Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Op zoek naar… …Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven. Vanavond: ‘In gesprek met’ de kerkenraad.
Nascholing Antwerpen 4 oktober 2004 Joke Maex
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe zit het met de kerk? & Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
Studiedag Carmel 8 maart 2012
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Sociale media op school
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Iedereen coach naar Jef Clement.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Met handen en voeten geloven 1
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
De levensbeschouwelijke analyse
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Workshop Reflecteren.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
De Verhalen(f)luisteraar 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materialen: suggesties Materialen 5. Godsdienst.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Op ontdekkingstocht 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materiaal: suggesties Materiaal: suggesties.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Voorstel tot mogelijke wijziging art. 55 van het decreet van 31 juli 1990 betreffende onderwijs II, vakken godsdienst en niet-confessionele zedenleer Commissie.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990 Geloof/ervaring van de leerling laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Het profiel van de godsdienstleerkracht van naderbij bekeken

Van geloof naar geloofservaring (deductief) - tot 1960

Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot 1960 Wat roept dit beeld bij jou op? Welke visie op het godsdienstonderwijs roept deze foto op? Wat is vanuit deze visie een goede godsdienstleerkracht? Welke werkvormen worden hier gebruikt? Wat is het doel van het godsdienstonderwijs?

LEERLING Christen Verdiepen Groeiend inzicht Kerk in de school CHRISTELIJKE TRADITIE Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 CHRISTELIJKE TRADITIE Waarheid Letterlijk geloof Kerk als hiërarchie LEERKRACHT ‘Naar beneden brengen’ Doceren Overdracht Catechese

LEERLING CHRISTELIJKE TRADITIE Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 CHRISTELIJKE TRADITIE LEERKRACHT

Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Welke sterkten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Welke zwakten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Zijn er kansen die deze visie mogelijk maakten? Zijn er bedreigingen die deze visie onmogelijk maakten?

Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Illustreer deze dynamiek aan de hand van de metafoor van de zaaier en de berggids.

Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Illustreer deze dynamiek aan de hand van deze voorstelling van de Emmaüsgangers. Zoek zelf een metafoor die deze visie op het godsdienstonderwijs illustreert.

Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Sluit dit aan bij jouw ervaringen (a) en jouw visie op de godsdienst leerkracht (b)? Waarom is deze manier van werken voorbijgestreefd of is men ervan afgestapt? Welke noden dwongen om op zoek te gaan naar een nieuw model?

Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990

Wat roept dit beeld bij jou op? Welke visie op godsdienstonderwijs roept deze foto op? Wat is vanuit deze visie een goede godsdienstleerkracht? Welke werkvormen worden hier gebruikt? Wat is het doel van het godsdienstonderwijs?

TRADITIE Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990 CHRISTELIJKE TRADITIE Geloofsbeleving De tekenen van de tijd verstaan De kerk als gemeenschap LEERLING Cultuurchristen Een goed mens zijn De ware mens = de ware christen LEERKRACHT ‘Overheen trekken’ ‘Binnen leiden’ Koppelen Bemiddelaar

TRADITIE Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990 CHRISTELIJKE TRADITIE LEERLING LEERKRACHT

Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990 Welke sterkten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Welke zwakten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Zijn er kansen die deze visie mogelijk maakten? Zijn er bedreigingen die deze visie onmogelijk maakten?

Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990 Illustreer deze dynamiek aan de hand van volgende voorstelling van de Emmaüsgangers en de veerman. Zoek zelf een metafoor die deze visie op het godsdienstonderwijs illustreert.

Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren 1990 Sluit dit aan bij jouw ervaringen (a) en jouw visie op de godsdienst leerkracht (b)? Waarom is deze manier van werken voorbijgestreefd of is men ervan afgestapt? Waaraan zou een nieuw model moeten beantwoorden?

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf de jaren 1990

Wat roept dit beeld bij jou op? Welke visie van het godsdienstonderwijs roept deze foto op? Wat is vanuit deze visie een goede godsdienstleerkracht? Welke werkvormen worden hier gebruikt? Wat is het doel van het godsdienstonderwijs?

Binnen het geheel van de schoolvakken die tot de basisvorming behoren, heeft het vak godsdienst een eigen originaliteit en vakmatigheid. De lespraktijk is gericht op de levensbeschouwelijke groei van de leerlingen. De godsdienstleraar tracht daarom te komen tot levensbeschouwelijke communicatie. Zo is de leraar o.a. bedacht op communicatie rond zingeving, geloven en leven, op het ontwikkelen van en het bewust leren omgaan met levensbeschouwelijke vaardigheden. Hij respecteert de levensbeschouwelijke heterogeniteit van de leerlingen. In kritische openheid en waardering voor de wereld - ervaren, begrepen en gewaardeerd als pluraal – spreekt en getuigt de godsdienstleraar vanuit en van zijn christelijk geloof. Als getuige, specialist en moderator tracht hij te komen tot geloofscommunicatie. Hij creëert, waar mogelijk, kansen tot gebed, stilte en bezinning. De taak van de godsdienstleraar vereist permanente vorming op het gebied van spiritualiteit, geloofsdenken en onderwijskundige materies. Bij onderwijsvernieuwingen schakelt hij zich loyaal en gezond kritisch in. Daarbij is het christelijk geloven zijn eerste referentiekader. Functiebeschrijving leraar rooms-katholieke godsdienst in het vrij katholiek gewoon en buitengewoon secundair onderwijs Goedgekeurd door de Erkende Instantie r.-k. godsdienst op 15 april 2004

