Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
situationeel leiderschap
Kijk op praktijk zó moet het!.
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
De weg naar de competente docent
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Kinderen en hun sociale talenten
Voortgangsgesprek fase 1
PLUSKLAS.
CanDo Coaching.
moderniseren van het curriculum.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Workshop evalueren Dcp
Kinderen en...hun sociale talenten
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Curriculaire spinnenweb
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Beter Onderwijs Nederland
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Geïntegreerde schoolverbetering
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Interactief oefenen, formatief toetsen
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Interactief oefenen, formatief toetsen
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Basistekst : Talentontwikkeling
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Toelichting op het ontwikkelen van digitale content

Vier in Balans model van Kennisnet

Stimuleer talentdoor gepersonaliseerd leren ofen/ leerling vak onderwerp vaardigheid 1 Waarom we dingen veranderen 2 Hoe we dingen willen veranderen 3 Wat we willen veranderen

Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze de onderwerpen worden behandeld “Intervisie” wordt zeer beperkt toegepast Docent bepaalt zelf grotendeels : Eventuele alternatieve uitleg Differentiatie Didactiek Planning Lesdoelen Gewijzigde lessentabel en reductie van onderwijstijd Gewijzigde leeromgeving door toename ICT

Resultaten huidige werkwijze: Hoge (examen)resultaten, maar wel met verschillen Bij sommige/meerdere leerlingen beperkte motivatie Gemakzuchtige houding, snel tevreden en niet kritisch Hulpbehoevend Weinig verantwoordelijkheid voor eigen leerproces Leerlingen ”Waarom moeten we dit leren?”

Veel tijd en energie investeren op pedagogisch gebied om negatief gedrag te corrigeren Onevenwichtige verdeling van aandacht Beperkte differentiatie Weinig aandacht voor bredere vorming Weinig tijd en energie beschikbaar om leerlingen positief te coachen in hun leerproces Resultaten huidige werkwijze: Docenten Duidelijkheid en zekerheid geboden door lesmethode “Waarom willen ze niks leren?”

Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien

Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Als dit als acceptabel of als geen probleem wordt ervaren, is er geen reden om vernieuwingen door te voeren

Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien

Motivatie: wat brengt ons in beweging? motivatie van binnenin motivatie van buitenaf  ergens plezier in hebben werkt op korte termijn werkt op middellange termijn werkt op lange termijn  beloning  vermijden van straf zelf keuzes kunnen maken invullen van 3 behoeftes competent voelen sociale verbondenheid Nadruk bij huidige methodiek

Hoe kan digitalisering als middel hierbij helpen? Differentiatie in instructie, leerstof, leertijd, leervoorkeur, werkvormen, toetsen is beter mogelijk Directe feedback als een opgave/taak is gemaakt gericht op formatief i.p.v. summatief toetsen Sociale verbondenheid buiten de klas door nieuwe manieren van samenwerken Werken aan 21th century skills o adaptive learning o learning analytics Alternatieve beloningen mogelijk Mijn buurjongen Bart na 2 maanden groep 3: “Ik zorg dat ik nooit meer voor tijd klaar ben, het enige wat ik dan krijg is meer werk” en….....  ontwikkel- en leerproces, dus open minded o flexibiliteit

Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling T.a.v. Kwaliteits- aspect 7

Vernieuwingen kunnen ook betrekking hebben op nieuwe manieren van combineren van al bestaande instrumenten of werkwijzen We hebben veel kwaliteit in huis, Belangrijk hierbij is het vermogen om kennis te verwerven, om te vormen en te gebruiken voor innovaties. Vernieuwen betekent niet alleen het wiel, elektriciteit of de computer uitvinden Vernieuwingen alles wordt nog niet gecombineerd, er bestaan onderlinge verschillen Acceptatie hiervan maakt op korte termijn vernieuwing op kleine schaal mogelijk hetgeen tijd nodig heeft om te worden gecombineerd en overgedragen