Milieuproblematiek Spoorzone 24 november 2015. Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
GREX-wet & externe veiligheid
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Toekomst voor buisleidingen
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Programma informatieavond Kromhout
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Stationsomgeving - 29 juni
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Bijdragen flipovers 1 Kennis van buisleidingen: gevaarlijke en ongevaarlijke stoffen? (P. Stol / D.J. vd Bosch) Versterk en formaliseer de rol van bedrijfsbrandweerkorpsen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Openbaar Vervoer Agenda DS
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Gemeente Moerdijk en het basisnet spoor 23 september 2013 Jeroen van Venrooij.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Spoor
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Informatiebijeenkomst GOL
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Milieuproblematiek Spoorzone 24 november 2015

Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke ontwikkeling Ronald Kooman Basisnet Verkeer en vervoer Veiliger spoor Minder treinen Treinen elders RampenbestrijdingFrans Hoeksma/ Annemiek Bakker Samenvatting Discussie waar willen we naar toe

Inleiding Dordrecht op een kruising van infrastructuur Spoor: Rotterdam – Venlo – Duitsland Antwerpen - Betuwe route Vlissingen – Betuweroute Rotterdam – Antwerpen (VV) 7 goederenpaden per uur per richting door de Stad.

Gevolgen Theoretisch:336 goederentreinen per dag Verwachte passages: goederentreinen per dag Met hierin jaarlijks tot maximaal wagons met gevaarlijke stoffen Hoge geluid belasting en een van de onveiligste goederensporen in Nederland Hoge overschrijding Orientatiewaarde groepsrisico

Spoor en geluid Doorgaand spoorverkeer Rail 21, schermen Meerjarenprogramma Geluid Sanering knelpunten, peiljaar 1987, gevelmaatregelen, regie bij gemeenten vanaf 2012 onder verantwoordelijkheid Prorail, oude plus nieuwe saneringsgevallen In 2015/2016 onderzoek in Dordrecht Saneringsplannen rond 2019/2020, uitvoering daarna

Spoor en geluid Geluidproductieplafonds (GPP’s) In 2012 vastgesteld Gemiddeld de bestaande situatie plus enige groeiruimte Controleberekening over 2013: geen knelpunten in Dordrecht

Spoor en geluid Emplacement Inrichting met milieuvergunning (1999) Eind 2012 heeft Prorail een nieuwe vergunning aangevraagd voor het emplacement Geluidregels strenger dan 15 jaar geleden Landelijk project om aanvullende geluidmaatregelen te nemen (schermen en gevelmaatregelen) Overleg met Platform Spoor & Geluid over de uitwerking van schermen Planning: 1 e kwartaal 2016 ontwerpvergunning en informatiebijeenkomsten Met het Platform S&G ook overleg over het opstellen van de Arrivatreinen ter hoogte van de Crayensteynstraat Nieuwe vergunning: Prorail stopt met rangeeractiviteiten met gevaarlijke stoffen

Inzet spoorzone Externe veiligheid Voorgeschiedenis Mei 2000 Ramp Enschede:Start intensivering veiligheidsbeleid (Landelijk) 2001 Studie naar veiligheidssituatie in Dordrecht (PZH&Dordecht) Spoorzone Studie Dordrecht Zwijndrecht (Dordrecht, Provincie Rijk, Zwijndrecht) 2005Gemeentelijk veiligheidsbeleid (toetsingskader Externe veiligheid) Ketenstudies Chloor, LPG en Ammoniak (rijk) Ontwikkeling Basisnet spoor

Inzet spoorzone Externe veiligheid 1.Neem eigen verantwoordelijkheid 2.Werk aan/Lobby voor de noodzakelijke Korte termijn maatregelen (veiliger spoor) 3.Werk aan/Lobby voor de noodzakelijke middellange termijn maatregelen (minder treinen) 4.Lobby voor een lange termijn oplossing(goederen spoor elders)

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Toetsingskader externe veiligheid Vastgesteld door Raad in 2005 Toetst plannen kwantitatief (rekenen)en Kwalitatief (effecten) Als input gebruikt bij het tot stand komen basisnet Als input gebruikt bij het tot stand komen Modernisering omgevingsbeleid

Inzet spoorzone Basisnet Doel Basisnet: Evenwicht brengen tussen ruimtelijke ontwikkeling en transport van gevaarlijke stoffen Inzet Dordrecht:Verlaging groepsrisico tov uitgangssituatie, behoud van ontwikkelmogelijkheden Samenwerking:Taskforce Brabantroute Resultaat Basisnet: Vaste risicoafstanden (risicoplafonds) Ontkoppeling RO en vervoer Instellen Plasbrand aandachtsgebied Extra ATBvv in stations omgevingen 80% BLEVE vrij rijden (op Brabantroute 100%) 80% reductie overschrijding OW (van 50 maal overschrijden naar 11 maal) Pr contour van maximaal 84 meter terug naar maximaal 32 meter

