Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!
Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke school van de 21 ste eeuw? Welk beeld geeft het logo van de identiteit van jouw school? DOELGROEP: leerlingen secundair onderwijs (2 de, 3 de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, docenten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken. MATERIAAL: onderstaande PowerPoint, beamer, scherm en/of hardcore versie van de afbeeldingen (geplastificeerd). DOELSTELLINGEN: Het gesprek over het eigen schoollogo stimuleren en uitdagingen formuleren om ermee aan de slag te gaan. Het schoollogo een uitdrukking laten zijn van Recontextualisering. VOORKENNIS: concepten van de Melbourne Schaal. BASISVOORWAARDEN: Doelgroep en doelstelling dienen goed uitgeklaard te worden voor de verschillende gesprekspartners. DUUR: afhankelijk van het aantal logo’s die men wil analyseren.
Schoollogo Stappenplan Stap 1: reik alle logo’s aan, geprojecteerd en/of op papier. Stap 2: iedereen bekijkt de aangereikte selectie en kiest er één logo uit dat voor hem of haar opvalt. Welke logo trekt je aandacht? Stap 3: ga in een kring zitten en vertel aan elkaar welk logo gekozen werd. Beluister elkaar en leer zo over de verscheidenheid aan logo’s en de smaken van de deelnemers. Waarom heb jij dit logo gekozen? Welk aspect trok je in het bijzonder aan? Welk appel gaat er uit van dit logo? Stap 4: ga samen op zoek naar één logo (of meerdere logo’s) dat op één of andere manier lijkt op jullie eigen schoollogo of waardoor jullie geïnspireerd willen worden. Welk logo lijkt op ons schoollogo? Welk logo zouden wij zien zitten als ons eigen schoollogo (qua vormgeving!)? Stap 5: gebruik het criteriaraster om dit logo te beoordelen. Tel het aantal ja’s dat je verzamelt (hoe meer ja’s, hoe beter het logo een voorbeeld kan zijn van Recontextualisering).
Schoollogo Stappenplan Stap 6: formuleer de uitdagingen die jullie op het spoor komen voor het ontwerp van een eigen (ver)nieuw(d), gerecontextualiseerd schoollogo. Stap 7: bekijk de aangereikte selectie van logo’s en probeer ze in vier groepen onder te brengen. Het gesprek hierover is belangrijker dan het categoriseren van de voorbeelden. Logo’s kunnen ook uiting zijn van meerdere strategieën! Welk logo is een voorbeeld van Confessionaliteit? Welk logo is een voorbeeld van Christelijke Waardenopvoeding? Welk logo is een voorbeeld van Secularisering? Welk logo is een voorbeeld van Reconfessionalisering? Welk logo is een voorbeeld van Recontextualisering? Stap 8: evalueer het gesprek en bekijk of je deze oefening wenst te doen met meerdere schoolleden.
Schoollogo’s QHoe verliep het gesprek? QWat heb je geleerd/ gehoord van elkaar dat je voordien nog niet wist? QHoe kan dit gesprek verder gezet worden? QHoe kunnen jullie aan de slag gaan met jullie schoollogo? Laat je helpen door de projecttegel “schoollogo”! Evaluatie