drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Taal en rekenen in het mbo
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Rekenen en ICT.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Op naar…
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs VMBO TL3 & VMBO TL4 Diana Blanksma.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Informatie-avond T3 WELKOM!. Programma  Algemene informatie + rekentoets J. Dirkx  Keuzetraject Y. Hubers  Nadere kennismaking met mentoren (informatie.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatie voor ouders groep 8 over:
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
De rekenvaardige burger
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

drempels

Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek

Conclusie: er treedt een daling op in de leesvaardigheid en de rekenvaardigheid bij leerlingen in de leerplichtige leeftijd

Resultaat: niveaubeschrijvingen Voor taal 4 niveaus die het totale programma voor Nederlands beslaan Voor rekenen 3 niveaus die alleen het domein rekenen van de wiskunde beslaan. De F-niveaus zijn meer op functioneel gebruik gericht, de S-niveaus op formaliseren en abstraheren

Veldraadplegingen Door alle sectoren in najaar 2008 In ‘t algemeen positief over noodzaak, inhoud en niveaus Twijfel aan kwaliteit van de instroom (en dus de haalbaarheid) Vragen over enkele onderdelen (literatuur mbo, lezen en rekenen 3f)

Nadere beschouwing Niveaus gebaseerd op reële resultaten Enkele aanvullende studies Conclusie: hanteerbaar én haalbaar, mits: Niveaus verwerkt worden in leermiddelen, programma’s en examens Maatwerk voor leerlingen die niveaus niet halen Gerichte extra inspanningen binnen en tussen sectoren

Extra inspanningen Met flinke didactische inspanning kan 75% 1f omhoog, ook als instroom vmbo-bb Discontinuïteit bij rekenen: in vmbo en havo geen wiskunde voor 20% leerlingen Overal: meer onderhoud In mbo moet leerplan basisvaardigheden ontwikkeld. Specifieke problemen voor rekenen (Z&W), voor taal (lezen fictie)

Traject rond referentiekader 2007 Expertgroep 2008 Eindrapport en veldraadplegingen 2009 Nadere beschouwing 2010 Wet door het parlement Tot 2014 Gefaseerd traject met o.a. Ontwikkeling leermiddelen, toetsen Pilots, projecten, ondersteuning Zorgvuldige monitoring 2013/14 Eerste centraal ontw. examens

Kenmerken van het beleid Terug naar de kern - kernvakken, zak/slaagregeling - minder differentiatie beroepsgerichte vakken Betrouwbare en onafhankelijke toetsing - in iedere sector (PO, MBO) - rekentoets - aanpassing examens Deskundige leraren - nascholing - register?

Discussievragen Hoe kunnen we de aansluiting tussen de verschillende sectoren daadwerkelijk verbeteren? Wat doen we met de groep leerlingen die 1F nooit haalt? Is het niet beter dat een voldoende voor taal en rekenen voorwaarde is voor diplomering? Wie moet er verantwoordelijk zijn voor het bijspijkeren, de afleverende of de ontvangende sector? Wat doen we met een vakkundige schilder of kapster die bv door buitenlandse afkomst 2F of zelfs 1F niet beheerst? Wat doen we met de groep leerlingen die 2F nooit haalt?