De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vergunde zorgaanbieders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vergunde zorgaanbieders"— Transcript van de presentatie:

1 Vergunde zorgaanbieders
17 &19/06/ Update PVF Vergunde zorgaanbieders Evelien Devriese

2 Vergunde zorgaanbieders
17 &19/06/ Update PVF Vergunde zorgaanbieders 3 aspecten: (1) Besteding en verantwoording van het PVB voor niet rechtstreeks toegankelijke hulp (nRTH) (2) Vergunnen en (3) Betoelagen van aanbieders van nRTH Situering in het proces: Alles mbt besteding, verantwoording, vergunning en betoelaging zit momenteel op het niveau van een conceptnota die nog in bespreking. Er is een eerste bespreking geweest op de TF, later deze maand volgt nog een bespreking. Daarna moeten de concepten in regelgeving vertaald worden.

3 Basisprincipes 17 &19/06/2015 - Update PVF
Cliënt: flexibele inzet van middelen stimuleren en faciliteren controle in functie van - realisatie van de beleidsdoelstellingen - vermijden van oneigenlijk gebruik Aanbieders: autonomie en vertrouwen controle gericht op - kwaliteitsvolle zorg op maat - transparant verantwoorden “Niet betuttelen maar responsabiliseren en coachen”. Het nieuwe beleid uitgetekend in Perspectief 2020 is een grondige hertekening van de sector. Ook op het vlak van vergunning, betoelaging en verantwoording komen we in een nieuwe context terecht. De nieuwe context veronderstelt een andere aansturing van voorzieningen zoals dat in de conceptnota in 2010 ook werd omschreven. Die moet toelaten dat de vergunde zorgaanbieders zich als sociaal ondernemer kunnen positioneren. Beleidseffecten: zorggarantie, vraaggestuurd werken, kwaliteit van bestaan

4 1. Besteding & verantwoording
17 &19/06/ Update PVF 1. Besteding & verantwoording 1. Aan de slag met een PVB Budget o.b.v. ondersteuningsplan en zorgzwaarte Wisselende noden:- ruime categorieën - geen controle effectieve realisatie ondersteuningsplan Evt. begeleidende maatregelen om adequaat gebruik te waarborgen Pmh kiest cash / voucher/ combinatie (uitz.! minderjarigen) 3 maanden: activatie? 6 maanden: eventueel afsluiten bij onvoldoende inspanning Wijzigen formule: binnen 3 maanden na aanvraag, administratief eenvoudig Bijstandsorganisaties (zie eerder) Controle zal in het teken van efficiënte inzet van middelen & kwaliteit van leven gebeuren. Het decreet PVF sluit uit de minderjarigen die via gerechtelijke weg of via voorzieningen MN geplaatst zijn werken met cash Door monitoring: Na 3 maanden kijken hoe budgethouder kan geholpen worden in zoektocht naar een oplossing. Met deze monitoring is ook de aanbieder in staat om op te volgen hoe de inzet van het budget verloopt. ?? Om de continuïteit in de overgang van trap 1 naar trap 2 te garanderen hoeft er voor een beperkt soepel inzetbaar gedeelte van het PVB (vergelijkbaar met het bedrag van BOB op jaarbasis) slechts minimale verantwoording te worden afgelegd.

5 1. Besteding & verantwoording
17 &19/06/ Update PVF 1. Besteding & verantwoording 2. PVB in voucher Besteding: alleen bij door het VAPH vergunde zorgaanbieder of bijstandsorganisatie Verantwoording door de zorgaanbieder: Aan budgethouder: besteding middelen i.f.v. ondersteuning Aan VAPH: afgesloten overeenkomsten Organisatiegebonden middelen: op boekhoudkundig niveau Personeelsmiddelen worden op organisatieniveau gecontroleerd, niet op casusniveau Eigen registratie gerealiseerde ondersteuning Aan vaph: afgesloten overeenkomsten met daarin ondersteuningsfuncties + frequentie + intensiteit Organisatiegebonden middelen: op boekhoudkundig niveau, indien gevraagd

6 1. Besteding & verantwoording
17 &19/06/ Update PVF 1. Besteding & verantwoording 3. PVB in cash Besteding: vergunde of niet-vergunde zorgaanbieder, PA, interim, dienstencheques, … → vergelijkbaar met huidige PAB en PGB Verantwoording door de budgethouder: loonkosten PA, onkostennota’s, facturen van vergunde en niet-vergunde organisaties CASH voor: persoonlijke assistenten, interimkantoren, zelfstandigen, diensten die met PWA- of dienstencheques werken, organisaties die vrijwilligers ter beschikking stellen, reguliere diensten (remgelden) en door het VAPH vergunde zorgaanbieders. 5% van het totale budget; zou ongeveer moeten overeen komen met het % beheerskosten dat zal toegekend worden.

7 1. Besteding & verantwoording
17 &19/06/ Update PVF 1. Besteding & verantwoording 4. Werken met een vergunde zorgaanbieder Na onderling overleg: gebruik van voucher/cash Overeenkomst aanbieder – cliënt Begrijpbare taal Minimale bepalingen: ondersteuningsfunctie met intensiteit, frequentie en prijs/ personeelspunten de inhoud van de ondersteuning de termijn van het contract, opzegtermijnen en redenen van beëindiging wijze van aanpassing aan of stopzetting van de overeenkomst beroepsmogelijkheden geschillenregeling regelingen en/ of sanctionering indien de budgethouder zijn betalingsverplichtingen niet nakomt betaalwijze

8 1. Besteding & verantwoording
17 &19/06/ Update PVF 1. Besteding & verantwoording 4. Werken met een vergunde zorgaanbieder Na onderling overleg: gebruik van voucher/cash Overeenkomst aanbieder – cliënt Begrijpbare taal Minimale bepalingen Eventueel andere bepalingen Ter vervanging van protocollen, charters, … Model De budgethouder is zelf verantwoordelijk voor de controle op het naleven van de overeenkomst. Hij kan klacht indienen als de gemaakte afspraken niet worden nagekomen.

9 2. Vergunnen 17 &19/06/2015 - Update PVF
vergunde vs. niet vergunde aanbieder Vergunde aanbieder Niet vergunde aanbieder Voucher en cash Cash % organisatiegebonden middelen % beheersmiddelen erkenning RTH geen RTH kwaliteitslabel geen kwaliteitslabel continuïteit ? administratief eenvoudig Vandaag moeten voorzieningen erkend zijn door het VAPH om subsidies te ontvangen voor de financiering van de ondersteuning die ze bieden. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Binnen de PVF zullen voorzieningen die ondersteuning willen aanbieden i.v.v. een voucher een vergunning nodig hebben. Om deze vergunning te verkrijgen en te behouden zal aan een aantal voorwaarden moeten voldaan zijn. Bij het uitwerken van de voorwaarden moeten we ervoor zorgen dat de vergunning aantrekkelijk is anders bestaat het risico dat er weinig organisaties een vergunning aanvragen. Spanningsveld: kwaliteit bij vergunde aanbieder – geen kwaliteitscontrole bij een niet-vergunde aanbieder Welke kwaliteitscontrole is mogelijk bij niet-vergunde aanbieder: bij de budgethouder, wat naar niet-vergunde zorgaanbieders ? 

10 2. Vergunnen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Vergunningsvoorwaarden Vzw of openbaar bestuur Doelstelling: ondersteunen van pmh PC of sectoraal akkoord openbare besturen Ondernemingsplan: → voor starters met begeleiding van het VAPH → voor andere: meenemen in de zelfevaluatie Voor wie vandaag erkend is: automatisch vergund voor PVF Vergunningsoorwaarden: aan voldoen om een vergunning te krijgen De financiering zal op een hele andere wijze verlopen dan vandaag. Visie, plan van aanpak, financiële risico’s inschatten zijn belangrijk; daarom vraagt het vaph om een ondernemingsplan (markt- en haalbaarheidsanalyse) te maken. Tov vandaag: niet meer gekoppeld aan doelgroep of locatie

11 2. Vergunnen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Vergunningsvoorschriften overeenkomst met de cliënt individuele en collectieve inspraak klachten- en ontslagprocedure kwaliteitszorg brandpreventie bescherming van de privacy aangepaste accommodatie verzekering minimale registratie behoorlijk bestuur kwaliteit van leven Opvolging: Zorginspectie Vergunningsvoorschriften: aan voldoen om vergunning te behouden Principes vh besluit van 2 febr 2011 (alg erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg) blijft behouden; wel bekijken ifv evt. aanpassingen PVF

12 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Decreet PVF in werking: 2 vormen van financiering voor de voorziening Trap 1: RTH directe financiering van voorzieningen Trap 2: PVB → financiering van de cliënt, persoonsvolgend → directe financiering van de voorziening voor organisatiegebonden kosten.

13 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF Middelen: nu en straks Nu
VIPA Beperkte VIPA Zorggebonden en organisatiegebonden personeels- en werkingsmiddelen Zorggebonden punten % Organisatiegebonden middelen Cliëntbijdrage of woon- en leefkosten Woon- en leefkosten

14 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Hoe is een PVB samengesteld: definities Zorggebonden punten of middelen Zorg t.a.v. individuele pmh Directe & indirecte zorg Organisatiegebonden middelen Organisatie Punten in werkingsmiddelen omzetten Beheersmiddelen Administratie en opvolging Cash bij niet-vergunde aanbieder Zorggebonden punten of middelen zijn de (personele) middelen om de zorg tav de individuele pmh te kunnen invullen, gekoppeld aan de budgetcategorie (obv het individuele ondersteuningsplan en de objectief vastgestelde zorgzwaarte) Zowel voor de directe zorg en ondersteuning, als de organisatie en coördinatie van de zorg (indirecte zorg). Organisatiegebonden punten zijn middelen om opdrachten te vervullen in functie van de organisatie: logistiek personeel (dat niet ingezet wordt i.f.v. de directe zorg en ondersteuning van de personen met een handicap), administratief personeel en directie. Organisatiegebonden punten kunnen omgezet worden in/aangewend worden als werkingsmiddelen. Beheersmiddelen: middelen voor de administratieve regeling en opvolging van hun budget. Toegekend bij inzet van het budget als cash-budget waarbij géén relatie aangegaan wordt met een vergunde zorgaanbieder. kwaliteitseisen gesteld door het VAPH regels in kader van arbeidswetgeving, voedselveiligheid, milieu en andere die buiten het VAPH liggen.

15 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Hoe is een PVB samengesteld: cash en voucher Voucher: zorggebonden punten (cf.. budgetcategorie) % organisatiegebonden punten Index Cash: zorggebonden middelen (cf.. budgetcategorie) niet-vergunde aanbieder of eigen organisatie: % beheersmiddelen vergunde aanbieder: % organisatiegebonden middelen Beheersmiddelen worden toegevoegd aan het aandeel zorggebonden middelen en via de methodiek van het werkkapitaal op de rekening van de budgethouder gestort. Organisatiegebonden middelen worden rechtstreeks aan de aanbieder toegekend. % beheersmiddelen is kleiner dan het % organisatiegebonden middelen omdat een vergunde aanbieder moet voldoen aan: kwaliteitseisen gesteld door het VAPH en regels in kader van arbeidswetgeving, voedselveiligheid, milieu en andere die buiten het VAPH liggen.

16 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Hoe? Huidige: Volledig loonkostendekkende financiering Alternatief: Berekening van de loonkost op basis van de gegevens in ISIS Doel: O.b.v. functie, anciënniteit & prestatie-eenheid: kostendekkende loonsubsidiëring Eenvoudige aangifte en afrekening: tijd- en kostenbesparend Op verregaand detailniveau worden de gegevens omtrent de loonkosten opgevraagd, herberekend en gecontroleerd Dit is een intensief administratief proces tussen VAPH en voorziening. De overheid wil minder controleren en een eenvoudigere en efficiëntere werkwijze ontwikkelen. Obv barema, anciënniteit, prestatieduur: berekening van de vermoedelijke loonkost + forfait voor bijzondere prestaties.

17 3. Betoelagen 17 &19/06/2015 - Update PVF
Nog uit te klaren: Inzet van zorggebonden personeelspunten Definitie woon- en leefkosten Bestedingsregels bij cash Coaching, randvoorwaarden, preventieve en begeleidende maatregelen, … Zorggebonden: verhoudingen tussen soorten functies vastgelegd of is er volledige vrijheid in de besteding? Coaching van startende organisaties bij de opmaak van het ondernemingsplan Randvoorwaarden om voorzieningen in staat te stellen gelijkwaardige zorg te bieden aan cash/voucher Preventieve en begeleidende maatregelen ikv budgethouderschap: kunnen slechts uitzonderlijk worden opgelegd; in het decreet is ook sprake van “Omzetting van het cashbudget in een voucher”


Download ppt "Vergunde zorgaanbieders"

Verwante presentaties


Ads door Google