Inzet spoorzone Basisnet: Uitgangssituatie

Inzet spoorzone Basisnet: Eindresultaat

Inzet spoorzone Basisnet Conclusie basisnet: Het wordt veiliger:Overschrijding van de Orientatiewaarde neemt af van 50 maal OW naar 11 maal OW. Ontlasten Brabantroute gaat ten koste van Dordrecht en Zwijndrecht Resultaat stemt niet tot tevredenheid Lobby voor extra veiligheidsmaatregelen Voorafgaand aan behandeling wet basisnet petitie aan 2 e kamer aangeboden Ism Provincie Zuid Holland Fracties zijn fracties benaderd met Brochure en de Dordtse knelpunten Resultaat: Motie van Velthoven aangenomen in 2012

Inzet spoorzone Basisnet Voorjaar 2013 I&M onderzoekt het Dordts ruimtelijkbeleid. Conclusie: inspanningen in Dordrecht leiden tot risicoreductie. Mei 2013 Ernstig trein incident Wetteren Publiciteitscampagne rondom veiligheid 17 juni 2013 toezegging I&M uitvoering maatregelen

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Huidig Goederenvervoer zuid Nederland PlaatsAantal goederenpaden Aantal treinen Dordrecht Den Bosch234-54

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Vervoersontwikkeling Gevaarlijke Stoffen Vervoer van Gevaarlijke stoffen (Ketelwagens per Jaar) stof2014Plafond A B C D D

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Veiliger spoorvervoer Doelstelling Korte termijn: Realiseren veiliger transport Samenwerking: Taskforce Brabantroute, Provincie Zuid Holland Doelstelling Dordrecht: realiseren maatregelen in Dordrecht

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer 2007 Bijna Botsing in Tilburg (negeren rood sein) Taskforce Brabantroute lanceert een voorstel voor veiliger vervoer in Zuid Nederland (Meer ATBvv en BLEVE vrij rijden). Najaar 2007 Minister van V&W neemt voorstellen over: 100 extra ATBvv seinen op de Brabantroute (7 in Dordrecht) Start onderhandelingen met bedrijfsleven opstellen convenant BLEVE rijden Convenant getekend (alle in Nederland startende treinen Worden BLEVE vrij samengesteld) 2013 Botsing in Tilburg Gezamenlijke brandbrief naar Staatssecretaris Gesprek met Staatssecretaris; voorstel I&M Extra ATBvv op Brabantroute Betere controle op treinsamenstelling

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer 2014 uitwerken “ alles uit de kast ” (AUK) maatregelen Dordrecht Prorail Second opinion op maatregelen pakket Maatregelen pakket is compleet geen voorstellen voor verbetering November 2014 tekenen overeenkomst met I&M uitvoering maatregelen; Wat gaat er gebeuren??

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer (AUK) Maatregelen ter voorkoming van botsen en ontsporen Ontsporen grootste risico in de “bocht” Bouw ontsporingsgeleiding in de Bocht. Oorzaak botsen: Stop Tonend Sein Passages (STS) Enige oorzaken STS: Onvoldoende zichtbaarheid van seinen Onoverzichtelijke situatie Defect materieel/niet ingrijpen ATB Onvoldoende doorschiet lengte/onvoldoende wielgrip

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer (AUK) Maatregelen pakket speelt in op oorzaken STS gerealiseerde maatregelen ATBvv (2007,basisnet, STS- programma) Zichtbaarheidsmaatregelen Maatregelen AUK ATBvv Voorkomen botsingen; beveiligingsaanpassingen zoals seinverplaatsing, koppelen seinen aan wissels (eiswissels) flankzone bewaking) Verwijderen kruiswissel Uitvoering

Doel Programma Hoogfrequent Spoor goederen (PHS): Meer goederentreinen Optimaal benutten Betuweroute Inzet Dordrecht:vermindering van het aantal goederenpaden in de stad Verbetering veiligheidssituatie Samenwerking:Stedenbaan, Provincie Zuid Holland, Taskforce Brabantroute Resultaat PHS:besluit om de boog bij Meteren aan te leggen (juni 2014) Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Minder treinen Programma hoogfrequent spoor

Inzet spoorzone Verkeer en vervoer Goederenvervoer zuid Nederland na PHS PlaatsAantal goederenpaden Aantal treinen Dordrecht Den Bosch

duurzame lange termijn oplossing ???

En wat nu als het misgaat???? Spoorzoneproject Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid

Wat staat er te doen de komende jaren?? Evaluatie Basisnet Inboeken winst boog bij Meteren Uitrol ERTMS (European Rail Trafic Management System) Tunnel?? Discussie: waar willen we naar toe met het goederenvervoer de komende jaren???