Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Voorlichting B3.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Faculteit Sociale Wetenschappen
Master of Science in de educatieve studies
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Van Kroon naar ViP.
NME: kiezen, leren, meedoen
Aanraders vanuit POC CW n Vanuit de POC CW wens ik de studenten attent te maken op een aantal mogelijkheden u Stages u Internationalisering: Athens u Vakken.
Infosessie Sociologie. => Nadruk op de analyse van het maatschappelijk gebeuren:  Hoe is ons 'samen-leven' geordend zodat we als individu en als groep.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Stagecoördinatie op De Rank
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Pedagogische Wetenschappen en Educatieve studies Infosessie Master(proef) door programmadirecteur Prof. Geert Kelchtermans.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r Jaar: “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Opleiding, onderzoek en werkveld
Lokaal loket kinderopvang
Master in de Geschiedenis
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
De collecte is voor Red een Kind.
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Godsdienst in afstudeerstage
Omdat deelnemen belangrijk is
INTRODUCTIE academiejaar
Universitaire Pabo van Amsterdam
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm (kunnen) geven.

Werken als sociale en culturele pedagoog: Sociale en culturele pedagogen worden opgeleid om te werken in diverse sociale,culturele en educatieve instellingen en organisaties Als onderzoeker, vormingswerker, projectleider, coördinator,... een vormingsprogramma ontwikkelen voor mensen in armoede een project opzetten om delinquente jongeren nieuwe kansen te geven de educatieve dienst van een museum gestalte geven een artistiek project opzetten samen met personen met een handicap een programma ontwikkelen om allochtonen in het hoger onderwijs te betrekken vluchtelingengezinnen opvoedingsondersteuning bieden een participatie programma uitbouwen in ontwikkelingslanden een educatief project opzetten rond het gebruik van GSM of Face-book bij adolescenten

BACHELOR PW: SOCIALE EN CULTURELE PEDAGOGIEK Onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (5) Theorie en praktijk van volwassenenvorming (5) Hoor- en werkcollege videoproductie (5) Vraagstukken uit de educatieve technologie (5) Kritische maatschappijtheorie (4) Inleiding tot de sociale en culturele antropologie (4) Projectonderwijs educatie en samenleving (10) Optie 38 Studiepunten

MASTER PW: SOCIALE EN CULTURELE PEDAGOGIEK Thema’s en kwesties in de sociale en culturele pedagogiek5 pt Intergenerationele pedagogiek5 pt Pedagogisch erfgoed5 pt Beleid van onderwijs en permanente vorming5 pt Issues in Global and Intercultural Education5 pt Anthropology of Children and Youth5 pt Labo: Ontwerpen van educatieve praktijken14pt Stage sociale en culturele pedagogiek 20 pt Gemeenschap, stedelijkheid en digitalisering5 pt Pedagogische theorie en samenleving4 pt Keuzevakken(universiteitsbreed)23pt

Een keuze voor drie kwesties Pedagogische praktijken ontwerpen die te maken hebben met actuele maatschappelijk uitdagingen De kwestie van professionalisering De kwestie van pluralisering De kwestie van digitalisering Aandacht voor kwesties, impliceert: vraag naar samenleven (sociaal) vraag naar betekenis (cultureel) vraag naar vorm-geven aan betekenisvol (samen)leven? (pedagogisch)

Professionalisering Digitalisering Pluralisering

Projectonderwijs? (10 SP) We starten vanuit een concrete vraag van een organisatie (vb. het leven van jonge asielzoekers? Spel- en ontmoetingsruimtes voor ouders met jonge kinderen? Participatie van cliënten in het eerstelijns welzijnswerk? Tewerkstelling in het leven van iemand met een visuele handicap? …) Studenten engageren zich rond deze vraag en vanuit een grondige reflectie is het dan mogelijk te komen tot een theoretische verdieping en het scherp krijgen van een concreet antwoord. De projectgroep zoekt naar eigentijdse manieren (via teksten, analyses, getuigenissen, beelden etc.) om de zoektocht aan de buitenwereld te presenteren en hierover een discussie te voeren (bvb. praktijkwerkers, studenten, docenten/onderzoekers, beleidsactoren etc.) Groepswerk maakt integraal deel uit van projectonderwijs. Het functioneren van de groep, de bijdrage van elke student als ook de samenwerking met een organisatie/praktijk zal regelmatig mee voorwerp zijn van reflectie.

Projectonderwijs: een voorbeeld 8 Ons project: Spel- en ontmoetingsruimtes voor ouders met jonge kinderen in Leuven Hoe werken we? Wat hebben we al gedaan en wat gaan we nog doen? Onze eigen ervaring met projectonderwijs

Naar het buitenland Studenten kunnen met een Erasmusbeurs naar het buitenland bij voorkeur tijdens 3 de bach of 2 de semester van 2 de master. Mondiale Educatie als onderdeel van het laboak (eerste master) : Sarajevo, Tirana, Belgrado, Kinshasa, Brussel, Shenzen, Tanger, St-Claude Buitenlandse stages Intensive Programme on ‘Issues in Global and Intercultural Education’ (alternerend in Leuven, Udine, Upssala…)

Verdere toelichting… Infosessie over projectonderwijs: 2 maart 2012 om 12u EERSTE WEEK VAN ACADEMIEJAAR!! (uitnodiging volgt) We raden kulak-studenten aan om reeds in de 3 e fase SCP naar Leuven over te stappen. Website: Referenties gebruikte film/foto’s - Film : - Foto uit de tentoonstelling ‘Lijn 3-fotoverhalen uit Brugse Poort’ - Foto: Cover van Pedagogiek In Praktijk 13(40)