Toelichting sturingskader transformatie jeugdzorg Waar komen we vandaan? Wat leest u hier? het stoplichtenmodel is op basis van de visie, de heisessies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Maatschappelijk Aanbesteden
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Van zorgen voor naar zorgen dat
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Bijeenkomst Dordrecht Stand van zaken jeugdhulp 26 april 2016.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
FOT Beschermd Wonen d.d
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Overlegtafel GGZ/LVB m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Toelichting sturingskader transformatie jeugdzorg Waar komen we vandaan? Wat leest u hier? het stoplichtenmodel is op basis van de visie, de heisessies en het inhoudelijk ontwerp verder uitgewerkt. Dit heeft geleid tot de gepresenteerde richting in bijgevoegd sturingskader. De 17 wethouders hebben op 5 juli 2013 ingestemd om deze richting verder uit te werken tot een concept beleidsplan en –verordening die wordt voorgelegd aan colleges en gemeenteraden in het vierde kwartaal van dit jaar. Hoe gaan we verder? 1 DatumActiviteit 15 aprilschaalkeuzetabel en ontwerpcriteria bepaald mei17 colleges ingestemd met schaalkeuzetabel 17 en 23 meiverdieping op sturingskader aan de hand van stoplichtenmodel 13 juniontwerpschets gepresenteerd aan het veld 14 juniinhoudelijk ontwerp gepresenteerd aan stuurgroep 17 junimemo voor PFO’s gestuurd, ter voorbereiding op 5 juli DatumActiviteit julirichting van het sturingskader en inhoudelijk ontwerp wordt aangeboden ter vaststelling aan de 17 colleges en gemeenteraden juli, augustus, september uitwerking concept beleidsplan en verordening 1 oktoberconcept beleidsplan en verordening wordt aangeboden ter vaststelling aan de 17 colleges en gemeenteraden

Schaalkeuzes Zuid-Holland Zuid 2 JeugdzorgopgavenLokaalSubregionaalRegionaalBovenregionaal Preventie signalering & vroeg interventie Toeleiding U, I, B U, I, B I, VB I, VB Generalistische ambulante ondersteuning U, I, BI, (V)B Specialistische ambulante ondersteuning UI, B I, VB (als financieel risico) Residentiële hulpUU, I, B U, I, VB (als financieel risico) U, I GezinsvervangingUI, B I, VB (als financieel risico) CrisisdienstU I, B AMK/SHGU I, B JB/JRU I, BI (als financieel risico) ACUTE HULP bovenstaande tabel geeft de schaalkeuzes weer waar u als colleges van de 17 gemeenten in mei intentioneel mee heeft ingestemd. De vlakken in blauw, rood en groen geven het primaat weer: op dit schaalniveau ligt de verantwoordelijkheid voor uitvoering(U), beleid (B) en inkoop(I). Eventueel is er een uitwijkmogelijkheid om op te schalen (bijvoorbeeld om financiële risico’s te beperken) u heeft gezamenlijk het uitgangspunt omarmd dat de uitvoering zoveel mogelijk lokaal plaatsvindt (vandaar een ‘u’ in de linkerkolom) en waar dit niet kan in de uitvoering wel de verbinding met lokaal te maken

3 ACUTE HULP de in het stoplichtenmodel gepresenteerde richting is gebaseerd op de visie en uw inbreng tijdens de heisessies van 17 en 23 mei, de ontwerpbijeenkomst op 13 juni en de opmerkingen van de 17 wethouders tijdens de bijeenkomst op 5 juli het stoplichtenmodel geeft een richting aan voor de toekomstige sturingskaders en wordt in de komende maanden verder uitgewerkt tot een concept beleidsplan en verordening dit stoplichtenmodel vormt de basis voor toetsing van het inhoudelijk ontwerp het stoplichtenmodel is onder te verdelen in drie categorieën: inhoudelijk (stelt eisen aan het inhoudelijk ontwerp), organisatie (hoe regelen we het als gemeenten onderling) en randvoorwaardelijk de voor- en tegenargumenten –inclusief de gekozen richting- zijn uitgewerkt op de volgende pagina’s. De uitkomst van de gesprekken op bovengenoemde data bepaalt de mate waarin de balk van het stoplicht op ‘groen’ staat !! Voordat u het stoplichtenmodel bekijkt, lees dit eerst !! Stoplichtenmodel

\ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Gemeente bepaalt wie zorg krijgt Ingrediënten sturingskader jeugdzorg ZHZ 1. De professional heeft de poortwachtersfunctie 2. Wat is de positie van de cliënt? Cliënt heeft regie, 1 gezin 1 plan, vraag ouders is leidend hoe geven we hier vorm aan? asdf 3. Solidariteit is de basis voor samenwerking in ZHZ 4. Bij op- en afschalen van zorg bepaalt de professional of de zorg geleverd wordt 5. Beslissen, bepalen en betalen wie zorg krijgt zit in één hand 7. Inkoopafspraken maken op basis van prestaties in plaats van producten: ontschot inkopen Gemeente bepaalt op- en afschalen zorg Afspraken met bestaande partijen Beslissen, bepalen en betalen niet in één hand Inhoudelijk Professional bepaalt wie zorg krijgt Cliënt heeft eigen regie Cliënt heeft geen regiefunctie Organisatie Gezamenlijk delen van de risico’s Professional bepaalt op- en afschalen zorg Beslissen, bepalen en betalen zit in één hand Nieuwe aanbieders zijn welkom Ontschot inkopen obv gehele jeugdopgave Iedere gemeente is zelf verantwoor- delijk 8. Organiseren tegenkracht door zorgaanbieders, cliënten en gemeenten Rand- voorwaard elijk Inkopen op aparte producten, bij meerdere partijen Tegenkracht organiseren is nodig Tegenkracht ontstaat vanzelf

De professional bepaalt wie zorg krijgt De gemeente werkt vanuit het principe ‘high trust – high penalty’. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de professionals in het veld ligt. In de visie is vastgesteld dat de gemeenten administratieve last willen verminderen. De verantwoordelijkheid bij gemeente neerleggen, roept de associatie van een 2 e bureau jeugdzorg op en dat is niet wenselijk 1. De professional heeft de poortwachtersfunctie 5 Gemeente bepaalt wie zorg krijgt Professional bepaalt wie zorg krijgt De gemeente bepaalt wie zorg krijgt De gemeente is verantwoordelijk voor zorg op jeugdigen en wil grip op kosten en kwaliteit. De gemeente wil zelf bepalen wie recht heeft op zorg. De gemeente neemt professionals (nu werkzaam bij zorgaanbieder) in dienst om invulling te geven aan deze verantwoordelijkheid Randvoorwaarden borgen van ‘tegenkracht’ in het inhoudelijk ontwerp inrichten van kort cyclisch monitoren om op kwaliteit en financiën in te kunnen grijpen, maar wel zo eenvoudig mogelijk georganiseerd om bureaucratie te voorkomen operationaliseren van de benodigde cultuuromslag van de professional creëren van innovatieruimte voor de professional zorgen voor slim samenspel in de driehoeksverhouding cliënt-professional-gemeente beschrijven van de verschillende rollen en de verantwoordelijkheid van de taken, zodat iedereen weet wie waar verantwoordelijkheid voor is de huisarts meenemen in zijn rol als poortwachter borgen van de positie van de cliënt (zie pagina 6 ‘Cliënt’) Gekozen richting ingestemd met het principe dat de professional het recht op zorg bepaalt, mits de gestelde randvoorwaarden zijn geborgd in het inhoudelijk ontwerp opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting

Gekozen richting cliënten beschikken over zoveel mogelijk eigen regie, maar beslissingen over het inzetten van budget worden genomen door het jeugdteam, dat op schaal van de wijk/de gemeente is georganiseerd opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting 2. Wat is de positie van de cliënt? Cliënt heeft regie, 1 gezin 1 plan, vraag ouders is leidend hoe geven we hier vorm aan? 6 Cliënt heeft eigen regie Cliënt heeft geen regiefunctie Cliënt heeft eigen regie belangrijke basis van transitie/ transformatie is versterken positie jongeren/ouders (cliënten), zodat zij regie hebben in oplossen van vraagstukken (zowel budgettair en inhoudelijk) Cliënt heeft geen regiefunctie cliënten hebben regie tot op zeker hoogte. Inhoudelijke regie ligt bij de cliënt (kind/jongere/ouders). Budgetregie ligt niet bij de cliënt maar bij de professional(s) (in de wijk) Randvoorwaarden Om positie van de cliënt te borgen zijn de randvoorwaarden dat de individuele klantsituatie centraal staat en cliënt zelf het zorgplan vaststelt de keuzevrijheid van de cliënt is geborgd een PGB mogelijk blijft in werkwijze om keuzevrijheid en maatwerk te borgen (is namelijk wettelijk bepaald) de tegenkracht van cliënt tegenover professional is georganiseerd cliënten betrokken zijn bij zorginkoop en beleid de tegenkracht is georganiseerd door regulering van het stelsel van zorg voor jeugdigen een kwaliteitssysteem wordt opgezet (meten en beoordelen van de zorg)

