PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
1.De aanloop naar PVF 2.Persoonsvolgende financiering: wat en hoe? 3.Het vernieuwde basisdossier
De aanloop naar PVF
4 VN-verdragInternationale trend VAPH-missie autonomie & levenskwaliteit van mensen met een handicap Wachtlijsten mensen met een handicap die ondersteuning vragen
DOELSTELLINGEN PERSPECTIEF 2020 Zorggarantie voor personen met een handicap met de grootste ondersteuningsnood Geïnformeerde gebruikers (regie in eigen handen) en vraaggestuurde zorg en ondersteuning in een inclusieve samenleving 5 Drie pijlers voor nieuw ondersteuningslandschap Vermaatschappelijking van de zorg Persoonsvolgende financiering (PVF) Bijkomende budgettaire middelen
Persoonsvolgende financiering: BOB
Trap 1 Trap 2 Basisondersteuningsbudget Persoonsvolgend budget Basisondersteuningsbudget (BOB) Persoonsvolgend budget (PVB) Getrapt systeem PVF 7
BASISONDERSTEUNINGSBUDGET WAT? Garantie op basisondersteuning Maandelijks, vast, forfaitair bedrag: 300 euro Vrij besteedbaar Uitbetaald door zorgkassen Combineerbaar met RTH en IMB NIET combineerbaar met PVB nRTH (trap 2) 8
BASISONDERSTEUNINGSBUDGET Voor WIE? Personen met erkende handicap EN vastgestelde ondersteuningsnood Erkennen handicap en vaststellen ondersteuningsnood: Vroegere positieve beslissing (zorg, PAB) Attesten Nieuw te doorlopen multidisciplinair onderzoek (MDO) (via erkend MDT) Gefaseerde invoer vanaf
BASISONDERSTEUNINGSBUDGET Vanaf wanneer? Eerste BOB’s worden toegekend 01/09/16 Nominatieve lijst 10
BASISONDERSTEUNINGSBUDGET Hoe? Aanvraag indienen bij Zorgverzekering Check voorwaarden Afhandelen beslissing door zorgverzekering/zorgkassen 11
Trap 1 Trap 2 Basisondersteuningsbudget Persoonsvolgend budget Basisondersteuningsbudget (BOB) Persoonsvolgend budget (PVB) Getrapt systeem PVF 12
Persoonsvolgende financiering: PVB
PERSOONSVOLGEND BUDGET NRTH Wat? Budget om zorg en ondersteuning te realiseren Niet rechtstreeks toegankelijk Hoogte budget afhankelijk van vraag en nood Combineerbaar met IMB NIET combineerbaar met RTH, BOB Inzetbaar als cash en/of als voucher Besteding te verantwoorden 14
PVB NRTH: ENKELE PRINCIPES Vraagverheldering versus Objectivering 15
VRAAGVERHELDERING Wie? Persoon met (vermoeden) van handicap en/of context Wat? Ondersteuningsplan Persoonsvolgend budget 16 Vraaggestuurd werken!!
VRAAGVERHELDERING
18 Vragen cliënt staan centraal tijdens het gehele proces Cl. bepaalt welke mensen betrokken worden bij het proces Mogelijkheden & sterktes cl. centraal tijdens proces Cl. kan tijdens proces mbt verschillende levensdomeinen nadenken over de nodige ondersteuning om kwaliteitsvol leven te leiden & volwaardig te participeren id samenleving Thema 1: De cliënt staat centraal en heeft de controle/regie over het proces van vraagverheldering en ondersteuningsplanning (vraaggestuurd werken) Thema 2: Vertrekpunt is de cliënt als burger met zijn capaciteiten en krachten (empowerend werken)
Opbouw OP PVB Deel 4: Jouw vraag naar zorg en ondersteuning Direct betrokkenen uit persoonlijk netwerk cl. worden actief betrokken bij het proces, tenzij cl. dit zelf niet wil Eventuele verschillende perspectieven tussen cl. en netwerk worden expliciet + gezocht naar gedeelde vraag/perspectief Nagegaan op welke manier best tegemoet gekomen wordt aan de door de cl. aangegeven vragen en ondersteuningsnoden. Gekeken naar informele netwerk cl., de buurt, reguliere diensten en handicap-specifieke diensten 19 Thema 3: Partnerschap met het netwerk (verbindend werken)Thema 3: Partnerschap met het netwerk (verbindend werken) Thema 4: Het plan is gericht op inclusie en continuïteit (inclusief werken)
HET ONDERSTEUNINGSPLAN? Identificatiegegevens Je huidige situatie: mogelijkheden en beperkingen, huidige ondersteuning,… De vraag: ondersteuningsfuncties en frequenties Het proces: hoe ben je tot de vraag gekomen? (Dringendheid) 20
OBJECTIVERING Objectivering van de ondersteuningsnood op basis van de vraag= > MDT Handicap Ondersteuningsnood Zorgzwaarte Instrument Beschrijvende objectivering 21
HET VERNIEUWDE MDV Module A: Objectivering handicap Module B: Objectivering ON Module C: prioritering Module D: adviesrapport 22
HET VERNIEUWDE MDV Module A: Objectivering handicap Module B: Objectivering ON Module C: Prioritering Module D: Adviesrapport 23
HET VERNIEUWDE MDV Module A: Objectivering handicap Globaal beeld Stoorniscodes Objectivering Behandelingen Handicapcodes Opleiding & tewerkstelling 24
HET VERNIEUWDE MDV Module A: Objectivering handicap Module B: Objectivering ON Module C: Prioritering Module D: Adviesrapport 25
HET VERNIEUWDE MDV Module B: Objectivering van de ondersteuningsnood Communicatie Zelfredzaamheid Mobiliteit Deelname aan het maatschappelijk leven Gedrag Zorgzwaarte Instrument 26
HET VERNIEUWDE BASISDOSSIER Module A: Objectivering handicap Module B: Objectivering ON Module C: Prioritering Module D: Adviesrapport 27
HET VERNIEUWDE BASISDOSSIER Module C: Prioritering Dringendheid van de vraag Grootte van de ondersteuningskloof 28
HET VERNIEUWDE BASISDOSSIER Module A: Objectivering handicap Module B: Objectivering ON Module C: Prioritering Module D: Adviesrapport 29
PVB: de procedure
AANVRAGEN VAN EEN PVB stap 1: opmaken van een ondersteuningsplan PVF Persoon zelf stap 2: aanleveren informatie over handicap, nood aan ondersteuning en prioriteit Multidisciplinair team stap 3: beslissing door het VAPH Handicap Budgetcategorie Prioriteit 31
AANVRAGEN VAN EEN PVB Cash en/of Voucher Op te starten binnen zes maand na ontvangst 32
33 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap VRAGEN OF BEDENKINGEN?
Contactgegevens Hanna Steenwegen 02/