Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Realisatie kindcentrum
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Klantgerichte ICT organisatie
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
OFC28 mediawijsheid les 4.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Bouwen aan de visie.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Met Minder Meer en Beter
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Begeleiding bij Werkplekleren
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Meetpunt:meer expertise over slim meten
Observeren en rapporteren
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Praten over SEKS? Dat spreekt vanzelf!
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
16 november 2017 Centrale Start wpl1 RijnIJssel, Veluwestraat, Arnhem
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Gedragsproblemen en stoornissen
Leeruitkomsten van een LOL-dag
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
UNICEF België en HIVA / KULeuven
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?

Chemie tussen context en concept Workshop Ecent-symposium Frank Seller, Stuurgroep Nieuwe Scheikunde

Chemie tussen context en concept Een filmpje over twee bètadocenten..... Om te beginnen ……

Chemie tussen context en concept Een voorstelrondje..... Om te beginnen ……

Chemie tussen context en concept  Een voorstelrondje  Afbakening opbrengst.... Om te beginnen ……

Chemie tussen context en concept  Een voorstelrondje  Afbakening opbrengst  Programma van deze workshop.... Om te beginnen ……

Chemie tussen context en concept Twee oriëntatievragen: Hoe ziet bètavernieuwing eruit waaraan docenten zelf bijdragen? Hoe ziet bètavernieuwing eruit die in veel scholen uitvoerbaar is? Voorwaarden aan bètavernieuwing Betekenis voor bèta-opleidingen Programma

Chemie tussen context en concept In tweetallen (of drietallen) met denken- delen-uitwisselen. Hoe ziet de bètavernieuwing eruit waaraan docenten zelf bijdragen? (maximaal minuten) Eerste oriëntatievraag

Chemie tussen context en concept In tweetallen (of drietallen) met denken- delen-uitwisselen. Hoe ziet bètavernieuwing eruit die in veel scholen uitvoerbaar is? (maximaal minuten) Tweede oriëntatievraag

Chemie tussen context en concept Plenaire inventarisatie van antwoorden op: Hoe ziet bètavernieuwing eruit waaraan docenten zelf bijdragen? Hoe ziet bètavernieuwing eruit die in veel scholen uitvoerbaar is? Antwoorden

Chemie tussen context en concept Lijstje met do's & don'ts Doen:.. Niet-doen:

Chemie tussen context en concept Het belang van voorwaarden op schoolniveau bij de ontwikkeling van bètavakken Een tweede filmpje ter introductie

Chemie tussen context en concept Het belang van voorwaarden op schoolniveau bij de ontwikkeling van bètavakken Wat leren we uit de discussies rond het rapport Leerkracht!, BON, Commissie Dijsselbloem, 'gebrekkig' niveau van examens, klachten aansluitend onderwijs, eerdere vernieuwingen als PLON, CMLS, etc ?

Chemie tussen context en concept Verschillen tussen vernieuwen en ontwikkelen; Professionalisering op de werkplek; Korte discussie als opmaat voor de vierde vraag Leren van leraren

Chemie tussen context en concept In viertallen antwoorden zoeken met de place-mattechniek op twee kwesties. Werkwijze place-mat uitleggen (maximaal minuten) De vierde vraag

Chemie tussen context en concept (1) Wat kan en/of moet een student, die op stage gaat, in de nieuwe school zien/herkennen van de bèta- ontwikkeling ? (2) Wat zijn de (start)competenties van een beginnend docente of docent om bij te dragen aan de bèta-ontwikkeling van de school waar zij/hij gaat werken ? De vierde vraag

Chemie tussen context en concept In viertallen antwoorden zoeken met de place-mattechniek op twee kwesties Na maximaal minuten volgt een korte plenaire bespreking van de opbrengst De vierde vraag

Chemie tussen context en concept Contact: Dank u wel.

Chemie tussen context en concept