Hoe zet je leerlingen aan het werk? Handboek voor leraren Werkvormen Werkvormen Overzicht hoofdstuk 3
Overzicht presentatie kenmerken van effectieve werkvormen werkvormen directe instructie vragen stellen kringgesprek verhalen vertellen samenwerkend leren begeleiden bij grotere projecten welke werkvorm kies ik? Handboek voor leraren Werkvormen
Kenmerken effectieve werkvormen de leerstof op het juiste niveau de leerling kan het nut van de leerstof ervaren de leerling individueel aanspreekbaar maken doorgrond de structuur van en de denkstappen in de leerstof het leren en denken van de leerling is zichtbaar verkeerde voorkennis kan tijdig worden ontdekt Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: directe instructie Een helder model voor een hele les met de volgende structuur: presenteren oefenen toepassen Handboek voor leraren Werkvormen
Directe instructie in 7 fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen (zie lesdoel) Handboek voor leraren Werkvormen
Instructie om aan de slag te gaan (fase 4 van directe instructie) wat? hoe? alleen of samen? hulp? tijd? uitkomst? wat te doen indien klaar? Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: vragen stellen zeer effectieve groepsdidactische strategie een goede manier om ervoor te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren prestaties van leerlingen met meetbare sprongen vooruitgaan als de docent de juiste vragen weet te stellen Handboek voor leraren Werkvormen
Vragen stellen: effectiviteit prikkelen van nieuwsgierigheid actief laten nadenken over het onderwerp aansluiten bij de belevingswereld tonen van interesse in de leerlingen Handboek voor leraren Werkvormen
Vragen stellen: belangrijk hoe formuleer je de vraag? aan wie stel je de vraag? hoe geef je gelegenheid tot antwoorden? hoe reageer je op antwoorden? Handboek voor leraren Werkvormen
Vragen stellen: doelen contact verzoek aandacht sturen stimuleren controleren Handboek voor leraren Werkvormen
Vragen stellen: soorten gesloten vragen open vragen concrete vragen samengestelde vragen suggestieve vragen Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: onderwijsleergesprek opstelling: u-vorm denken van de leerling staat centraal er bestaan geen foute antwoorden vragen op het juiste denkniveau valkuilen en tips Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: kringgesprek geschikt om ervaring en gevoelens uit te wisselen je kunt met meerdere kleine kringen werken Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: verhalen vertellen Een goede opbouw voorbereiden: kies een centrale vraagstelling maak uitstapjes koppel terug kom stapsgewijs tot de kern Handboek voor leraren Werkvormen
Kenmerken: samenwerkend leren positieve wederzijdse afhankelijkheid individuele aanspreekbaarheid directe interactie aandacht voor sociale vaardigheden aandacht voor groepsprocessen Handboek voor leraren Werkvormen
Vijf samenwerkingsvormen check in duo’s genummerde hoofden tezamen denken-delen-uitwisselen driestappeninterview experts Handboek voor leraren Werkvormen
Begeleiden bij grotere projecten Vragend helpen en tussentijds presenteren smart fuzzy kerobei Handboek voor leraren Werkvormen
Het Kerobei-model Handboek voor leraren Werkvormen
Hoe kies ik een werkvorm? Maak gebruik van de onderwijsregelkring: te realiseren doelen start met vaststellen van de leerdoelen instructieselectie bedenk hoe een leerdoel het beste bereikt kan worden vanuit de beginsituatie van de leerling leerproces de leermiddelen en de werkvormen die je kiest brengen het leerproces op gang en mondt uit in het leerproduct evaluatie meet het leerproduct door een toets Handboek voor leraren Werkvormen
Onderwijsregelkring Handboek voor leraren Werkvormen
• wees je bewust van de groei in ervaring in het gebruik van werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen