1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Advertisements

Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Ben Immers - TrafficQuest
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Reistijdbetrouwbaarheid
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
ITS Beter Benutten DATA
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
V&W projecten Reisinformatie (V201006) Strategisch Samenwerkin g Inwinning Distributi e Bewerking Gebruiker en communicatie Product- verbetering Techniek.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes Willem Goedhart 1 oktober 2009.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Herijking van de Ecologische Hoofdstructuur Toelichting op PBL-analyses en beleidsopties voor Provinciale Staten en de Manifestpartners in Gelderland Jeannette.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
VMC Werkgroepvergadering ‘Bedrijvenclusters en Mobiliteit’ – Brussel 30/06/ MILIEU Mobiliteitssamenwerking op het Skaldenpark (Gentse haven)
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Opzet presentatie Doelstelling en uitgangspunten Wat is bereikbaarheid? De aanpak Stand van zaken Tot slot.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Fietsbalans®-2 Utrecht
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Havenproject Waalwijk Presentatie voor belanghebbenden en geïnteresseerden
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Duinpolderweg Technische Toelichting Gemeenteraad Noordwijkerhout Bert Grotenhuis, projectmanager Duinpolderweg 9 december 2015.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Het Zuidelijk Perspectief Jeroen Saris |De Stad bv| Jaap Modder |Brainville| Wouter Veldhuis |MUST| 25 februari 2015.
1 Brabants Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Presentatie 1e contouren voor Statencommissie EMG 24/6/05.
Regiobijeenkomst Friesland,Groningen en Drenthe Mieke Oosterwijk
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Klankbordsessie 2 december 2015
Nationaal Parkeercongres 2017
De regionale economie vanuit nationaal perspectief
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Verstedelijkingsafspraken
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
Transcript van de presentatie:

1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid

2 Inhoud presentatie OWN+  Context  Aanleiding en doel  Probleemsignalering  Conclusies  Hoe verder

3 1. Context : op weg naar PVVP+  Bouwsteen voor PVVP+, naast OV-netwerk  Bouwsteen voor regionale maatregelenpakketten  Samen met andere belanghebbenden partijen

4  Toename korte autoritten  Onderbenutting OWN  Kwetsbaarheid bij incidenten  Kosteneffect bij zwaardere inzet OWN/SWN  Doel: onderzoek mogelijkheden herwaardering binnen randvoorwaarden van veiligheid en leefbaarheid Het OWN is relatief onveilig; doden naar max. rijsnelheid: 50 km/h km/h km/h km/h - 64 (aantallen 2001, bron SWOV ‘02) 2. Aanleiding en doel

5 Noord-Brabant 2020 (referentie), uitsnede Tilburg Doorstroming Goed Slecht 3. Probleemsignalering (1)

6 Noord-Brabant 2020 (referentie), uitsnede Tilburg (2)

7 Perspectief weggebruiker Kwaliteitseisen deur tot deur in de spitsperiode

8 4. Conclusies (1)  Groei +40%; vertraging: +100%; auto dominant  Concentratie bereikbaarheidsprobleem op randen van stedelijke gebieden  Bereikbaarheidsprobleem is regionaal probleem  Betrouwbaarheid neemt af door groei verkeer en gebrek aan alternatieve routes  Investeren in OWN/SWN is effectief

9 4. Conclusies (2) Opgaven  Slim bouwen: netwerkbenadering en samenwerking  Kansen voor de fiets  Kansen voor (regionaal) prijsbeleid  OV op veel relaties geen alternatief

10 4. Conclusies (3) Betekenis voor Brabant?  Voorbeeldwerking: regionale bereikbaarheid in Nota Mobiliteit  Meer financiële armslag op termijn  Meer eigen beleidsruimte: regio’s kiezen zelf  Effectievere inzet financiële middelen

11 4. Conclusies (4) Oplossingsstrategieen: behoefte aan toolbox  Benutten: DRIPS, TDI, snelheidsbeinvloeding  Bouwen OWN: aansluitingen HWN, kruispunten, alternatieve routes, missing links  Bouwen HWN: ontvlechting, spitsstroken, downgraden, meer/minder aansluitingen

12 5. Hoe verder?  Nota Mobiliteit  Netwerkoptimalisatie en maatregelenmix per GGA

13 Nota Mobiliteit  Betrouwbare reistijd en netwerkbenadering  Regionale bereikbaarheid hoge prioriteit  Ruimte voor maatwerk per regio  Decentralisatie  Financiering van rijk van OWN bespreekbaar

14 OWN+ uitwerking per GGA  Netwerkbenandering en vervolgaanpak krijgt steun in GGA-regio’s  SRE al gestart: BB ZOB

15 Samenvatting  Bereikbaarheidsproblematiek is een regionaal probleem  Andere benadering is kosteneffectief  Uitwerking is regionaal maatwerk

16 Discussie