Toelichting op het ontwikkelen van digitale content
Vier in Balans model van Kennisnet
Stimuleer talentdoor gepersonaliseerd leren ofen/ leerling vak onderwerp vaardigheid 1 Waarom we dingen veranderen 2 Hoe we dingen willen veranderen 3 Wat we willen veranderen
Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze de onderwerpen worden behandeld “Intervisie” wordt zeer beperkt toegepast Docent bepaalt zelf grotendeels : Eventuele alternatieve uitleg Differentiatie Didactiek Planning Lesdoelen Gewijzigde lessentabel en reductie van onderwijstijd Gewijzigde leeromgeving door toename ICT
Resultaten huidige werkwijze: Hoge (examen)resultaten, maar wel met verschillen Bij sommige/meerdere leerlingen beperkte motivatie Gemakzuchtige houding, snel tevreden en niet kritisch Hulpbehoevend Weinig verantwoordelijkheid voor eigen leerproces Leerlingen ”Waarom moeten we dit leren?”
Veel tijd en energie investeren op pedagogisch gebied om negatief gedrag te corrigeren Onevenwichtige verdeling van aandacht Beperkte differentiatie Weinig aandacht voor bredere vorming Weinig tijd en energie beschikbaar om leerlingen positief te coachen in hun leerproces Resultaten huidige werkwijze: Docenten Duidelijkheid en zekerheid geboden door lesmethode “Waarom willen ze niks leren?”
Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien
Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Als dit als acceptabel of als geen probleem wordt ervaren, is er geen reden om vernieuwingen door te voeren
Conclusies huidige werkwijze: Docent werkt het hardst in de klas Leerlingen leren uiteindelijk de benodigde vakinhoudelijke kennis Leerlingen zijn geen eigenaar van hun eigen leerproces Leerlingen krijgen in beperkte mate afgestemde aandacht Leerlingen hebben een beperkt probleem oplossend vermogen en zelfredzaamheid Leerlingen zijn beperkt gemotiveerd Leerlingen zien niet in wat het doel van de lessen is. Docenten snappen niet dat leerlingen het doel niet zien
Motivatie: wat brengt ons in beweging? motivatie van binnenin motivatie van buitenaf ergens plezier in hebben werkt op korte termijn werkt op middellange termijn werkt op lange termijn beloning vermijden van straf zelf keuzes kunnen maken invullen van 3 behoeftes competent voelen sociale verbondenheid Nadruk bij huidige methodiek
Hoe kan digitalisering als middel hierbij helpen? Differentiatie in instructie, leerstof, leertijd, leervoorkeur, werkvormen, toetsen is beter mogelijk Directe feedback als een opgave/taak is gemaakt gericht op formatief i.p.v. summatief toetsen Sociale verbondenheid buiten de klas door nieuwe manieren van samenwerken Werken aan 21th century skills o adaptive learning o learning analytics Alternatieve beloningen mogelijk Mijn buurjongen Bart na 2 maanden groep 3: “Ik zorg dat ik nooit meer voor tijd klaar ben, het enige wat ik dan krijg is meer werk” en…..... ontwikkel- en leerproces, dus open minded o flexibiliteit
Reguliere lesLOB activiteiten Vakinhoudelijke Kennis VaardighedenLOB vakwerkplan21th century skillsMarinka Kuijpers Sociaal emotioneel welzijn en ontwikkeling T.a.v. Kwaliteits- aspect 7
Vernieuwingen kunnen ook betrekking hebben op nieuwe manieren van combineren van al bestaande instrumenten of werkwijzen We hebben veel kwaliteit in huis, Belangrijk hierbij is het vermogen om kennis te verwerven, om te vormen en te gebruiken voor innovaties. Vernieuwen betekent niet alleen het wiel, elektriciteit of de computer uitvinden Vernieuwingen alles wordt nog niet gecombineerd, er bestaan onderlinge verschillen Acceptatie hiervan maakt op korte termijn vernieuwing op kleine schaal mogelijk hetgeen tijd nodig heeft om te worden gecombineerd en overgedragen