Invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
INTERACTION DESIGN Week 3.
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Lotgenotencontact.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Informatieavond 2 Groep 3.
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Diagnostische toets H2 4H
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De normale verdeling (1)
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
Twee-factor Variantie-analyse
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
CSE Vaardigheden.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
WMF Plaatjes bewerken In 2007.
Geluk is een werkwoord.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
PAD Mindfulness en Yoga
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Richtlijnen voor de casustoets
Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Functiewaarderen workshop OOP
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Gedrag.
Gedrag.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Parapsychologie Utrecht 23 januari 2008 Eva Lobach.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
1 Korintiërs 7:3-4 Een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
De docent als veranderaar in de context van de school
Bouw op de Rots der eeuwen: op Jezus Christus en op Zijn woorden
Communicatie 6e les.
KRITISCH DENKEN 26 Besluitvorming © Kritisch Denken.
TOXICHE STOFFEN kans in relatie tot
Mens & Maatschappij D-Toets
Mens & Maatschappij D-Toets
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Communicatie 7e les.
Kwantitatieve kenmerken
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Transcript van de presentatie:

invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek

Intuïtie Intuïtie = Weten (Rorty, 1967, Vaughan,1979) Intuïtie = Voelen (Dane & Pratt, 2007, Hayashi, 2001) Intuïtie = Het gevoel het te weten (“Feeling of knowing”,) Onze samenvatting: Intuïtie = affectief oordeel zonder rationele afweging Hoe ontstaat dat affectieve oordeel? Intuïtie en Meditatie2

Somatic Marker Hypothese (Damasio, 1994) Feedback op beslissingen gaat gepaard met affectieve, somatische reactie; Affectieve reactie wordt samen met context opgeslagen; In nieuwe, maar vergelijkbare situaties roepen de keuze-alternatieven de affectieve, somatische herinneringen op: de somatic markers; Somatic markers doen je voelen welke keuze juist is: een affectief oordeel. Intuïtie en Meditatie3

Vipassana-Mindfulness meditatie Mindfulness meditatie verscherpt de opmerkzaamheid voor interne en externe signalen – Zoals somatic markers? – Zoals intuïtieve waarneming van coherentie? – Zoals impliciete kennis? Intuïtie en Meditatie4

Onderzoeksopzet Retraitegroep doet 10-daagse vipassana retraite Controlegroep Voor- en nameting Intuïtie en Meditatie5 VoorNa Gevoeligheid voor lichamelijke signalen (interoceptie) Hartslagdetectietaak (60 trials) Hartslagdetectietaak Intuïtieve, holistische waarneming Gestalttaak (30 trials) Gestalttaak Impliciet lerenArtifical Grammartaak (A of B) (6 * blok van 25 trials) Artificial Grammartaak (A of B)

Hartslagdetectietaak Proefpersoon is aangesloten op hartslagmeter; Elke trial 10 tonen; Tonen lopen synchroon met hartslag, of zijn 300 ms vertraagd; Proefpersoon geeft aan of tonen gelijk met hartslag lopen of niet; 60 trials, score is percentage juiste trials. Ca. een derde van de mensen is een ‘hartslagdetector’ (scoort boven kans). Intuïtie en Meditatie6

Gestalttaak Twee verschillende plaatjes verschijnen kort (500 ms) op het scherm; Interstimulusinterval is 3500 ms; Proefpersoon kiest welk plaatje ‘betekenisvol’ is; 30 trials, Gestaltscore is percentage juiste trials. Intuïtie en Meditatie7

Grammartaak In elke trial verschijnt een ‘woord’: O||:=: Een woord bestaat uit zes ‘letters’, opgebouwd uit vier verschillende tekens; Twee verschillende algoritmes bepalen de volgorde van de tekens; Een algoritme wordt aan één toets toegewezen, het andere aan een andere toets; Proefpersoon leert door trial en error welk woord bij welke toets hoort; 6 blokken van 25 trials, leereffectscore is score blok6 – score blok 1; Twee versies (A en B) die uit verschillende tekens bestaan (voor voor- en nameting); In pilot-onderzoek getest of beide taken vergelijkbaar waren en of een (impliciet) leereffect optrad. Intuïtie en Meditatie8

verwachtingen Hartslagdetectietaak Bij retraitegroep, in vergelijking met controlegroep: hartslagdetectiescore na > voor # detectoren na > # detectoren voor Gestalttaak Bij retraitegroep, in vergelijking met controlegroep: Gestalttaakscore na > voor Grammartaak Bij retraitegroep, in vergelijking met controlegroep: Leereffect op grammartaak na > voor Intuïtie en Meditatie9

Resultaten verdeling sekse en leeftijd Intuïtie en Meditatie10 Retraitegroep en controlegroep verschillen niet wat betreft man/vrouw verdeling en gemiddelde leeftijd. Retraite N=29 Controle N=31 Totaal Man81220 Vrouw Leeftijd46,7 (sd=11,1) 44,2 (sd=14,9)

Resultaten voor- en nameting HARTSLAGDETECTIE Retraite (n=22) Controle (n=19) Voor61,361,6 Na59,761,3 Verschil-1,6-0,4 Intuïtie en Meditatie11 HARTSLAGDETECTIE % correct RetraiteControle Voor37,5 (n=24) 33,3 (n=24) Na39,1 (n=23) 42,1 (n=19) Verschil1,68,8 % HARTSLAGDETECTOREN

Resultaten voor- en nameting GESTALTTAAKSCORE Retraite (n=16) Controle (n=23) Voor66,267,6 Na69,772,0 Verschil3,354,42 Intuïtie en Meditatie12 GESTALTTAAKSCORE % correct

Resultaten voor- en nameting GRAMMARTAAK leerscore Retraite (n=24) Controle (n=21) Voor0,330,05 Na0,711,19 Verschil0,381,14 Intuïtie en Meditatie13 GRAMMARTAAK leereffect (blok 6 - blok 1)

Dank voor uw aandacht! VRAGEN??? 14Intuïtie en Meditatie