7 3. Solidariteit is de basis voor samenwerking (in ZHZ) Gezamenlijk delen van de risico’s Iedere gemeente is zelf verantwoordelijk We maken onderscheid tussen inhoudelijke en financiële solidariteit. Financiële solidariteit gaat over het uitgangspunt om gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen voor de financiële risico’s die de uitvoering van zorg voor jeugdigen met zich mee kan brengen Gekozen richting ingestemd met gezamenlijke inkoop namens de 17 gemeenten in Zuid-Holland Zuid van de regionale taken zoals opgenomen in de schaalkeuzetabel (zie pagina 2), waarbij financiële solidariteit wordt vormgegeven binnen de afzonderlijke subregio’s, rekening houdend met de randvoorwaarden opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Inhoudelijke solidariteit het inhoudelijk ontwerp en sturingskader vormen de basis voor de werkwijze zorg voor jeugdigen in Zuid-Holland Zuid. Vanwege interne samenhang tussen taken op verschillende schaalniveaus is het essentieel dat alle gemeenten het ontwerp overnemen (voorwaardestellend beleid), waarbij lokale en subregionale kleur en invulling mogelijk is.

8 Randvoorwaarden voor financiële solidariteit instemming met inhoudelijke solidariteit, waarbij de 17 gemeenten ja-zeggen tegen het ontwerp inbouwen prikkels in werkwijze voor een preventief jeugdbeleid zorgen voor samenhang met andere decentralisaties, o.a. participatie, WMO/AWBZ, want ook hier speelt de solidariteitsdiscussie 3. Solidariteit is de basis voor samenwerking in ZHZ Iedere gemeente is zelf verantwoordelijk Gezamenlijk delen van de risico’s Voor: garanderen dat de benodigde zorg altijd beschikbaar is, ongeacht de financiële positie van een gemeente maximaliseren van de bezettingsgraad van zorg (waarbij alleen zorg wordt ingezet als het nodig is) en daarmee voorkomen van verspilling, doordat iedere gemeente gebruik kan maken van deze voorzieningen (let op piekbelasting) opvangen schommelingen in het gebruik van (exclusieve en dus dure) jeugdzorg beperken van financieel risico op gemeenteniveau voorkomen dat gedurende een jaar de begroting overschreden wordt en er tussentijdse wijzigingen via de gemeenteraad bekrachtigd moeten worden ‘Tegen’: gemeenten zijn financieel verantwoordelijk voor de zorg voor jeugdigen en kunnen hiervoor niet afhankelijk zijn van buurgemeenten/gemeenten in de regio ZHZ. Solidariteit begint bij vertrouwen in de partner en is alleen mogelijk als ook voorwaarden aan de partner kunnen worden gesteld, denk aan preventief beleid lokaal, inzet lokale partners etc. Dit is passender op subregionaal niveau dan op regionaal niveau, omdat subregionaal wordt samengewerkt in het brede sociaal domein. Er kan nog steeds op Zuid-Holland Zuid niveau worden ingekocht met de voordelen die in de linkerkolom (‘voor’) zijn genoemd Toelichting

