ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Competentiegericht opleiden
Inleiding Regionale Stuurgroep
Koppeling en satellietgroeponderwijs
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider
Deel wat je weet en weet wat je deelt
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Inleiding Landelijk platform
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Portfolio
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
WDH Twente 5 november 2014 Visitatieprogramma Huisartsen Sabine van Logtestijn, Projectleider Visitatie NHG.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie projectplan werkgroepen
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Eerstejaarsproblemen
Meer innovatieve professionals
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Het opleidingsgesprek
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Richtlijnen voor professionele begeleiders
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Het loopbaangesprek.
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Een vergadering organiseren
MMV flitstraining: Implementatie online course
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Opleiden voor de toekomst
Vergadering Personeelsdienst
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Opleiden Praktisch Organiseren
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Van receptuur naar referentie
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden

Succes voorspellen/ mismatch voorkomen Inzicht sterktes en zwaktes Aios Maatwerk advies/tips Aios en Opleider = Minder kans op uitval Betere aansluiting tussen Aios en opleiding/organisatie

Uitval Aios

Ontwikkeld in de zorg door : Lodewijk Schmit Jongbloed, arts, MBA – promotie: Arbeidssatisfactie van Artsen Jan Maarten Wieringa, psycholoog NIP – 20 jaar assessmentervaring Obv ervaringen advocatuur/bedrijfsleven

Op weg naar competentiegericht opleiden 2015: Aios opgeleid in CanMeds-competenties Aios; actieve, lerende houding Opleiders; optimaal leerklimaat

Opleiden algemene competenties Beperkt extra tijd Diverse taken geschikt als opleidingsmoment Positieve ervaringen huisartsopleidingen (1 x per week terugkomdag!)

‘Opleiden in het medisch ambacht’ oratie 5 november 2012 Prof. dr. P.J. Dörr, voorzitter OOR, hoogleraar Medische Vervolgopleidingen LUMC. belangrijk instrument om een inschatting te maken van het competentieniveau van de deelnemers om op basis daarvan hun potentieel, ontwikkelingsbehoeften en ontwikkelingsrichting in kaart te brengen. ‘Door de keuzes die de aios door het ontwikkelingsassessment kunnen maken worden zij actief bij hun opleiding betrokken. Zo komen zij aan het roer te staan van hun eigen opleiding. Hun intrinsieke motivatie voor hun opleiding wordt hierdoor wellicht vergroot. Ze zijn niet langer consument maar mede regisseur van hun opleiding.’

Soorten assessments Selectie assessment (ja/nee) Ontwikkel assessment (sterktes/zwaktes) Combinatie: Selecterend ontwikkel assessment

Aanpak Voorbespreking opleider Doornemen tijdpad Specifieke vragen?

Voorbespreking Aios Verwachtingen afstemmen Zorgt voor openheid (On)bekend maakt (on)bemind ?

Assessmentdag Intelligentie-onderzoek (niet de hoogte wel het profiel) Persoonlijkheidsvragenlijsten (gevalideerde) Rollenspel (optioneel) Uitgebreid gesprek psycholoog Observatie gedurende dag

Rapportage Algemeen beeld; karakter; drijfveren Beschrijving Canmedscompetenties: 1. Expert geneeskundige (deels) 2. Communicator 3. Samenwerker 4. Wetenschapper 5. Maatschappelijke rol 6. Organisator 7. Professional

Rapportage Samenvatting/advies: – Sterke punten en ontwikkelpunten – Ontwikkeladviezen – Geschiktheidsadvies Positief Twijfel, inschatting ontwikkelbaarheid Negatief

Nabespreking Aios Toelichting rapportage (obv uitkomsten testuitslagen) Relatie naar opleidingspraktijk Stimulering POP Tips: – Effectief portfolio gebruik – Do’s en don’ts – Literatuurverwijzingen

Nabespreking Aios én opleider én psycholoog Aios bespreekt uitkomsten assessment Psycholoog licht toe Gezamenlijke afspraken Aios schrijft reflectieverslag

Onderzoek assessments Door OOR ingesteld Specialismen: – Gyneacologie/verloskunde (LUMC) – Orthopedie (LUMC) – Interne geneeskunde (Haga) – Radiologie (MCH)

Ervaringen Aios (n=40) – Positieve reacties op beeld – Concrete acties op assessment Disfunctionerende Aios (n=6) – Herkenning beeld  geeft rust/opening – Richtinggevend naar nieuwe opleiding/werkkring Opleiders – Enthousiast – Praktische handvatten

Verdere informatie