drempels
Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek
Conclusie: er treedt een daling op in de leesvaardigheid en de rekenvaardigheid bij leerlingen in de leerplichtige leeftijd
Resultaat: niveaubeschrijvingen Voor taal 4 niveaus die het totale programma voor Nederlands beslaan Voor rekenen 3 niveaus die alleen het domein rekenen van de wiskunde beslaan. De F-niveaus zijn meer op functioneel gebruik gericht, de S-niveaus op formaliseren en abstraheren
Veldraadplegingen Door alle sectoren in najaar 2008 In ‘t algemeen positief over noodzaak, inhoud en niveaus Twijfel aan kwaliteit van de instroom (en dus de haalbaarheid) Vragen over enkele onderdelen (literatuur mbo, lezen en rekenen 3f)
Nadere beschouwing Niveaus gebaseerd op reële resultaten Enkele aanvullende studies Conclusie: hanteerbaar én haalbaar, mits: Niveaus verwerkt worden in leermiddelen, programma’s en examens Maatwerk voor leerlingen die niveaus niet halen Gerichte extra inspanningen binnen en tussen sectoren
Extra inspanningen Met flinke didactische inspanning kan 75% 1f omhoog, ook als instroom vmbo-bb Discontinuïteit bij rekenen: in vmbo en havo geen wiskunde voor 20% leerlingen Overal: meer onderhoud In mbo moet leerplan basisvaardigheden ontwikkeld. Specifieke problemen voor rekenen (Z&W), voor taal (lezen fictie)
Traject rond referentiekader 2007 Expertgroep 2008 Eindrapport en veldraadplegingen 2009 Nadere beschouwing 2010 Wet door het parlement Tot 2014 Gefaseerd traject met o.a. Ontwikkeling leermiddelen, toetsen Pilots, projecten, ondersteuning Zorgvuldige monitoring 2013/14 Eerste centraal ontw. examens
Kenmerken van het beleid Terug naar de kern - kernvakken, zak/slaagregeling - minder differentiatie beroepsgerichte vakken Betrouwbare en onafhankelijke toetsing - in iedere sector (PO, MBO) - rekentoets - aanpassing examens Deskundige leraren - nascholing - register?
Discussievragen Hoe kunnen we de aansluiting tussen de verschillende sectoren daadwerkelijk verbeteren? Wat doen we met de groep leerlingen die 1F nooit haalt? Is het niet beter dat een voldoende voor taal en rekenen voorwaarde is voor diplomering? Wie moet er verantwoordelijk zijn voor het bijspijkeren, de afleverende of de ontvangende sector? Wat doen we met een vakkundige schilder of kapster die bv door buitenlandse afkomst 2F of zelfs 1F niet beheerst? Wat doen we met de groep leerlingen die 2F nooit haalt?