Werken in teams van de toekomst Prof. Dr. Geert Van Hootegem K.U. Leuven 27 oktober 2011 | Enjoy Concrete | Veurne.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Renco Bakker BPMConsult
Advertisements

De nieuwe werkelijkheid
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Innovatieve arbeidsorganisatie Ir. Makkie Metsemakers Panta Rhei adres
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nationaal Innovatie Event
Inzet van “vreemd” personeel Organiseer je eigen groei Marinus van Dee.
Hoe vertel ik het mijn kinderen?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Logistiek management: begrippen en principes
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Organisatiestructuur en
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Gedrag in organisaties, 10e editie
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Jongeren Preventie Team
TOM keurmerk Marius Berendse.
Introductie OHSAS
K.U.Leuven ~ Parkstraat 45 b 3601, B-3000 Leuven ~ Tel ~ Fax ~ G. Van Hootegem Synergy in de sociale.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Leren in een werkende omgeving
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Certificering van assetmanagement
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Teambarometer.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Naar een typologie van scholen
Integratieproject Financiën
Uitdagingen voor lokale overheden
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
ONBEZORGD Leven & Werken in een geïntegreerd gezondheidssysteem Streekforum ZORG Zuid-West-Vlaanderen Kortrijk 4 oktober 2018 Prof. dr.
Organisatie structuur
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Transcript van de presentatie:

Werken in teams van de toekomst Prof. Dr. Geert Van Hootegem K.U. Leuven 27 oktober 2011 | Enjoy Concrete | Veurne

overzicht

 Context  Klassieke principes  Ontwerpprincipes voor teamwerk van de toekomst Innovatieve arbeidsorganisatie: wat en waarom?

De context

Verloop van de bevolking

Is dat nu een probleem? … EU15: 41,1 jaar

Efficiency Kwaliteit + Flexibiliteit + Flexibiliteit Innovativiteit + Service Duurzaamheid + Innovativiteit Kwaliteit Efficienc y Eisen vanuit de afzetmarkt  Strategie is een keuze  Eisen spelen gelijktijdig  Zijn bepalend voor passend organisatieregime (= samenhangend stelsel van condities) Aanbod- gestuurd Klant- vriendelijkheid Vraag- gestuurd Klant- gestuurd Efficienc y

VAN: Massa, stabiliteit Locaal Aanbod gestuurd: Massa productie Gehoorzaamheid Kennisoverdracht NAAR: Diversiteit, flexibiliteit en individualisering Globaal en digitale snelweg Klantgestuurd: Flexibiliteit Maatwerk Uitdagend onderwijs Mondigheid Kennisoverdracht, attitude, vaardigheden, zelfstandigheid, … Context veranderingen Vragen een andere wijze van samenwerking

Naast contextverandering:  complete taak is té complex voor individu  continuïteit en consistentie van leren  elkaar scherp houden: intervisie en corrigeren, inspireren  leren van elkaar: verbeteren en innoveren  sociale basis  resultaten boeken  …. Waarom intensiever samenwerken

De klassieke principes

Specialisatie: splitsing van het werkproces Hoe hebben we altijd georganiseerd?

Scheiding management en uitvoering Hoe hebben we altijd georganiseerd?

Toenemende protocollen en cijfers

WERKEN WE AL NIET HEEL LANG IN TEAMS?

Ontwerpprincipes voor effectieve teams

Hoe ontstaat een team? bepaal waarde (economisch en/of sociaal) toevoegende activiteiten Organiseer rond de klant (product/marktcombinaties) Zoek de samenhang in de processen Hou samen wat samenhangt Knip daar waar er weinig/minder samenhang is

van geheel naar de delen + van de delen naar het geheel (Informatie) systemen macro structuur macro structuur meso structuur micro structuur micro structuur meso structuur Missie visie doelen strategie leidende principes Process mapping Proces ontwerp Regel- kringen Primaire proces besturing Ontwerp volgorde regels

Wat is een team? een vaste groep medewerkers van 8-12 mensen met een eigen, duidelijk afgebakende klus / werkzaamheden het team doet zoveel mogelijk zelf  voorbereiden  organiseren  uitvoeren  regelen en  controleren het team streeft concrete, meetbare doelen na en is hiervoor ook verantwoordelijk

