De winst zit in de opbrengst NINTES experience september 2005. MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketing-omgeving
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
HoekscheWaardDuurzaam
Relatie IVN - natuur Natuur is “ons ding”, vanuit liefde voor natuur
START DIA.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
ACCOUNTANCY IN EEN NIEUW DECENNIUM
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Visie op Duurzaamheid  .
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
INTERREG IVA 2 Mers Seas Zeeën Crossborder Cooperation Programme Part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) Green: Going.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Strategische Businesspartner
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes 7 juni 2006 Duurzaamheid en leiderschap met Herman Wijffels © NINTES.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
Duurzame ontwikkeling
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Start Agile werken Programma customer excellence Strategie gericht op innovatie Hoog rendement Winst is stijgende Hierarchische structuur Verouderde infrastructuur.
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
23 maart 2017 profilering.
Tropische bossen in de circulaire economie
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Presentatie bedrijfsplan
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
Het doel van SLIMCirculair
Presentatie van ondernemingsplan
Tjellingsessie Master Leiderschap
Duurzaam ondernemen.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Werken met plezier en goed presteren
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Een lerende en adaptieve organisatie
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult

1 1. Urgentie en ambitie Urgentie……… Macro: Voedselschaarste Uitputting, vervuiling Energie, klimaat etc Micro: Toenemende concurrentie Imago, transparantie Verdwijnen bedrijfstakken Maar ook ambitie! Duurzame ondernemingen: Duurzame ondernemers Visie en actiegedreven Mens en maatschappij oriëntatie Anders Consistent Economisch gezond

2 2. Waar staan we nu? (30 jaar) 1.Grote mate van verscheidenheid in denken en doen 2.Sterke oriëntatie op planet en people 3.Nog sterk individu/ondernemer gedreven 1.Van product, proces, systeem naar netwerk 2.Van limited, in-company, intercompany community investment

3 3. Waar gaan we naartoe? (300 jaar) Een paradigmawending: Een overstap naar een ander spel en andere spelregels integreren herstellen vernieuwen voorkomen waarderen clusteren vergroten

4 4. Naar een duurzame economie (3000 jaar) kenmerkagrarischindustrieelinformatieduurzaam periode Tot hedenHeden…… beeld SikkelKlokComputerMens natuur EronderErbovenNegerenSymbiose infrastructuur ZandwegSpoorlijnInternetRelaties groei NatuurlijkGeplandGrenzeloosKwalitatief geografie LokaalNationaalMondiaalLondiaal regie HoStoplichtKnipperlichtRotonde keuzen NietEénOneindigBegrenst machtsbasis GrondKapitaalInformatieTalent bestuur EliteAristocratieDemocratieNetwerkbestuur

5 Bronnen: talent (1), grondstoffen (2), innovatie (3) Klimaat: Principes (4) Netwerk oriëntatie (5) Verantwoording (6) 5.Bouwstenen voor duurzaam ondernemen Opbrengsten (10) Realiseren Leiderschap (7) Strategie (8), processen (9)

6 6. Anders kijken naar opbrengsten 1.Ook immateriële opbrengsten tellen 2.Alle kosten in rekening brengen 3.Er moet iets tegenover staan 4.Kosten worden opbrengsten 5.Opbrengsten zijn grenzeloos

7 7. Samenvatting/stellingen 1.Om aan de toekomst te kunnen bouwen moeten we het verleden begrijpen. 2.Het woord “ondernemen” in MVO moet meer aandacht krijgen (het gaat natuurlijk om kiezen, maar zeker ook om kansen benutten). 3.Duurzaam ondernemen is vooral gebaat bij het gelijktijdig vergroten van het menselijk, ecologisch en financieel kapitaal in plaats van het verschuiven van kapitaal tussen die drie vormen. 4.Het anders definiëren van Opbrengsten helpt om duurzaam ondernemen op een hoger plan te krijgen. 5.Er moet terughoudend worden omgegaan met gedetailleerde verslagleggings- en rapportagesystemen. Die werkend eerder remmend dan stimulerend voor het duurzamer ondernemen van bedrijven.