Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Ondernemen na je studie!
Strategie en Indelingsprincipes
Social Media Audit.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Commercieel jaarplan Commercie:
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Informatie management HC2
50.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
MINI-ONDERNEMING Periode 2 Opstart & gastcollege Product bedenken & algemeen marktonderzoek Concurrentie & USP (unieke verkoop punten) SWOT-Analyse & tussenevaluatie.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 11. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Wat vonden jullie ervan?
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Bijeenkomst 6. Leerdoelen  De student kan een marktonderzoek verrichten  De student kan op basis van het marktonderzoek een idee aanpassen.
Bijeenkomst 4. Leerdoelen  De student is zich bewust van eigen kunnen, interesses en ambities  De student kan een pitch geven over zichzelf en over.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 9. Terugblik  Wat vonden jullie van het FabLab?  Alles gelukt met het voorbereiden van de pitch?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Dit ondernemingsplan wordt je aangeboden door
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
What will you do to change the
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Direct Uitwerken concept DEM
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 5

Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?

Pitch  Voor degene die vorige bijeenkomst niet hebben kunnen pitchen…  De vloer is voor jullie!

Leerdoelen  De student kan diverse concepten met elkaar verbinden  De student kan een pitch geven over zichzelf  De student kan een marktonderzoek verrichten

Marktonderzoek  Wat is marktonderzoek? 

Marktonderzoek  Marktonderzoek is essentieel voor het functioneren van bedrijven  Met markt onderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart  Marktonderzoek is een wetenschappelijk onderzoek naar de factoren, die vraag en aanbod bepalen op een bepaalde markt.  Trends en ontwikkelingen, doelgroep, concurrentieanalyse

Functies marktonderzoek  Informatiefunctie: Op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in de markt die relevant zijn voor de onderneming  Creatieve functie: Het ontwikkelen van nieuwe ideeën, door middel van analyse en toepassing van specifieke technieken  Bewakingsfunctie: Controleren of de vooraf gestelde doelstellingen van de onderneming in de markt (kunnen) worden behaald

Onderdelen marktonderzoek (I)  Branche onderzoek (markt) Ontwikkelingen in de markt waarin je je begeeft - Hoe ziet de branche eruit? - Wat zijn trends en ontwikkelingen? - Wat is de gemiddelde omzet in de branche? - Wie zijn de belangrijkste spelers?  Klantenonderzoek (doelgroep) Analyse toekomstige klanten en hoe je ze bereikt - Welke klanten nemen je dienst of product af? - In welke frequentie (mate) nemen zij je product of dienst af? - Waarom nemen ze het af?

Onderdelen marktonderzoek (II)  Concurrentieonderzoek Als je weet wat je concurrenten doen, kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. - Breng in kaart wie je concurrenten zijn - Op welke doelgroep richt je concurrent zich? - Welke producten of diensten bieden zij aan? - Hoe is hun prijs en hoe maken ze reclame?  SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threaths) Kan als extra toevoeging dienen. Met deze analyse kan je erachter komen wat jouw sterke en zwakke kanten zijn in de markt

Marktonderzoek methodes  Kwantitatief  Een grote groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden.  Online, telefonisch, enquêtes  Dit levert een groot aantal cijfers op waaruit je conclusies kan trekken  Vb. Hoe vaak zou je gebruik maken van XX als dienst of product a. 1 keer b. 2 keer c. meerdere keren  Kwalitatief  Kleinere groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden?  Persoonlijk gesprek of groepsdiscussie  Mensen kunnen uitgebreider reageren.  Je probeert achter wensen, kenmerken en motieven van klanten te komen  Vb. Wat vind je van XX als product of dienst? Waarom vind je dat?

Even een korte break?

Marktonderzoek  Pak je laptop er maar bij ;)

Onderdelen marktonderzoek  Het bedrijfsidee  De doelgroep  CBS – centraal bureau voor statistiek (informatie te vinden)  Rechtsvorm   Trends in de markt  Concurrentie analyse  Handelsregister, KvK (informatie te vinden)  SWOT

Hoofdstuk 2 – Marketing planOVG* 2.1 Het bedrijfsidee - Wat is je bedrijfsidee - Omschrijf de 4Ps 2.2 Doelgroep - Wie is je doelgroep - Geef een duidelijke omschrijving van je doelgroep (denk aan leeftijd, geslacht, persoonlijke achtergrond, type mens, interesses, salaris en tot welke zij groep behoren (student, werkende, etc.)) - Hoe groot is je doelgroep (maak gebruik van grafieken en gegevens) - Kijk bijvoorbeeld op de site van het Centraal Bureau van Statistiek - Hoe vaak zou jouw doelgroep gebruik maken van jouw dienst of product 2.3 De rechtsvorm - Welke rechtsvorm past het best bij jouw onderneming - Leg ook uit waarom je hiervoor kiest - Geef argumenten: neem deze niet rechtstreeks over van het internet, maar schrijf ze op in eigen woorden - Benoem ook de voor- en nadelen van je rechtsvorm

2.4 Trends in de markt - Benoem de trends in de markt waarin jouw dienst of product zich in bevindt - Zijn er trends waarop je kan inspelen? - Zijn er trends die een bedreiging vormen voor jouw onderneming, zo ja, welke? - Schrijf ook een korte conclusie van de resultaten 2.5 Concurrentie analyse - Wie zijn je concurrenten? - Waarom? Wat hebben ze te bieden? - Hoe groot zijn ze? (Denk bijvoorbeeld aan het geven van cijfers, benoem hierbij wel welke schaal je gebruikt: bijv. 1-5 of 1-10 en waarom je een bepaald cijfer hebt gegeven) - Schrijf ook een korte conclusie van de resultaten 2.6 SWOT (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) - Wat zijn de sterke punten van je onderneming - Wat zijn de verbeterpunten van je onderneming (zwaktes) - Wat zijn de kansen van je onderneming - Wat zijn de bedreigingen van je onderneming

Ter afsluiting  Morgen…  Vanaf nu elke week je laptop mee ;)  Korte pitch over je marktonderzoek en wat je van plan bent om te gaan doen  Samenwerken met coach  Tot morgen!