Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm (kunnen) geven.
Werken als sociale en culturele pedagoog: Sociale en culturele pedagogen worden opgeleid om te werken in diverse sociale,culturele en educatieve instellingen en organisaties Als onderzoeker, vormingswerker, projectleider, coördinator,... een vormingsprogramma ontwikkelen voor mensen in armoede een project opzetten om delinquente jongeren nieuwe kansen te geven de educatieve dienst van een museum gestalte geven een artistiek project opzetten samen met personen met een handicap een programma ontwikkelen om allochtonen in het hoger onderwijs te betrekken vluchtelingengezinnen opvoedingsondersteuning bieden een participatie programma uitbouwen in ontwikkelingslanden een educatief project opzetten rond het gebruik van GSM of Face-book bij adolescenten
BACHELOR PW: SOCIALE EN CULTURELE PEDAGOGIEK Onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (5) Theorie en praktijk van volwassenenvorming (5) Hoor- en werkcollege videoproductie (5) Vraagstukken uit de educatieve technologie (5) Kritische maatschappijtheorie (4) Inleiding tot de sociale en culturele antropologie (4) Projectonderwijs educatie en samenleving (10) Optie 38 Studiepunten
MASTER PW: SOCIALE EN CULTURELE PEDAGOGIEK Thema’s en kwesties in de sociale en culturele pedagogiek5 pt Intergenerationele pedagogiek5 pt Pedagogisch erfgoed5 pt Beleid van onderwijs en permanente vorming5 pt Issues in Global and Intercultural Education5 pt Anthropology of Children and Youth5 pt Labo: Ontwerpen van educatieve praktijken14pt Stage sociale en culturele pedagogiek 20 pt Gemeenschap, stedelijkheid en digitalisering5 pt Pedagogische theorie en samenleving4 pt Keuzevakken(universiteitsbreed)23pt
Een keuze voor drie kwesties Pedagogische praktijken ontwerpen die te maken hebben met actuele maatschappelijk uitdagingen De kwestie van professionalisering De kwestie van pluralisering De kwestie van digitalisering Aandacht voor kwesties, impliceert: vraag naar samenleven (sociaal) vraag naar betekenis (cultureel) vraag naar vorm-geven aan betekenisvol (samen)leven? (pedagogisch)
Professionalisering Digitalisering Pluralisering
Projectonderwijs? (10 SP) We starten vanuit een concrete vraag van een organisatie (vb. het leven van jonge asielzoekers? Spel- en ontmoetingsruimtes voor ouders met jonge kinderen? Participatie van cliënten in het eerstelijns welzijnswerk? Tewerkstelling in het leven van iemand met een visuele handicap? …) Studenten engageren zich rond deze vraag en vanuit een grondige reflectie is het dan mogelijk te komen tot een theoretische verdieping en het scherp krijgen van een concreet antwoord. De projectgroep zoekt naar eigentijdse manieren (via teksten, analyses, getuigenissen, beelden etc.) om de zoektocht aan de buitenwereld te presenteren en hierover een discussie te voeren (bvb. praktijkwerkers, studenten, docenten/onderzoekers, beleidsactoren etc.) Groepswerk maakt integraal deel uit van projectonderwijs. Het functioneren van de groep, de bijdrage van elke student als ook de samenwerking met een organisatie/praktijk zal regelmatig mee voorwerp zijn van reflectie.
Projectonderwijs: een voorbeeld 8 Ons project: Spel- en ontmoetingsruimtes voor ouders met jonge kinderen in Leuven Hoe werken we? Wat hebben we al gedaan en wat gaan we nog doen? Onze eigen ervaring met projectonderwijs
Naar het buitenland Studenten kunnen met een Erasmusbeurs naar het buitenland bij voorkeur tijdens 3 de bach of 2 de semester van 2 de master. Mondiale Educatie als onderdeel van het laboak (eerste master) : Sarajevo, Tirana, Belgrado, Kinshasa, Brussel, Shenzen, Tanger, St-Claude Buitenlandse stages Intensive Programme on ‘Issues in Global and Intercultural Education’ (alternerend in Leuven, Udine, Upssala…)
Verdere toelichting… Infosessie over projectonderwijs: 2 maart 2012 om 12u EERSTE WEEK VAN ACADEMIEJAAR!! (uitnodiging volgt) We raden kulak-studenten aan om reeds in de 3 e fase SCP naar Leuven over te stappen. Website: Referenties gebruikte film/foto’s - Film : - Foto uit de tentoonstelling ‘Lijn 3-fotoverhalen uit Brugse Poort’ - Foto: Cover van Pedagogiek In Praktijk 13(40)