Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Communicatie en draagvlak
Leiderschap bij verandering
Renco Bakker BPMConsult
Politieke Besluitvorming
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Financiering van eHealth innovaties
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Les 2 en 3 M&O.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Les 1 M&O.
Verandering & Weerstand
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
ICT en organisatieverandering
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie
MVO en intern management
Eenheid in verscheidenheid
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
John P. Kotter Harvard Business School
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Dossier Empowerment.
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 10 – Organisatie in ontwikkeling 'Denken alleen brengt niets in beweging: dit.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kwaliteit en beleid
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Begeleiden en Coachen week 5
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
GEDWONGEN FUSIES IN DE CULTURELE SECTOR EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR SUCCESFACTOREN – E. MIDDELHOFF 2016 EM2016.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verandering en innovatie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1

Definitie, kenmerken en typologie Oorzaken van veranderingen Change agents De geplande verandering Waarom slagen en mislukken veranderingen? Een model voor implementatie van verandering Interventiemethoden voor het management methoden voor organisatieverandering methoden voor organisatieontwikkeling OVERZICHT ORGANISATIEVERANDERING 2

Verandering = wijziging van bestaande toestand; als de organisatie doelgericht in korte tijd ingrijpend en planmatig wijzigt Ontwikkeling: als de organisatie zich geleidelijk wijzigt EEN OMSCHRIJVING 3

Verandering heeft betrekking op gehele of belangrijke deel van de organisatie; Veranderingen zijn complex van aard; Veranderingen vragen de medewerking van alle leden, of een groot deel van de leden; Veranderingsproces is een tijdelijk gebeuren; Veranderingen hebben de bedoeling om effectiviteit en/of efficiëntie te verhogen KENMERKEN 4

Veranderingen kunnen we indelen op basis van: - impact op de organisatie; - het al dan niet geplande karakter; - tijdelijke dan wel permanente karakter van verandering; - de oorzaak van de verandering intern of extern 13.1 TYPOLOGIE VAN VERANDERINGEN 5

Externe oorzaken Demografische ontwikkelingen Technologische vernieuwingen Economische veranderingen Sociale en politieke druk Interne oorzaken diverse mogelijkheden, o.a. nieuwe CEO, nieuwe technologie, nieuwe inzichten over opdrachten van de organisatie, … 13.2 OORZAKEN VAN VERANDERINGEN 6

Is verandering nodig? Wie heeft mijn kaas gepikt? Dvd4 Dvd OORZAKEN VAN VERANDERINGEN 7

Beschikken over een visie over hoe de organisatie dient te veranderen en ze zijn in staat andere te motiveren om te veranderen. - kunnen individuen of groepen van individuen zijn; - kunnen lid van organisatie zijn of niet; - competenties: leermeester, gesprekspartner, katalysator, CHANGE AGENTS 8

Leermeester Gesprekspartner Therapeut Expert Katalysator Procesconsultent kortom een schaap met zeven poten 13.3 CHANGE AGENTS 9

Strategieën van change agents - macht-dwangstrategie maar….. - rationele overwegingsstrategie - gedeelde machtsstrategie Ontwerpen of ontwikkelen? - ontwerpen is een top-down gebeuren - ontwikkelen is een top-down en bottum-up gebeuren CHANGE AGENTS 10

Vijf fasen te onderscheiden: 13.4 DE GEPLANDE VERANDERING 11

1. Organisatorisch vermogen 2. Weerstand 13.5 WAAROM SLAGEN/MISLUKKEN VERANDERINGSPROCESSEN? 12

13.5 WAAROM SLAGEN/MISLUKKEN VERANDERINGSPROCESSEN? 13 Hoe omgaan met weerstand? Voorlichting en communicatie Participatie en betrokkenheid Facilitatie en ondersteuning Onderhandeling en overeenstemming Manipulatie en coöptatie (?) Expliciete en implicite dwang (?)

Lewin spreekt over drie fasen voor succesvolle verandering - ontdooiing - verandering - bevriezing 13.6 EEN MODEL VOOR IMPLEMENTATIE 14

Kotter spreekt over acht fasen 13.6 EEN MODEL VOOR IMPLEMENTATIE 15

Methoden voor organisatieverandering Reorganisatie ten gevolge van gewijzigde omstandigheden worden een aantal functies/afdelingen,.. opgeheven. Het DNA van de organisatie wordt behouden. Business process re-enginering. De hele structuur afbreken en opnieuw opbouwen. Het DNA van de organisatie wordt gewijzigd INTERVENTIEMETHODEN VOOR HET MANAGEMENT 16

Methoden voor organisatieontwikkeling Belang van vijf waarden: 13.7 INTERVENTIEMETHODEN VOOR HET MANAGEMENT 17

Organisatieontwikkeling - survey-feedback; - teambuilding; - procesconsultatie; - Appreciative Inquiry; - … INTERVENTIEMETHODEN VOOR HET MANAGEMENT 18

De oorzaken van verandering kunnen gezocht worden in de interne of externe omgeving van de organisatie. Veranderingen worden geinduceerd door change agents. Er kan weerstand tegen verandering optreden. Hier dient een gepast antwoord op gegeven te worden. Voor de implementatie werden het drie- en achtfasen model besproken. Tot slot werd ingegaan op enkele interventiemethoden voor het management. BESLUIT 19

Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 20