Binnen het geheel van de schoolvakken die tot de basisvorming behoren, heeft het vak godsdienst een eigen originaliteit en vakmatigheid. De lespraktijk is gericht op de levensbeschouwelijke groei van de leerlingen. De godsdienstleraar tracht daarom te komen tot levensbeschouwelijke communicatie. Zo is de leraar o.a. bedacht op communicatie rond zingeving, geloven en leven, op het ontwikkelen van en het bewust leren omgaan met levensbeschouwelijke vaardigheden. Hij respecteert de levensbeschouwelijke heterogeniteit van de leerlingen. In kritische openheid en waardering voor de wereld - ervaren, begrepen en gewaardeerd als pluraal – spreekt en getuigt de godsdienstleraar vanuit en van zijn christelijk geloof. Als getuige, specialist en moderator tracht hij te komen tot geloofscommunicatie. Hij creëert, waar mogelijk, kansen tot gebed, stilte en bezinning. De taak van de godsdienstleraar vereist permanente vorming op het gebied van spiritualiteit, geloofsdenken en onderwijskundige materies. Bij onderwijsvernieuwingen schakelt hij zich loyaal en gezond kritisch in. Daarbij is het christelijk geloven zijn eerste referentiekader. (Functiebeschrijving leraar rooms-katholieke godsdienst in het vrij katholiek gewoon en buitengewoon secundair onderwijs Goedgekeurd door de Erkende Instantie r.-k. godsdienst op 15 april 2004)

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) vanaf 1990 LEERLING KLAS LEERKRACHT Wegvoeren – doorvoeren - invoeren SCHOOL OUDERS PEER GROEP SAMENLEVING

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) vanaf 1990 LEERLING KLAS LEERKRACHT Wegvoeren – doorvoeren - invoeren SCHOOL OUDERS PEER GROEP SAMENLEVING

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Wat zeggen onze Vlaamse bisschoppen over het godsdienstonderwijs? iteit/visie/bisschoppen/luysterman.phphttp:// iteit/visie/bisschoppen/luysterman.php iteit/visie/bisschoppen/danneels.phphttp:// iteit/visie/bisschoppen/danneels.php iteit/visie/bisschoppen/de_kesel.phphttp:// iteit/visie/bisschoppen/de_kesel.php iteit/ visie/bisschoppen/hoogmartens.phphttp:// iteit/ visie/bisschoppen/hoogmartens.php

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Welke sterkten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Welke zwakten vind je terug in deze visie op het godsdienstonderwijs? Zijn er kansen die deze visie mogelijk maken? Zijn er bedreigingen die deze visie onmogelijk maken?

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Illustreer deze dynamiek aan de hand van de metafoor van de exodus en de schaalsprong? Zoek zelf een metafoor die deze visie op het godsdienstonderwijs illustreert.

Christelijk geloof veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Illustreer deze dynamiek aan de hand van deze benadering van de Emmaüsgangers?

Geloof en/of ervaring veelzijdig laten oplichten (abductief) - vanaf 1990 Sluit dit aan bij jouw ervaringen (a) en jouw visie op de godsdienst leerkracht (b)? Waarom kan deze manier van werken teloor gaan? Welke noden kunnen dwingen om op zoek te gaan naar een nieuw model?

Ga ook even kijken bij: geschiedenis-van-het- godsdienstonderwijs.php (Kurt Hansen is godsdienstleerkracht in Limburg) geschiedenis-van-het- godsdienstonderwijs.php actualitteit/dossiers/godsdienstleerkracht/ actualitteit/dossiers/godsdienstleerkracht

Voor wie meer wil lezen Braeckmans Luc [edit.], Tussen uittocht, zingeving en utopie. Beschouwingen bij het schoolvak godsdienst, Leuven: Lannoocampus, 2005, 128pp. (Hfdst. III: D. Pollefeyt, Uittocht en Utopie. Een godsdienstpedagogiek voor een interreligieuze en interlevensbeschouwelijke wereld, p.39-67) dactiek/Pollefeyt3.doc H. van Crombrugge & W.A.J. Meijer (red.), Pedagogiek en traditie, opvoeding en religie, Lannoo, 2004 (Deel III,1: D. Pollefeyt, Het leven doorgeven - Religieuze traditie in de katholieke godsdienstpedagogiek - Ontwikkelingen en toekomstperspectieven, p dactiek/Pollefeyt2.doc dactiek/Pollefeyt2.doc B. Roebben & J. Bulckens, Zin in leven. Godsdienstdidactiek voor het lager onderwijs. Deel 1, Acco Leuven, 2003, p

Reacties en suggesties!? Misschien heb je nog andere ideeën en suggesties? Misschien wil je wel iets delen van jouw ervaring met deze PPT in de context van een les of een gesprek met collega’s? Aarzel niet en laat het ons weten: Met dank aan de input van de collega’s van Onder-uit en de SoE.