Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram De Wit Patsi Mertens
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
De Van Damschool in ontwikkeling
Voorstellen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Workshop Knallende ruzie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Samen met ouders aan het werk!
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Vechtscheidingen en partnergeweld
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Pleegzorg, een haalbaar alternatief?
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Autheur: Peter Zijsling
Welkom op onze thema-avond
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Autisme en het verwerken van sociale informatie
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Oudermishandeling: van macht naar kracht
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Pedagogische interventie PEP-poli
Doel en taak van de hulpverlening
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Leerstijlen KOLB SJM.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Wjk.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Opvoedingsstijlen met een risico.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
12.2 Totstandkoming van een wet
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Geweldloos verzet in de praktijk
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Geweldloos verzet

Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet

Interventie Het toepassen van methodische benadering Geweldloos verzet. Vanuit de attitude van presentie gaan ouders zich vastberaden en constructief verzetten tegen onacceptabel gedrag. Geweldloos verzet

Resultaat * Ouders krijgen inzicht in escalatieprocessen in het gezin; * Ze weten een einde te maken aan geweld en agressie zonder dat het tot escalatie leidt; * Ze maken hierbij gebruik van hulpverleners en hun sociale netwerk. Geweldloos verzet

Elementen (1) Elementen uit de aanpak zijn: * De aankondiging – Ouders vertellen aan hun kinderen dat ze de bestaande situatie willen verbeteren en dat ze daaraan gaan werken, met behulp van anderen; * De sit-in –Ouders maken duidelijk dat ze het gedrag niet langer accepteren en vragen hun kind een oplossing te bedenken. Geweldloos verzet

Elementen (2) * Bevelen weigeren – het patroon, waarbij ouders tegemoet komen aan eisen van kinderen, wordt doorbroken; * Telefoonronde – Ouders zoeken systematisch contact met contactpersonen van het kind; * Volgen – Ouders volgen het kind als ouders eenmaal weten waar het is. Geweldloos verzet

Elementen (3) * Staking –Het hele gezin blijft drie dagen thuis en zegt alle afspraken af; * Verzoeningsgebaren – die helpen de relatie met het kind te verbreden, zodat die niet langer alleen nog uit conflicten bestaat. Geweldloos verzet

Einde presentatie Geweldloos verzet