Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
POVO Procedure de Schakel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Zorgplicht in passend onderwijs
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Zorg binnen Gelderveste Kwalitatief goede zorg voor onze kinderen
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Passend Indiceren & TOP-initiatief Lunteren, 22 & 23 maart 2011
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
De 24 uur van Boekelo Innovatie? Hou het simpel! Ambelt Kiest Koers.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Ieder Talent telt Waalwijk, 9 mei 2017.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Presentatie voor teams Oktober 2018
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014

Passend Onderwijs| Een nieuwe werkelijkheid?  Scholen en besturen participeren in SWV-en  Landelijke gemiddelden zijn leidend voor financiering (verevening)  Kosten (en opbrengsten) SWV-en mede afhankelijk van verwijzing naar het (V)SO  (Veronderstelde) opnamecapaciteit (basisondersteuning) regulier onderwijs (waaronder SBO, PROO, LWOO) mede bepalend voor verwijzing naar (V)SO  Mogelijkheden voor en wensen naar een meer flexibele inzet van kwaliteiten van het (V)SO

Trends| Ook een nieuwe werkelijkheid?  Toenemende aandacht voor onderwijs opbrengsten in het (V)SO  Toezicht met meer focus op didactiek  Participatiesamenleving en eigen kracht  Meer preventief, minder curatief

Regionale verschillen| Doen er toe  Verevening  Krimp  Visie / ondersteuningsplan SWV  Kenmerken leerlingenpopulatie  Etc.

Strategische verkenning| Uitgangssituatie(s) Krimp Negatieve verevening Hoge ambities binnen het SWV voor wat betreft het niveau van basisondersteuning We krijgen minder leerlingen Verschijnselen (krimp, verevening, basisondersteuning) heffen elkaar op of komen niet voor. We houden ongeveer evenveel leerlingen Lage (realistische?) ambities binnen het SWV voor wat betreft het niveau van basisondersteuning Positieve verevening Groei van de basisgeneratie(s), er komen meer leerlingen in de schoolgaande leeftijd. We krijgen meer leerlingen

Strategische verkenning| Keuzes van SWV-en Het SWV maakt (graag) gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO Er zijn afspraken met het SWV over de inzet van mensen en middelen uit het (V)SO t.b.v. leerlingen in het regulier onderwijs. Deze afspraken hebben een langdurig karakter en maken dat wij onze kennis en expertise makkelijk kunnen delen. Enkele besturen of scholen maken graag gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO Er zijn afspraken met enkele besturen of scholen, die gebruik willen maken van onze mensen en middelen t.b.v. leerlingen op hun school of hun scholen. Deze afspraken hebben een langdurig karakter en zijn gericht op versterking van het regulier onderwijs. Er wordt geen gebruik gemaakt van de kennis en expertise van het (V)SO Er zijn geen afspraken over de inzet van onze kennis en expertise in het regulier onderwijs. Onze opdracht beperkt zich tot het verzorgen van goed (voortgezet) speciaal onderwijs van leerlingen met een TLV voor het (V)SO.

We krijgen minder leerlingen We houden ongeveer even veel leerlingen We krijgen meer leerlingen Strategische verkenning| Waar staan we? Het SWV maakt (graag) gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO - Het verwachte aantal leerlingen neemt af - Er wordt een groot beroep gedaan op onze kennis en expertise - Het aantal leerlingen blijft gelijk - Er wordt een groot beroep gedaan op onze kennis en expertise - Het verwachte aantal leerlingen neemt toe - Er wordt een groot beroep gedaan op onze kennis en expertise Enkele besturen of scholen maken graag gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO - Het verwachte aantal leerlingen neemt af -Er wordt door sommige besturen gebruik gemaakt van onze middelen en mensen. - Het aantal leerlingen blijft gelijk - Er wordt door sommige besturen gebruik gemaakt van onze middelen en mensen. - Het verwachte aantal leerlingen neemt toe. Er wordt door sommige besturen gebruik gemaakt van onze middelen en mensen. Er wordt geen gebruik gemaakt van de kennis en expertise van het (V)SO - Het verwachte aantal leerlingen neemt af - We delen geen kennis en expertise op basis van afspraken - Het aantal leerlingen blijft gelijk - We delen geen kennis en expertise op basis van afspraken - Het verwachte aantal leerlingen neemt toe - We delen geen kennis en expertise op basis van afspraken

We krijgen minder leerlingen We houden ongeveer even veel leerlingen We krijgen meer leerlingen Strategische verkenning| Wat gaan we doen? Het SWV maakt (graag) gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO Enkele besturen of scholen maken graag gebruik van de kennis en expertise van het (V)SO Er wordt geen gebruik gemaakt van de kennis en expertise van het (V)SO

Strategische verkenning| Wat is onze uitdaging?  Hoe ga je kwaliteit leveren?  Hoe kun je elkaar daarbij helpen?

Strategische verkenning| Wat is onze uitdaging?  Wat ga je vanaf morgen doen?  Wie helpt je daarbij?  Wie help jij?