Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
België Onze geschiedenis.
Advertisements

De tijdsband Door de eeuwen heen….
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Hoofdstuk 1A: Europeanen
De Azteekse Goden Geschiedenis 3.3.
Beelden storm.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
De tijd van de wereldoorlogen
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
COLUMBUS.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Gemaakt door: Koen en Jasper
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Heksen in de Middeleeuwen
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Hoofdstuk 3.
De opkomst van het christendom
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Curaçao.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Renaissance en opstand
Agressieve politiek van Hitler.
*Ella en Nienke* *6a abbs podium*
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Slavernij in de VS.
NATIONALITEIT EN MIGRATIE
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Geisha en samoerai Quiz
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Het bestuur van de stadstaat
TOETANCHAMON Van yentl en maarten de oudste tijd.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Herinneringskamp Westerbork
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 7 februari 2015 De huidige Oakwood University werd gerealiseerd doordat kerkleden maaltijden oversloegen om zodoende.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Waarom had Siebold schilder Kawahara Keiga in dienst? A – Voor de gezelligheid B – Om voor Siebold.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
UITSTAP GENT HET KINDERRECHTENPLEIN Klik op de foto a.u.b.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Wat weet jij van hoeden en pruiken? De grote Quizzzz.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
5.1 Leenheren en leenmannen Tijd van monniken en ridders Middeleeuwen
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Bij de Tijd Hoofdstuk 2 Romeinen bij de Rijn.
Koloniale verleden.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Transcript van de presentatie:

Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in het geschiedenisonderwijs Studiedag 6 maart 2012

Al wel/nog niet constructies Meest aanvaardbare uitspraken: De Romeinen maakten al gebruik van centrale verwarming = ok In het oude Griekenland was er al democratie (ok, met nuance toevoegen) Copernicus wist toen al dat de aarde rond de zon draait. (eerder wel - wetenschap) Pythagoras had al het idee dat de aarde rond is. (eerder wel – wetenschap)

Al wel/nog niet constructies Minst aanvaardbare uitspraken: Er was toen nog geen elektriciteit, dus moest je wel kaarsen gebruiken = omgekeerde historische logica Tractoren bestonden toen nog niet dus moesten de boeren wel paarden en ossen gebruiken = omgekeerde historische logica Romeinen waren eigenlijk heel gewone mensen, ze hadden alleen nog geen auto's (mate van onaanvaardbaarheid hangt ook samen met persoonlijke positie in het heden: kritisch over auto's of niet) Vrouwen zorgden vroeger voor het huishouden, toen gingen ze nog niet naar de universiteit (ook onaanvaardbaar omdat het historisch zo diffuus is) 'al' of 'nog niet' als meetlat om de geschiedenis aan af te meten, hedendaagse verwezenlijkingen als een soort norm

Al wel/nog niet constructies De twee minst aanvaardbare uitspraken: De Romeinen vochten nog met zwaarden man tegen man want toen hadden ze nog geen geweren. Wanneer de Europeanen emigreerden naar Amerika deden ze dat per schip, toen hadden ze nog geen vliegtuigen. Copernicus wist toen al dat de aarde rond de zon draait. In de 19e eeuw hadden arbeidersgezinnen veel kinderen want toen hadden ze nog geen anticonceptiemiddelen. De oude Egyptenaren hadden al anticonceptiemiddelen. Pythagoras had al het idee dat de aarde rond is.

Wij-constructies De meest aanvaardbare uitspraken: Vanaf de Belgische revolutie zijn wij onafhankelijk geworden van de Noordelijke Nederlanden: 'wij' als inwoners vd Zuidelijke Nederlanden, kan precies worden gedefinieerd; impact van geografie Met Rubens hadden wij in de 17e eeuw een groot schilder in ons land (cultureel = minder delicaat dan politiek) In de vroege middeleeuwen werden we bekeerd tot het christendom: het gaat om een groot gebied, en er waren weinig uitzonderingen en keuzes ivm identificaties; factor ruimte Vraag of 'wij' soms kan gebruikt worden bij het behandelen van 'zwarte' bladzijden uit het verleden, om lln. te doen aanvoelen dat het ook hen aanbelangt

Wij-constructies Minst aanvaardbare uitspraken: Wij waren toen in oorlog met de Romeinen: historisch fout (Galliërs versus Germanen) We probeerden ook een stuk van de taart te bemachtigen toen we Kongo koloniseerden (het was niet België, maar een individueel project van Leopold II) (versus: ook België heeft een zwarte bladzijde in de geschiedenis) Wij hebben toen gewonnen tegen de Fransen in de Guldensporenslag = 19 de eeuwse, mythologische visie; Vlamingen waren de facto verdeeld; mythe uit de Vlaamse Beweging Wij, Vlamingen, voeren nu strijd via de politiek maar na de eerste Wereldoorlog kwamen we hiervoor op straat. = heel problematisch, zeker in een school met allochtonen: wie zijn die 'wij' Vlamingen? = belang van identiteit van de doelgroep Wij hebben Antwerpse Joden uitgeleverd aan de Duitsers. (door de 'Antwerpse' is de identificatie zo specifiek dat het niet werkt)