Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Advertisements

L&B in het MBO.
Het veranderend landschap in het MBO
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
CE Ondernemerschap in beweging
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
VMBO Economie Docentendag
Het mes snijdt aan twee kanten
Workshop “Beoordelen”
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
BPV-Update Heleen Beurskens MBO Raad Ad Geluk SBB.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Met Minder Meer en Beter
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Voorlichting BPV voor Studenten
Kennis delen.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Kennis delen.
Bunnik,
Kennis delen.
Kiezen voor keuzedelen
Schooljaar met 4 periodes
Entreeschool: samen naar een goede basis
Profiel- en keuzedelen kiezen

Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 4 vwo welkom.
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transcript van de presentatie:

Het jaar van de waarheid!

Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met collega’s › Bewustwording van mogelijke keuzes op jouw school › En wij zijn…….

Uitgangspunten herziening

Wat is écht nieuw in relatie tot de structuur › Specialistenopleiding: eenjarige kopopleiding op niveau 4 behorend bij of verwante aan vakopleiding niveau 3 › Entreeopleiding: voormalig BKA en AKA nu in 1 dossier met 9 profielen › Brede basis: verwantschap tussen kwalificaties samengepakt in brede basis per dossier › Keuzedelen: een verrijking op de kwalificatie, bieden een plus voor de student

Herziene structuur

Soorten keuzedelen

Keuzedelen kunnen op verschillende wijze worden uitgevoerd

Keuzedeelverplichting › Per soort opleiding is vastgelegd wat de omvang is van de keuzedeelverplichting › De keuzedeelverplichting wordt uitgedrukt in studielast in klokuren › De keuzedeelverplichting moet gevuld worden met één of meerdere keuzedelen › De keuzedeelverplichting is onderdeel van de totale studielast van 1600 sbu per jaar, en komt er dus niet bovenop.

Omvang studielast keuzedeelverplichting De keuzedeelverplichting moet gevuld worden met één of meerdere keuzedelen

Gemotiveerd afwijken van de keuzedeelverplichting › Scholen mogen per opleiding (= crebo) gemotiveerd afwijken van de keuzedeelverplichting met een onderdeel van 240 sbu › Invulling met persoonlijke, culturele of levensbeschouwelijke vorming › Vereiste: onderwijs van voldoende kwaliteit en géén overlap met kwalificatie › BOT telt mee voor onderwijstijd, BPV niet › Entree- en specialistenopleidingen zijn uitgezonderd

Gemotiveerd afwijken van de keuzedeelverplichting Voorbeeld: Vakopleiding met 720 sbu keuzedeelverplichting, de school kiest voor het afwijken van de keuzedeelverplichting en mindert daarmee de verplichting met 240 uur.

Aanbodverplichting › De school bepaalt welke gekoppelde keuzedelen uit het landelijk register in het aanbod worden opgenomen › Het aanbod moet voldoende zijn voor de student om daadwerkelijk te kunnen kiezen › Voldoende is minimaal 2 configuraties van keuzedelen of voldoende voor keuzedeelverplichting plus 1 › Omvang aanbodverplichting is dus groter dan omvang keuzedeelverplichting › Niet-bekostigde instellingen mogen alleen de keuzedelen aanbieden die gekoppeld zijn aan de kwalificaties waarvoor zij diploma-erkenning hebben

Aanbod in configuraties – pakketjes keuzedelen › Het aanbod is gevat in pakketjes van keuzedelen waar studenten uit kunnen kiezen › Studenten kiezen op 1 moment voor een pakketje, en later nog een keer als er nog een ? In het pakket zit

› Studenten kiezen uit een bak met keuzedelen, die geregeld geactualiseerd kan worden › Er is 1 keuzemoment of er zijn meerdere keuzemomenten in de opleiding Aanbod van losse keuzedelen › De keuzedelen moeten bij elkaar opgeteld een bepaalde omvang hebben

Kiezen van keuzedelen door de student › Keuzemomenten kunnen per opleiding verschillen › Aanbod van keuzedelen kunnen gedurende de opleiding wijzigen › Check waar de student keuze moet doorgeven › De keuze van een student wordt vastgelegd in de (bijlage/ onderwijsblad van) OOK en als er sprake is van bpv ook op de POK (bpvo)

