Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
LOB ????.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Beleids- en Beheerscyclus
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Fronter als e-portfolio
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop Open Leercentrum
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Lancering Traject
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Praktijkervaring en reflectie
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1. Jobkanaal Gezamenlijk project van: UNIZO Verso VKW Voka 2.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Kiezen voor keuzedelen
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Geletterd de wereld in VELOV – BREED, BREDER, BREEDST
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Inleiding campusvoorrang
Heb jij ballen voor scrummen?
Versterk de Jobcoach IN de school
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Geletterdheid in CVO 20 mei 2016

Inhoud 1.Brede geletterdheid 2.Rol van de lesgever 3.Geletterdheidsmodules 4.Visie 5.Geletterdheidsbeleid 6.Ondersteuningsvragen

Brede Geletterdheid Geletterdheid omvat de competenties om informatie te verwerven, te verwerken en gericht te gebruiken. Dit betekent met taal, cijfers en grafische gegevens kunnen omgaan en gebruik kunnen maken van ICT. Geletterd zijn is belangrijk om zelfstandig te functioneren en participeren in de samenleving en nodig om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen en bij te kunnen leren.

Brede Geletterdheid Opdracht (5 min.): Heb jij in je centrum de ervaring dat cursisten deze geletterdheidscompetenties missen? (uitval/ faalervaringen/...) Geef een voorbeeld.

Rol van de lesgever Geletterdheidsdidactiek: –Informeren –Reflecteren –Handelen –Bijsturen

Geletterdheidsmodules Mogelijkheden -Individueel begeleiden van cursisten in leertraject (intake & tijdens leerproces) vb. Gerichter remediëren via een open module (*) -Aantrekken van (nieuwe) doelgroepen = KANSENVERHAAL Beperkingen -Beperkt tot competenties uit Matrix Nederlands en leren leren

Geletterdheidsmodules (*) Open module In functie van gerichte leervragen kan relevante selectie van doelen gemaakt worden en deze kunnen als open module worden georganiseerd Wijze van evalueren is duidelijk omschreven Clustering ET of BC uit matrix is relevant & consistent Duur (20, 40 of 60 lt) staat in verhouding tot de vooropgestelde doelen

Geletterdheidsmodules Vanaf 1 februari 2016 L-modules zijn betalend: €1,5/lestijd Onderwijsbevoegdheid – Elke cursist kan L- module volgen Deler = 10 L-modules zijn niet verplicht en staan los van het gewone traject

Geletterdheidsmodules Naast één of meerdere opleidingen Hand in hand met een opleiding: –Voortraject –Simultaan –Geïntegreerd Let op! Cst heeft recht op alle uren waarvoor hij zich inschrijft. 2 lesgevers voor 1 groep vraagt dus extra middelen.

Geletterdheidsmodules Koppelen aan één beroepsgerichte opleiding Op maat van de cursistengroep Functionele leerinhouden Inrichten op een vrij moment (een plaats binnen de opleiding) Afstemming opleiding – L-module(s)

Geletterdheidsbeleid L-modules zijn slechts onderdeel van de aanpak Geïntegreerde aanpak: trajectbegeleiding, zorg, taal,... G-didactiek => GEDRAGEN GELETTERDHEIDSBELEID

Informatie en sensibilisering Geletterdheid Geletterdheidsnoden van cursisten (knelpunten, uitdagingen, knipperlichten…) Mogelijkheden om geletterdheid te ondersteunen

Reflectie en visievorming Wat gebeurt er al? Wat kan gebeuren? (meer, anders, ….) Linken met andere beleidsdomeinen : zorg, taal, diversiteit, … Linken met bv. trajectbegeleiding

Bepalen van concrete initiatieven Vaststellen knipperlichten (lijst) Screening geletterdheid - vaststellen individuele noden (intake, cursistenopvolging…) Structurele interne en externe doorverwijzing (rollen, werkwijze, …) Keuze scenario’s ondersteuning geletterdheid Taakverdeling (+ tijd en ruimte om af te stemmen met lesgevers CVO, met CBE) - ook deskundigheidsbevordering Keuzes qua timing Communicatie en sensibilisering rond ondersteuningsaanbod...

Uitvoeren en opvolgen Geletterdheidsondersteuning (vaststellen noden, gesprek/advies, opvolgen deelname) Vinger aan de pols bij de initiatieven - drempels!

Evalueren, bijsturen en verder ontwikkelen Eventueel nieuwe keuzes maken Afstemmen met CBE Informeren, verder sensibiliseren rond geletterdheid in eigen centrum, deskundigheidsbevordering voor lesgevers...

Vraag naar ondersteuning? 1.Wat doen jullie nu al? 2.Wat zou je in de nabije toekomst willen doen? 3.Welke ondersteuning heb je hierbij nodig?

Nuttige links Stuurgroep VO. Geletterdheidsmodules SVWO - Servicedocument. Beschikbaar: maart2016.pdf maart2016.pdf Stuurgroep VO. Geletterdheidsmodules SVWO - Matrix Nederlands en Leren leren. Beschikbaar: volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/files/Matrix-Nederlands-en-Leren- leren.pdf volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/files/Matrix-Nederlands-en-Leren- leren.pdf Stuurgroep VO. Geletterdheidsmodules SVWO - Uitgangspunten matrix. Beschikbaar: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Geletterdheidsmodules Nederlands en leren leren. Beschikbaar: volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/files/geletterdheidsmodules-Nederlands- en-Leren-leren.pdf volwassenenonderwijs/geletterdheidsmodules-nederlands-en-leren-leren/files/geletterdheidsmodules-Nederlands- en-Leren-leren.pdf Digitaal platform Geletterdheid. Beschikbaar: