NTHR Congres 2016 Nieuw Duits zeerecht Prof. mr. Frank Smeele 8 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levenstestament: mogelijkheden valkuilen en alternatieven Mr
Advertisements

Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Rechtshandelingen van de Unie
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
ABAM – BVT Het premie incasso
De groepsvereniging een nieuwe juridische structuur.
Verzameling, afgifte en inname van afval van de lading
UNCITRAL (i.s.m. CMI) Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea.
IPR Belangrijkste vragen van IPR
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
De doorkruisingsleer in perspectief: algemene inleiding
Hoofdstuk II : Documenten in internationale handel
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Pensioenverzekeren over de grens
Procederen en hoe te vermijden
Onderhandelingen en l.o.i.
Inleiding Internationaal Recht
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Utrecht 21 oktober 2009 Symposium Implementatie EU Mediationrichtlijn Slide 1.
Transportverzekering
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Standard Business Contracts
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Pand-, retentie- en beslagrecht Marijn van Tuijl 11 oktober 2012
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Hfdst 15 strafprocesrecht
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transportrecht Rotterdam, november 2013.
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
vrij verkeer beginselen
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Cao recht CAOPresentatie 23 juni 2015 Evert Verhulp
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H6. Beperkte rechten H7. De verbintenis in het algemeen H8. Nakoming en niet-nakoming.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Dag van het arbeidsrecht 17 juni 2015 Magna Charta – Academie voor de rechtspraktijk Procesrecht en WWZ Mr. H.Th. van der Meer.
Een kijkje in de keuken van:..... De Douanepraktijk André Jansen 15 maart 2011 – Deel I: Douanerecht –
Mr H. Boonk, Enkele problemen bij bevrachting Inleiding Ik wil beginnen met enige opmerkingen over de betekenis van vervoerovereenkomst, reisbevrachting.
Afbakening van het toepassingsgebied van vervoerverdragen door de nationale wetgever: aanleiding tot parallelle procedures onder EEX (bis)? Dr. Wouter.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Jurisdictiebedingen in contracten voor internationaal zeevervoer naar Belgisch en Frans recht Prof. Dr. Ralph De Wit Advocaat te Antwerpen, Vrije Universiteit.
Verdeling en de rechter
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
WebCollege Leergang Erfrecht Advocatuur Prof. mr. F.W.J.M. Schols.
Naar een Vlaams privaat huurrecht? Contractuele aspecten en woningkwaliteit Maarten Dambre Vlaams Parlement, 18 maart 2014.
1 Voordracht van mr. E. Loesberg ACADEMIE VOOR DE RECHTSPRAKTIJK BESLAG- EN EXECUTIERECHT systematiek beslag- en executierecht.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
1 Terminologie verrijkt7:175 (1) BW: Schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen.
Arbitrage na 1 januari 2015 Mr. Yvo R.R.R. de Mul 30 juni 2016.
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
25 jaar (uitsluiting van het) Weens Koopverdrag in Nederland
Actualiteiten avarij-grosse
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
16 januari 2019 Indexatieprocedures, een haalbare zaak? Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Nicolette Opdam 16 januari 2019.
Logistieke kwaliteitsprocessen
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Jurisdictiebedingen in contracten voor internationaal zeevervoer naar Belgisch en Frans recht Prof. Dr. Ralph De Wit Advocaat te Antwerpen, Vrije Universiteit.
Transcript van de presentatie:

NTHR Congres 2016 Nieuw Duits zeerecht Prof. mr. Frank Smeele 8 april 2016

Opbouw Inleiding Totstandkoming Structuur HGB Terminologie Doel: modernisering Ambivalentie tegenover eenvormig zeevervoerrecht Dwingend rechtelijk karakter Vervoersdocumenten Algemeen Cognossement Procesrecht Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Totstandkomingsgeschiedenis 2004Instelling groep van deskundigen o.l.v. Prof. Herber 2009 Afsluitend rapport en tekstvoorstel 2011Wetsontwerp ministerie van Justitie 2012Wetsvoorstel Bondsregering 2013 Gesetz zur Reform des Seehandelsrecht vom 20. April 2013, BGbl I Nr. 19. Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Structuur Boek 5 “Seehandel” HGB (Oud)(Nieuw) IAlgemene BepalingenIPersonen van de Scheepvaart IIReder en Rederij III Kapitein Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Structuur Boek 5 “Seehandel” HGB (Oud)(Nieuw) IVOvereenkomsten vanIIVervoerovereenkomsten goederenvervoer 1Goederenvervoer 1Stukgoed VOvereenkomsten van 1Algemeen personenvervoer 2Documenten 3Aansprakelijkheid ladingschade 2Reisbevrachting 2Personenvervoer IIITerbeschikkingstelling schip 1Rompbevrachting 2Tijdbevrachting Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Structuur Boek 5 “Seehandel” HGB (Oud)(Nieuw) VIBodemerij (tot 1937) IVNoodsituaties van het schip 1Aanvaring VIIAvarij 2Hulpverlening 1Avarij grosse en bijzondere 3Avarij-grosse avarij 2 Hulpverlening VScheepsvoorrechten VIIIBerging en hulpverlening VI Verjaring IX ScheepsvoorrechtenVIIBeperking van aansprakelijkheid XZeeverzekeringVIIIProcesrecht XIVerjaring Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Structuur Boek 5 “Seehandel” HGB Opmerkingen NL recht rekent tijd- en reisbevrachtingen tot overeenkomsten van zeevervoer (art. 8:370 BW). De rompbevrachting is een sui generis overeenkomst (art. 8:530 BW). Duits recht onderscheidt tussen “Befördungsverträge” en “Schiffs- überlassungsverträge”, waarbij reisbevrachting tot de eerste en tijdbevrachting (“Zeitcharter”, § 557 HGB) en rompbevrachting (“Schiffsmiete”, § 553 HGB) tot de tweede categorie behoren. Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Structuur Boek 5 “Seehandel” HGB Opmerkingen HGB biedt geen uitputtende regeling. Diverse relevante thema’s zijn elders in de wet geregeld. Bijv. Scheepsregister Wrakopruiming Olieverontreiniging door olietankschepen Vervoer van gevaarlijke stoffen Duits recht streeft geen integratie van handelsrecht in burgerlijk recht na. De koopman bestaat in Duitsland nog steeds al is de relevantie van dit begrip gering geworden. Vgl. § 481 HGB. Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Terminologie “Reeder” (§ 476 HGB) = scheepseigenaar. “Ausrüster” (§ 477 HGB) = wie met een hem niet toebehorend schip de scheepvaart bedrijft. “Frachtvertrag” (§ 407 HGB) = vervoerovereenkomst “Seefrachtvertrag“ = overeenkomst van goederenvervoer over zee. Twee vormen: “Stückgutfrachtvertrag” (§ 481 e.v. HGB) = bevrachting.. bij aanleg op stukgoederen, vgl. art. 453, 2. WvK “Reisefrachtvertrag” (§ 527 e.v. HGB) = reisbevrachting. Nieuw Duits zeerecht

Inleiding Terminologie Aanduiding partijen bij (zee)vervoerovereenkomst: “Frachtvertrag”: “Absender” (afzender), “Frachtführer” (vervoerder) en “Empfänger” (Ontvanger). “Seefrachtvertrag”: “Befrachter” (afzender), “Verfrachter” (vervoerder) en “Empfänger” (ontvanger). Bij “Konnossementen” ook nog: “Ablader” (aflader) en “Legitimierte Besitzer” (regelmatig houder) en “Berechtigte” (materieel rechthebbende) Nieuw Duits zeerecht

Doel: modernisering Boek 5 HGB was verouderd en achterhaald Gebaseerd op Allgemeines Deutsches Handelsgesetzbuch (ADHGB) uit 1861 (!) Overgenomen in Handelsgesetzbuch (HGB) 1900 Zeilschepen. Bodemerij “Partenreederei” (rederij) Scheepsverklaring Veranderde rol kapitein van ondernemer tot werknemer. Kappen “dood hout” in Boek 5 HGB: van 304 naar 144 paragrafen! Bij Havarei van 34 naar 8 paragrafen. Aanvaring van 9 naar 4 paragrafen. Nieuw Duits zeerecht

Doel: modernisering Nieuwe materieelrechtelijke bepalingen wenselijk Regeling tijdbevrachting en rompbevrachting. Aansprakelijkheid uitvoerende vervoerder. Regeling beschikkingsrecht (right of control) Gelijkstelling naam cognossement aan die aan order/toonder Regeling zeevrachtbrief Erkenning elektronisch equivalent. Aandacht voor procesrecht Uitbreiding commune bevoegdheidsgronden Duitse rechter. Uitbreiding beslagmogelijkheden. Nieuw Duits zeerecht

Ambivalentie tegenover zeevervoerverdragen Wetgevingsgeschiedenis 1861 Allgemeines Deutsches Handelsgesetzbuch (ADHGB) 1900Handelsgesetzbuch (HGB) 1924Brussels cognossementsverdrag (Hague Rules) Seerechtsänderungsgesetze 1968Protocol tot wijziging (Visby Rules) 1978Hamburg Rules Seerechtsänderungsgesetz (incorporatie Visby Rules) 1989Londens Hulpverleningsverdrag 1998Gesetz zur Neuregelung des Fracht-, Speditions-, und Lager- rechts (Transportrechtsreformgesetz - TRG) (boek 4 HGB) Seerechtsänderungsgesetz Rotterdam Rules 2013Gesetz zum Reform des Seehandelsrecht (boek 5 HGB) Nieuw Duits zeerecht

Ambivalentie tegenover eenvormig zeevervoerrecht Duitse houding niet gemakkelijk te duiden Eenvormigheid: Wordt groot belang aan gehecht. Grote bijdrage via wetenschap (rechtsvergelijking) en rechtspraak Anderzijds: “Moet niet ten koste van de kwaliteit van het Duitse recht gaan.” Liever geen binding. Duitsland als gidsland. “Leading the world?” Gevolgen: Boek 5 HGB lijkt volgens het cafetariamodel samengesteld. Willekeurige greep uit verschillende bronnen. Meer disuniformiteit. Nieuw Duits zeerecht

Ambivalentie Voorbeelden Aansprakelijkheidsperiode zeevervoerder: van inontvangstneming tot aan aflevering van de goederen (“Obhut”), (§ 498 HGB) Zo ook Hamburg Rules en RR en algemeen deel Duits vervoerrecht. (§ 425 HGB) Zo niet echter: Hague Rules. Invoering figuur van uitvoerende vervoerder (§ 509 HGB): Sluit aan bij rechtsontwikkeling in vervoerrecht (Hamburg Rules, RR, Montreal, CIM, CMNI), maar wijkt af van Hague Rules. Definitie is zo ruim (“Wird die Beförderung ganz oder teilweise durch einen Dritten ausgeführt”) dat § 509 HGB ook toepasselijk is op stuwa-door, die laadt of lost, op terminal die lading in opslag heeft voor en na het zeevervoer en op de scheepseigenaar van een “feeder vessel”. Nieuw Duits zeerecht

Ambivalentie Voorbeelden Regeling beschikkingsrecht (right of control) §491, §492 §520 HGB) onder vervoerovereenkomst: Gebaseerd op algemene deel Duits vervoerrecht (§ 418 HGB), dat steunt op art. 12 CMR. Niet op de RR. Niet geregeld in: Hague Rules en Hamburg Rules. Afschaffing van wettelijke exceptie voor nautische fout en brand (§ 499 HGB) Lijkt nog meest op systeem van art. 17 (3) RR. Duidelijk anders: art. 5 Hamburg Rules of Boek 4 HGB in § 425 en § 426 HGB (gebaseerd op art. 17 CMR). Onverenigbaar met Hague Rules, waar Duitsland nog altijd partij bij is. Nieuw Duits zeerecht

Ambivalentie Voorbeelden Geen regeling van vertragingsschade: Wel voorgesteld door deskundigengroep, maar niet gerealiseerd. Evenals Hague Rules, maar anders dan art. 5 Hamburg Rules, art. 21 RR en § 425 HGB. Evenmin verhoging van de limieten (§ 504 HGB): Deskundigengroep had voorgesteld om te verhogen tot 3 SDR per kg en 875 SDR per collo. Nieuw Duits zeerecht

Dwingend rechtelijk karakter Partijautonomie en vormvereiste Evenals in algemene Duitse vervoerrecht (§ 449 HGB) is dwingend recht losgelaten en vervangen door algemeen vormvereiste (in § 512 (1) HGB) waaraan afwijkende bedingen moeten voldoen: In detail (“im Einzelnen”) uitonderhandeld contract. Kan voor meerdere gelijksoortige contracten tussen dezelfde pp. gesloten worden. Geldt ook voor cognossementen, (§ 525 HGB), maar niet tegenwerpbaar aan derde-houder (§ e zin HGB). “Before and after” clause in cognossement ongeldig. Uitzondering: Vormvereiste geldt niet voor zover pp. bij beding in cognossement of de zeevrachtbrief hogere limiet hebben bedongen of bij exoneratie voor schuld van onderge­schikten/bemanning bij de navigatie of behandeling van schip. (§ 512 (2) HGB). Nieuw Duits zeerecht

Vervoersdocumenten Zeevrachtbrieven Wettelijke regeling (§ 526 HGB) Zelfde inhoud als cognossement (§ 515 HGB) Zelfde bewijskracht als cognossement (§ 517 HGB) Omdat zeevrachtbrief geen waardepapier is geldt echter niet: De verweermiddelenregel (§ 522 HGB) De “Skripturhaftung” (§ 523 HGB). Erkenning elektronisch equivalent: Zeevrachtbrief (§ 426 (4) HGB) Cognossement (§ 516 (2) HGB) Nieuw Duits zeerecht

Vervoersdocumenten Cognossement Evenals NL recht definieert Duitse wet het cognossement niet. Wel somt § 515 HGB – anders dan NL recht – op welke gegevens het cognossement moet bevatten. Verhouding vervoerovereenkomst-cognossement (§ 519 HGB): alleen de in het cognossement neergelegde (“verbriefte”) verbin- tenissen komen toe aan cognossementhouder. De overige verbintenissen komen toe aan afzender. Niet in het cognossement genoemde lading Nevenverbintenissen Aflevertermijn Nieuw Duits zeerecht

Vervoersdocumenten Cognossement Gelijkstelling cognossement op naam aan order- en toonder cog- nossementen (§ e zin HGB). Geen incorporatie van bedingen uit reisbevrachting of algemene voorwaarden vervoerder door verwijzing in cognossement (§ 522 (1) HGB). N.B. Congenbill. Nieuw Duits zeerecht

Vervoersdocumenten Cognossement Recht op afgifte cognossement “Ablader” (§ 513 (1) HGB), maar thans behoudens afwijkend beding in cognossement. Ablader is wie lading ten vervoer meegeeft aan vervoerder en die als zodanig door Befrachter is benoemd. N.B. Ten onrechte wordt hiervoor beroep gedaan op art. 3 (3) Hague Rules en art. 35 RR. Aktieve legitimatie: Duits recht werkt in § 519 HGB met begrippen: “Legitimierte Besitzer” (regelmatig houder) (= processuele legitimatie) “Berechtigte aus Konnossement” (materiële legitimatie). Nieuw Duits zeerecht

Vervoersdocumenten Cognossement Recht op afgifte cognossement “Ablader” (§ 513 (1) HGB), maar thans behoudens afwijkend beding in cognossement. Ablader is wie lading ten vervoer meegeeft aan vervoerder en die als zodanig door Befrachter is benoemd. N.B. Ten onrechte wordt hiervoor beroep gedaan op art. 3 (3) Hague Rules en art. 35 RR. Passieve legitimatie: vermeldt het door kapitein of scheepsagent uitgegeven cognossement niet (duidelijk) wie vervoerder is, dan is (i.p.v. de vervoerder) de Reeder gebonden en gerechtigd uit cognossement (§ 518 HGB, vgl. § 644 HGB aF). Nieuw Duits zeerecht

Procesrecht Commune rechtsmacht Duitse rechter Speciale bevoegdheidsgronden voor Beförderungen (§ 30 ZPO) Goederenvervoer: plaats van inontvangstneming en aflevering Personenvervoer: plaats van vertrek en aankomst. Overdaging uitvoerende vervoerder: woonplaats contractuele vervoerder Overdaging contractuele vervoeren: woonplaats uitvoerende vervoerder. Vorderingen uit hulpverlening: forum actoris van de eiser. (§ 30a ZPO) Nieuw Duits zeerecht

Procesrecht Verruiming mogelijkheden voor scheepsbeslag Niet langer geldt de eis van een “bijzondere beslaggrond” in § 917 (2) ZPO, bijv. tenuitvoerlegging in buitenland zonder dat er een executieverdrag met dat land is. Doel: het duitse recht in overeenstemming brengen met wat in Nederland onder art. 728 Rv geldt. Nieuw Duits zeerecht

Dank voor uw aandacht. Zijn er nog vragen?