Misvattingen teamwork: wat is het niet  er is geen baas meer > onduidelijkheid, vrijheid, blijheid: ongerichte vrijheid  eigen team eerst > oriëntatie op eigen belang  alles samen en eerst met elkaar overleggen  iedereen is gelijk of moet alles kunnen  ontbreken van individuele verantwoordelijkheid  panacee voor alle problemen

Misvattingen teamwork: wat is het niet

De teamtaak omvat een complete taak: afgerond werkdomein met een hoge samenhang van activiteiten heldere teamgrenzen meetbaar en beïnvloedbaar resultaat herkenbare bijdrage aan de klant: verantwoordelijk zinvol werk Team is organisatiebouwsteen Ontwerpprincipe 1

De teamleden zijn onderling afhankelijk van elkaar en helpen elkaar vullen elkaar aan gezamenlijk doel onderling overleg Ontwerpprincipe 2

De teamgrootte is maximaal 20 en minimaal 4 personen relatief ‘vaste’ max-mix samenstelling optimale omvang 8 à 12 personen individuele bijdrage herkenbaar Ontwerpprincipe 3

Het team heeft voldoende regel- en stuurmogelijkheden om zelfstandig te werken taakverdeling personele regelingen detailplanning klein onderhoud kwaliteitscontrole voorbereiding oplossen van problemen klant contacten materiaalbeheer etc. Ontwerpprincipe 4

‘baas oude stijl’‘teamleider nieuwe stijl’ routine regeling non-routine regeling externe regeling interne regeling routine regeling non-routine regeling externe regeling interne regeling

regelvermogen organisatie- niveau management en centrale staf teamleiders en lokale staf zelfsturende teams vernieuwen projectmatig verbeteren operatie continu verbeteren

Het team verzorgt zoveel mogelijk zelf de benodigde afstemming intern: organiseren besluitvorming extern: bundelen contacten eventueel : rouleren Ontwerpprincipe 5

planning werkverdeling afstemming toeleveranciers afstemming derden voortgangsbewaking voorbereiding werkmethode werkinstructies werktekeningen kwaliteit controle werkprocedures vaktechnische begeleiding financiën uren administratie voorcalculatie budgetbewaking personeel opleidingen veiligheid ARBO ziekteverzuim- begeleiding

planning didactiek kwaliteit innovatie personeel & organisatie Coördinatie in en tussen teams

ectmatig verbeteren integratie besluit- vorming direct horizontaal overleg vernieuwen vervaardigen/handhaven proj

De leden zijn breed of smal inzetbaar op de uitvoerende- en regeltaken gering statusverschil individuele verschillen en dus diversiteit tolererend minimale kwetsbaarheid Ontwerpprincipe 6

Fleximatrix Marie Klaas Sofie Antoon Monique Hugo Ingrid gerealiseerde inzetbaarheid benodigde inzetbaarheid flexibiliteit Uitvoerende takenRegeltakenMedewerker x xx xx x xx x x x x xx x x xx xx x xx x xx xx xx x xx %

specialist volwassen collega organisatorondernemer Bredere competenties Vakinhoudelijke kwaliteiten als specialist Resultaatgericht samenwerken ook met andere disciplines Eigen werk en dat van de groep organiseren Initiatief en ondernemend

Het team beschikt over eigen ruimte, middelen en informatie emotioneel eigenaarschap teamgericht info-systeem Ontwerpprincipe 7

De besturingssystemen moeten aansluiten op de team-verantwoordelijkheid resultaatgerichtheid prikkelt tot verbeteren transparant minimale kritische specificatie Ontwerpprincipe 8

Teams ontwikkelen zich gefaseerd en vallen terug … Van bundeling individuen naar: Van groep naar: Van team naar: Een open team en terug … Ontwerpprincipe 9

Nieuwe P&O-systemen moeten volgen… Ontwerpprincipe 10

Het ‘jobdemand-control’model Karasek, 1979 regelcapaciteit regelnoodzaak hoog Stressrisico’s saai werk slopend werk uitdagend werk ‘vrijblijvend’ werk leermogelijkheden laag hoog laag