VVV-bonnen Motivatie door dynamische feedback Inzicht geven in uitgaven door benchmarken

Pilot budgetonderz oek Veel testen en experimenteren

Nieuwe design 6 Start Schrijfperiode Portie Week 1,3&4 uitgaven vanaf 20 euro Week 2 alle uitgaven (kleine en grote uitgaven) Stappen: a)Adressensteekproef uit GBA (n=90.000) b)Schriftelijke werving t- 3 weken 5 euro c)Een week vooraf brief, telefonische werving, hulpdocument d)Telefonische motivatie t+2w e)Twee weken na afsluiting €30 bij respons -> responsen

Gebruik van incentives 7

Pilot budgetonderz oek Hoe belastend is het budgetonderzoek?

Budgetonderzoek; is meedoen veel werk?

11 Demo ‐ Samenwerking met Flycatcher Samenwerking met Flycatcher ‐

Typeren Bedrijf (winkel) en Product – Respondenten typeren zelf Weten zelf het beste wat ze gekocht hebben Begeleiden naar juiste detailniveau Minder werk voor ons

Typeren: rendement voor product – Door respondent: 80% – Achteraf automatisch : 13% – Achteraf handmatig : 7%  Achteraf m.b.v. tool Cascot Voorheen bijna alles handmatig, betere kwaliteit

Typeren: verbeteringen – Controle op vrije invoer: “boodschappen”, “van alles”, “boter, melk en kaas” -> feedback – Meer trefwoorden – Producttyperingen corrigeren: ‐ koffie in een restaurant, koffie van de supermarkt ‐ Warme en koude kroketten aparte output ‐ Benzine

Conclusie & Toekomst Internetwaarneming kan… Nieuwe mogelijkheden internet (HTML5 etc.) succesvol uitgevoerd Nieuwe gadget -> Fotograferen kassabonnen werkt Uitvoering van website en huisstijl Incentives zijn noodzakelijk Tel. motivatie en werving duur -> efficiënt inzetten Toekomst -> verder testen of productie

Conclusie & Toekomst Blaise 5

17 Vragen?