Hoe zet je leerlingen aan het werk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Samenwerken leren Aonne Kerkstra VD1, 9 okt
De ontwikkeling van de 7 competenties
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collectief portfolio groep 3
Effectieve instructie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Pedagogische theorieën
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Wat is coöperatief leren?
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Didactiek Lesformulier.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Gesprekstechnieken Les 6.
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Omgaan met verschillen
gesprekstechnieken Les 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Hoe zet je leerlingen aan het werk? Handboek voor leraren Werkvormen Werkvormen Overzicht hoofdstuk 3

Overzicht presentatie kenmerken van effectieve werkvormen werkvormen directe instructie vragen stellen kringgesprek verhalen vertellen samenwerkend leren begeleiden bij grotere projecten welke werkvorm kies ik? Handboek voor leraren Werkvormen

Kenmerken effectieve werkvormen de leerstof op het juiste niveau de leerling kan het nut van de leerstof ervaren de leerling individueel aanspreekbaar maken doorgrond de structuur van en de denkstappen in de leerstof het leren en denken van de leerling is zichtbaar verkeerde voorkennis kan tijdig worden ontdekt Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: directe instructie Een helder model voor een hele les met de volgende structuur: presenteren oefenen toepassen Handboek voor leraren Werkvormen

Directe instructie in 7 fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen (zie lesdoel) Handboek voor leraren Werkvormen

Instructie om aan de slag te gaan (fase 4 van directe instructie) wat? hoe? alleen of samen? hulp? tijd? uitkomst? wat te doen indien klaar? Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: vragen stellen zeer effectieve groepsdidactische strategie een goede manier om ervoor te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren prestaties van leerlingen met meetbare sprongen vooruitgaan als de docent de juiste vragen weet te stellen Handboek voor leraren Werkvormen

Vragen stellen: effectiviteit prikkelen van nieuwsgierigheid actief laten nadenken over het onderwerp aansluiten bij de belevingswereld tonen van interesse in de leerlingen Handboek voor leraren Werkvormen

Vragen stellen: belangrijk hoe formuleer je de vraag? aan wie stel je de vraag? hoe geef je gelegenheid tot antwoorden? hoe reageer je op antwoorden? Handboek voor leraren Werkvormen

Vragen stellen: doelen contact verzoek aandacht sturen stimuleren controleren Handboek voor leraren Werkvormen

Vragen stellen: soorten gesloten vragen open vragen concrete vragen samengestelde vragen suggestieve vragen Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: onderwijsleergesprek opstelling: u-vorm denken van de leerling staat centraal er bestaan geen foute antwoorden vragen op het juiste denkniveau valkuilen en tips Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: kringgesprek geschikt om ervaring en gevoelens uit te wisselen je kunt met meerdere kleine kringen werken Handboek voor leraren Werkvormen

Werkvorm: verhalen vertellen Een goede opbouw voorbereiden: kies een centrale vraagstelling maak uitstapjes koppel terug kom stapsgewijs tot de kern Handboek voor leraren Werkvormen

Kenmerken: samenwerkend leren positieve wederzijdse afhankelijkheid individuele aanspreekbaarheid directe interactie aandacht voor sociale vaardigheden aandacht voor groepsprocessen Handboek voor leraren Werkvormen

Vijf samenwerkingsvormen check in duo’s genummerde hoofden tezamen denken-delen-uitwisselen driestappeninterview experts Handboek voor leraren Werkvormen

Begeleiden bij grotere projecten Vragend helpen en tussentijds presenteren smart fuzzy kerobei Handboek voor leraren Werkvormen

Het Kerobei-model Handboek voor leraren Werkvormen

Hoe kies ik een werkvorm? Maak gebruik van de onderwijsregelkring: te realiseren doelen start met vaststellen van de leerdoelen instructieselectie bedenk hoe een leerdoel het beste bereikt kan worden vanuit de beginsituatie van de leerling leerproces de leermiddelen en de werkvormen die je kiest brengen het leerproces op gang en mondt uit in het leerproduct evaluatie meet het leerproduct door een toets Handboek voor leraren Werkvormen

Onderwijsregelkring Handboek voor leraren Werkvormen

• wees je bewust van de groei in ervaring in het gebruik van werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen