De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)

Verwante presentaties


Presentatie over: "PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)"— Transcript van de presentatie:

1 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)
Wat betekent dit? Hoe kan ik mijn budget besteden? Welk gevolg heeft de stap naar een persoonsvolgend budget (PVB) voor mij? Hoe regel ik de administratie van mijn PVB? Je staat er niet alleen voor.

2 Wat betekent het niet? Inkomensvervangende en integratietegemoetkoming (bv. FOD Sociale Zekerheid) Terugbetaling geneesmiddelen, doktersbezoek, … (RIZIV) Verminderd telefoontarief (sociale voordelen) Verminderd btw-tarief auto (fiscale voordelen) Huisvesting (provincies en gemeenten) Onderwijs Tewerkstelling (VDAB) Woon- en leefkosten (eten, kledij, wonen…) Individuele materiële bijstand (IMB)

3 Wat betekent het wel? Iedereen heeft het recht op alle mogelijkheden om zijn leven zelf te organiseren. PVF gaat uit van een vraaggestuurde ondersteuning (zorg). Iedere persoon met een handicap erkend door het VAPH krijgt een eigen budget waarover hij beslist om het op maat aan te wenden . De ondersteuning/zorg kan gegeven worden door: het gezin en het netwerk, reguliere diensten en gespecialiseerde hulp Dankzij persoonsvolgende financiering kunnen de verschillende ondersteuningsvormen gemakkelijk gecombineerd worden.

4 Stappen hier naar toe Januari 2016: wijzigingen bij de organisaties, overstap naar FAM April –september : voorzieningen doen inschattingen van de zorg voor het VAPH September 2016: nieuwe gebruikers VAPH krijgen PVB Oktober-november : controles VAPH op de transitie November/december 2016: omzetting ondersteuning bij VAPH, herverdeling voorlopig niet mogelijk Januari 2017: overstap naar PVB Iedere persoon met handicap krijgt zijn persoonlijk budget op zijn naam in zorgpunten en in cash om de keuze mogelijk te maken. Cliënt of gebruiker wordt ‘budgethouder’

5 Hoe budget besteden? Voucher (personeelspunten) Cash (euro)
Vrij besteedbaar deel Combinatie cash en voucher, met of zonder vrij besteedbaar deel

6 Voorbeelden Cash Combinatie Voucher
Persoon woont thuis en betaalt een persoonlijke assistent en vrijwilliger voor dagactiviteiten, (vroeger PAB) Persoon woont samen met anderen in een huis waar zij zelf voorzien in eigen zorg en ondersteuning Lidmaatschap en ondersteuning door bijstandsorganisatie cash betalen Persoon verblijft vijf dagen per week met voucher in een voorziening bij VAPH zorgaanbieder en betaalt in het weekend cash thuiszorg, vrijwilliger, poetshulp, mantelzorg Lidmaatschap en ondersteuning door bijstandsorganisatie cash of via voucher Persoon verblijft voltijds in een voorziening bij VAPH zorgaanbieder Persoon maakt gebruik van bijstandsorganisatie

7 Hoe budget besteden? Wat kan? Wat kan niet?
Woonondersteuning (opvang) Middenfrequente woonondersteuning (begeleid werk) Dagondersteuning (dagopvang) Oproepbare permanentie Individuele ondersteuning (assistentie aan huis, mantelzorg) Begeleiding (coach) Praktische hulp (vb. huishouden) Bijstandsorganisatie (lidgeld, huisbezoek) Beheerskosten (sociaal secretariaat) Kosten die al vergoed worden door VAPH of andere overheden Hulpmiddelen (IMB) Therapieën (buiten) Begeleiding vanuit onderwijs Woon- en leefkosten Huidige bijdrageregeling kan uiterlijk tot eind 2020

8 Bij wie? Voucher Cash Zorgaanbieder VAPH Bijstandsorganisatie
Ouderinitiatieven (ondersteuning voor maximaal 15 personen) Zorgaanbieder VAPH Bijstandsorganisatie Zorgaanbieder buiten VAPH Ouderinitiatieven (ondersteuning voor maximaal 15 personen)

9 Soorten overeenkomsten
Overeenkomst met VAPH-zorgaanbieder individuele zorg en ondersteuning (bv. aan huis of bij begeleid werk) zorg en ondersteuning in groep Overeenkomst voor individuele zorg en ondersteuning Bv. assistent, student, interimkantoor, dienstencheques, PWA-cheques, vervoer, vrijwilligersorganisatie, natuurlijke- of rechtspersoon verwant tot de tweede graad of een gezinslid van de budgethouder via taakcontract Overeenkomst met bijstandsorganisatie startpakket, lidmaatschap, gratis intensieve bijstand van vier sessies, intensieve bijstand op maat Overeenkomst met ouderenzorg (bv. thuiszorg of woonzorgcentrum) een familiaal initiatief dat maximum 15 cliënten ondersteunt

10 Regeling in geval van cash
Het VAPH zorgt voor een ‘terugvorderbaar voorschot’, dat telkens weer wordt aangevuld Jij schat in hoeveel van je budget je in cash zal gebruiken Een vierde daarvan stort het VAPH eenmalig op je aparte PVB-rekening De eerste kosten kan je daarmee betalen, in afwachting van de terugbetaling door het VAPH Stop je je PVB, dan betaal je het voorschot terug aan het VAPH

11 Verantwoording budget
Geen verantwoording voor vrij besteedbaar cash 1.800 euro voor budget lager dan euro per jaar 3.600 euro voor budget vanaf euro per jaar Niet bovenop PVB, maar onderdeel van het totale PVB Verantwoording voor alle andere cash Je bewaart thuis alle overeenkomsten en bewijzen Het VAPH controleert je overeenkomsten bij registratie ervan Zodra het VAPH je overeenkomsten goedkeurt, kunnen er kosten met PVB worden terugbetaald De kosten worden achteraf door het VAPH gecontroleerd, daarvoor bewaar je al je contracten en facturen. Je hoeft ze niet in te dienen. Kosten waar je geen overeenkomst voor hebt (zoals bankkosten of telefoonkosten) kun je betalen met het vrij besteedbaar deel Zware administratieve zorgen kunnen overgenomen worden door de bijstandsorganisatie indien nodig Verantwoording bij voucher gebeurt door VAPH-zorgaanbieder

12 Van VAPH naar PVB Automatische registratie als voucher overeenkomst, je hoeft hiervoor geen actie te ondernemen Je VAPH-zorgaanbieder zal je overeenkomst vernieuwen volgens de nieuwe regels en termen, bv. met vermelding van de frequentie Vraag toch maar voor alle zekerheid om in jouw contract op te nemen dat het om dezelfde ondersteuning gaat als in 2016 Wanneer je je ondersteuning anders wenst te organiseren, ga je in onderhandeling met je VAPH-zorgaanbieder

13 Herziening vragen Wat nodig? Tijdens de aanvraag?
Ondersteuningsplan PVB (‘wensen’): zelf opmaken of met hulp van je netwerk, met hulp van je mutualiteit of via dienst voor ondersteuningsplan (DOP) Objectivering (‘noden’): dit gebeurt door een erkend multidisciplinair team (MDT) Prioriteren van de vraag: aanvraag via MDT Tijdens de aanvraag? Je behoudt je huidige PVB

14 Beslissing herziening
Het nieuwe PVB kan lager zijn Je behoudt in afwachting van de beslissing jouw budget Vanaf de beslissing krijg je het nieuwe budget Hou rekening met het opzeggen van zorg (periode van drie maanden) hoger zijn Je huidige budget blijft voorlopig behouden, Wachtlijst voor nieuwe vraag volgens (nieuwe) prioriteitengroep en datum Aanpassing na deze procedure

15 Praktische regeling voucher
Je sluit een overeenkomst af met je VAPH-zorgaanbieder (alleen of met hulp van een bijstandsorganisatie) Indien je hulp wenst sluit je een overeenkomst af met een bijstandsorganisatie Die diensten delen de gegevens van de overeenkomst mee aan het VAPH Alles wordt geregeld tussen VAPH en de zorgaanbieder Bij actieve vragen kan je altijd de stand van je budget opvolgen via mijnvaph.be

16 Praktische regeling cash
Je opent een aparte bankrekening (of je behoudt je PAB- of PGB-rekening) (een andere rekening dan deze voor jouw vervangingsinkomen of integratietegemoetkoming) Je sluit een overeenkomst af (of je huidige overeenkomst wordt overgenomen) Je schat in hoeveel je in cash zult besteden (wanneer je nu PAB of PGB hebt, gaan we uit van dezelfde cash besteding als vandaag) Die gegevens bezorg je aan het VAPH via mijnvaph.be of per formulier Je betaalt je facturen via je PVB-rekening Je deelt je kosten mee aan VAPH, zo vaak je wil Het VAPH betaalt je terug tot uitputting van je jaarbudget

17 Zorggarantie Tijdelijke en beperkte meervragen worden gedekt
Voor meer uitgebreide en langduriger meervragen dienen de voorziene procedures doorlopen te worden (kortverblijf, noodsituatie…) Uiteindelijk moet dit resulteren in een aangepast persoonsvolgend budget Niemand krijgt zomaar een aangepast budget of steekt de andere wachtenden voorbij Men zoekt naar voldoende soepele toepassing van de procedures In de wachtperiode wordt de zorg gegarandeerd met middelen van de overheid De garantie op zorg moet opgenomen worden en beschreven worden in de individuele dienstverleningsovereenkomst

18 Overeenkomst zorgverlener
Bijsturing overeenkomst Besteding budget Verantwoording budget Onderhandeling met zorgverlener Bemiddeling bij de zorgverlener en


Download ppt "PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF)"

Verwante presentaties


Ads door Google