College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BELEIDSONDERZOEK WET INBURGERING
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Stellen informatieve vragen Doorlopend Mail, telefoon, informeel. Democratische instrumenten raad (2014) Hoe Wanneer Op welke wijze.
De rekenkamer van Venlo
Financien Planning & Control
Mw. K.M.H. Peijs, voorzitter Delft, 10 januari 2014 Visitatiecommissie Waterketen.
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Een lokale rekenkamer is wat hij onderzoekt Prof. dr. R. Hoppe Vakgroep STeHPS Faculteit Management en Bestuur (MB) Universiteit Twente.
Taakinvulling door de rekenkamer
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De (T)OR en de bestuurder
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Voortgang project rechtmatigheid Rekeningcie. d.d. 2 september 2005 T. Schulpen.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Financiële rechtmatigheid
Rol en instrumenten van de raad door Reinier Mulder
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
In Control Statement (ICS)
Onderzoek Rekenkamercommissie Dordrecht
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Beleidsplan Participatiewet
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Kennissessie Van vastgoedbeleid naar implementatie – 23 januari 2018, Assen Jan Veuger, lector Maatschappelijk Vastgoed.
Welkom.
Introductie Dordtse P&C cyclus
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/ Auditteam

Onderwerpen Wat zijn college onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Situatie in Delft Uitkomsten in 2014 Wat staat er op de het programma? 2

Wat zijn college onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid? 3

Regelgeving Gemeentewet, art. 213a: 1. Het college verricht periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door hem gevoerde bestuur. De raad stelt bij verordening regels hierover. 2. Het college brengt schriftelijk verslag uit aan de raad van de resultaten van de onderzoeken. 3. Het college stelt de rekenkamer of, indien geen rekenkamer is ingesteld, personen die de rekenkamerfunctie uitoefenen, tijdig op de hoogte van de onderzoeken die hij doet instellen en zendt haar, onderscheidenlijk hen, een afschrift van een verslag als bedoeld in het tweede lid. Financiële Verordening Delft, art. 17 Bedrijfsvoering, lid 2: Het college informeert in de programmabegroting en rapporteert bij de jaarstukken in de bedrijfsvoeringsparagraaf over de rechtmatigheid, en over de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a Gemeentewet.

Wat is doelmatig en doeltreffend? inputProcesOutput Beoogde effect Efficiency (doelmatigheid) Effectiviteit (doeltreffendheid)

Complementair aan overige onderzoeken Gemeentelijk accountant: onderzoekt rechtmatigheid en getrouwheid van financieel- administratieve processen (interimcontrole) en jaarstukken (jaarrekeningcontrole). Lokale rekenkamer: onderzoekt doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid van het gemeentebestuur.  Accent ligt landelijk veelal op de effectiviteit van inhoudelijk beleid.

Situatie in Delft. 7

Auditfunctie gemeente Delft Stand van zaken: Auditstatuut gemeente Delft; Introductie auditcomité; Auditteam 4 fte incl. lead-auditor en 2 fte’s bij KCC; Onderdeel van Besturing&Controlling; Kerntaak: financial audit en operational auditing; Ontwikkeltraject auditoren;

Ontwikkelingen in 2015 Optimaliseren proces voor jaarrekeningcontrole Uitbreiden aantal operational audits en audits ‘op verzoek’ De audits zetten aan tot leren en verbeteren en ACTIE audituitvoering: “Risk-based” audit, tenzij...;

Uitkomsten onderzoeken

Audit inkomende subsidies Doelstelling: het verschaffen van aanvullende zekerheid over de beheersing van het proces “inkomende subsidies”. Uitkomst: Het proces ‘Inkomende subsidies’ is niet zodanig ingericht dat juistheid, volledigheid en tijdigheid van alle processtappen is gewaarborgd. Actie organisatie: dit gemeentebrede proces verbeteren door de centrale coördinatie organiseren.

Organisatie en beheer vastgoed Doelstelling: Beoordelen of binnen het proces voldoende garanties zijn ingebouwd zodat de grondexploitaties zich blijven bewegen binnen de vastgestelde inhoudelijke en financiële kaders. Uitkomst: Een belangrijke conclusie is dat de rolverdeling in het hele proces, tussen het grondbedrijf, projectleider, controlling en het auditteam scherper moet worden geregeld. Actie organisatie: Er loopt een verbetertraject met als doel processen aanscherpen. De resultaten zijn eind 2014 gereed zodat in 2015 dit daadwerkelijk vorm krijgt. NB: Rapport wordt beschikbaar gesteld.

Onderzoek efficiency grondbedrijf Delft Doelstelling: Inzicht te krijgen in de efficiency (doelmatigheid) van de vastgoedportefeuille en van het vastgoedmanagement. Uitkomst: de Gemeente Delft beschikt in vergelijking met veel andere gemeenten, over een professionele vastgoedmanagementorganisatie. De technische en financiële aspecten van het vastgoedmanagement en de beleidsmatige doelen van het vastgoedgebruik moeten wel helderder worden geregeld. Actie organisatie: Vervolgaanpak is van start gegaan waarbij tevens wordt meegenomen of het nog efficiënter georganiseerd kan worden. NB: Rapport wordt beschikbaar gesteld.

Wat staat er nog op de agenda? 14

Onderzoeksagenda Inhuur derden: verschaffen van zekerheid over de beheersing van het proces inhuur derden. Verbonden partijen: Heeft de gemeente de eigen rol goed ingebed met betrekking tot verbonden partijen. OBS: jaarlijkse uitvoeren van de externe challenge. ISD: Opstellen en uitvoeren IC plan waarbij nadruk ligt op risico’s en beheersing van de processen. Procesaudits verder ontwikkelen : risk-based auditen en verbreden van de focus (lean maken van de processen).