Kiezen voor niet-gekoppelde keuzedelen

› Een student kan een verzoek indienen voor volgen van niet-gekoppelde keuzedelen › Het verzoekt dient in beginsel gehonoreerd te worden door de school › Daarnaast kunnen alleen organisatorische bezwaren leiden tot afwijzing van het verzoek › Het niet-gekoppelde keuzedeel komt in de plaats van een gekoppelde en geeft dus invulling aan keuzedeelverplichting › Het keuzedeel moet onderdeel zijn van het actuele, schoolbrede keuzedeelaanbod en heeft géén overlap met de kwalificatie

Extra keuzedelen › De school kan de student de mogelijkheid bieden om extra keuzedelen te volgen › De student schuift aan bij bestaand aanbod van de school › Bekostigde instellingen mogen alle keuzedelen als extra keuzedeel aanbieden (niet-bekostigde instellingen enkel wat bij de licenties hoort) › Extra keuzedelen zijn niet hetzelfde als niet-gekoppelde keuzedelen op verzoek; extra keuzedelen komen bovenop de keuzedeelverplichting en overlap is geen issue

Beroepspraktijkvorming in een keuzedeel › BPV in het kader van een keuzedeel kan bij ieder door SBB erkend leerbedrijf worden uitgevoerd; het leerbedrijf hoeft hiervoor niet apart erkend te zijn › De BPV-overeenkomst verandert dus ook: er kunnen keuzedelen op staan én de vierde handtekening van het kenniscentrum is niet meer nodig › Een keuzedeel kan door de school in de BPV geprogrammeerd worden, het moet niet › Een keuzedeel valt buiten de subsidieregeling voor leerbedrijven (is enkel voor kwalificerende bpv)

Keuzedelen in de BBL › Keuzedelen in BBL-opleidingen in hoge mate in de BPV georganiseerd › POK op voor de kwalificatie (dus niet keuzedeel) is nodig voor bekostiging › Uitwerking wordt met aandacht gemonitord › Ook BBL-opleidingen krijgen te maken met de keuzedeelverplichting

Keuzedelen tellen mee voor diplomering

Diplomering keuzedelen t/m cohort › Het behalen van een keuzedeel is niet bepalend voor het behalen van het diploma › Het hebben van een examenresultaat per keuzedeel is wel voorwaardelijk voor het behalen van het diploma › Iedere student moet examen doen voor de keuzedelen binnen de opleiding om het diploma te kunnen krijgen › Het voldoen hieraan is onderdeel van de beoordeling van de examencommissie › Dat geldt voor keuzedelen waarmee de keuzedeelverplichting wordt ingevuld; gekoppelde keuzedelen én op verzoek van de student niet-gekoppelde keuzedelen

Rekening houden met keuzedelen als onderdeel van slaag-zakbeslissing vanaf cohort 2018/2019

Monitoring inzet keuzedelen › In 2016 gaat een monitoringtraject vanuit regie van start › Belicht zowel de ontwikkelkant van het register als het gebruik in de praktijk › Speciale aandacht voor slaag-zak, vorming en niet-gekoppelde keuzedelen › Komende tijd in overleg met de scholen informatie ophalen en rapporteren › DUO gaat de data verzamelen bij de scholen en eerste analyse doen

› 1. Aanbod voor keuzedelen bepalen › 2. Kiezen voor keuzedelen Hoe zit het met de keuzedelen op jouw school? › 3. Uitvoeren van keuzedelen

Nu een aantal stellingen over keuzedelen Ruimte voor discussie….. › Grootste uitdaging › Grootste kans › Brandende vraag Schrijf voor jezelf op:

Wat zit er in jullie aanbod? Per opleiding en schoolbreed?

Kunnen jullie studenten kiezen uit configuraties of losse keuzedelen en wanneer kiezen ze?

Hoe en door wie wordt de student begeleid in aanloop naar zijn keuze?

Hoe verloopt het proces als studenten kiezen voor voor niet-gekoppelde keuzedelen?

Niet-gekoppelde keuzedelen bij doorstroom, een kans!

Heb je een beeld van BPV voor keuzedelen?

Welke afspraken zijn er rondom vrijstellingen voor keuzedelen?

Welke brandende vragen zijn er nog › Welke vragen en acties neem je mee terug je organisatie in? Op het boodschappenlijstje

handreikingen / documenten / stappenplannen tips / faq’s / good practices / presentaties

kwalificatiedossiers / keuzedelen achtergrondinformatie / themadocumenten

uitleg / feiten / nieuws / achtergrondartikelen faq’s / good practices / publicaties / presentaties