Professional bepaalt op- en afschalen zorg kinderen en gezinnen hebben recht op snelle, tijdige en passende ondersteuning. De professional heeft de regie en bepaalt het opschalen van zorg in overleg met collega’s en met cliënt (kind/jongere/gezin) 9 4. Bij op- en afschalen van zorg bepaalt de professional of de zorg geleverd wordt Gemeente bepaalt op- en afschalen zorg Professional bepaalt op- en afschalen zorg Gemeente bepaalt op- en afschalen zorg gemeente is eindverantwoordelijk en bepaalt daarom de opschaling naar duurdere zorg. De gemeente draagt immers ook de financiële lasten Randvoorwaarden uitwerken dat steekproefsgewijs controles plaats kunnen vinden door de gemeente in de jeugdteams is het risico aanwezig dat de hele zorgladder wordt doorlopen (‘zorgen voor’ neiging van de professional), terwijl het ook slim kan zijn duurdere zorg eerder in te zetten en daarmee effectiever te handelen. Deze werkwijze moet worden geborgd in de uitwerking van het inhoudelijk ontwerp geen nieuwe perverse prikkels voorkomen van situaties dat het budget ontbreekt voor duurdere vormen van zorg (borgen financiële solidariteit) Algemeen uitgangspunt op- en afschalen vindt altijd in overleg met cliënt plaats en gebeurt niet alleen door professional of gemeente, het kind/gezin is leidend. In het inhoudelijk ontwerp ligt deze verantwoordelijkheid bij de professional en kan de professional advies inwinnen bij collega’s. Randvoorwaarde voor deze werkwijze is dat kort cyclisch monitoren inzicht geeft voor professionals, samenwerkingsverband en gemeenten in het op- en afschalen van zorg Gekozen richting ingestemd met het voorstel dat het op- en afschalen van zorg door de professional plaatsvindt rekening houdend met randvoorwaarden opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting

10 \ Beslissen, bepalen en betalen zit in één hand jeugdteam krijgt de verantwoordelijkheid over gebiedsbudget en keuze voor zorg Randvoorwaarden vanuit gemeente is het belangrijk om voorwaarden (checks & balances) te kunnen stellen (niet te veel, i.v.m. beperken administratieve lasten) belangrijk dat de werkwijze budgettair uitkomt, zorgen voor een controlemechanisme dat kort cyclisch inzicht biedt zorgen dat geen kind tussen wal en schip valt (bijvoorbeeld vanwege verhuizing buiten regio of door onvoorziene omstandigheden in de opstartfase) Beslissen, bepalen en betalen zit niet in één hand gemeente is eindverantwoordelijk, geeft inhoudelijk vertrouwen aan professionals, maar wil zelf de uitgaven beheersen  leidt tot risico op nieuw indicatieorgaan 5. Beslissen, bepalen en betalen wie zorg krijgt zit in één hand Beslissen, bepalen en betalen zit niet in één hand Beslissen, bepalen en betalen zit in één hand Gekozen richting ingestemd met het voorstel om beslissen, bepalen en betalen bij de jeugdteams neer te leggen, mits de gemeenten randvoorwaarden kunnen stellen opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting

11 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken met bestaande partijen Afspraken met bestaande partijen Nieuwe aanbieders zijn welkom alle aanbieders die aan bepaalde criteria voldoen, krijgen de mogelijkheid toe te treden tot de markt in Zuid-Holland Zuid toelaten van nieuwe aanbieders vergroot de kans op lagere prijzen (marktwerking), meer kans op innovatie, tegenkracht en maatwerk Afspraken met bestaande partijen behoud van de partijen die je al kent in de huidige praktijk zorg voor jeugdigen Gekozen richting ingestemd met het toelaten van nieuwe aanbieders opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting Randvoorwaarden: er moet door nieuwe aanbieders worden voldaan aan kaders over kwaliteit en financiën

12 7. Inkoopafspraken maken op basis van prestaties i.p.v. producten: ontschot inkopen Inkopen op aparte producten, bij meerdere partijen Ontschot inkopen obv gehele jeugdopgave Inkopen o.b.v. gehele jeugdopgave de zorg voor jeugdigen is een totaalopgave, waarvoor zoveel mogelijk op maatschappelijk resultaat en ontschot ingekocht wordt uitgangspunt visie Zuid-Holland Zuid is inkopen op basis van prestaties in plaats van op producten ontschot inkopen is basis om financiële verkokering en institutioneel denken/werken te doorbreken Inkopen op aparte producten geen argumenten voor gegeven, omdat het niet strookt met uitgangspunten visie LET OP: alternatief is inkopen bij individuele aanbieders. Dat vraagt overzicht van gemeenten bij welke aanbieders zij welke diensten/producten kunnen inkopen en inzicht in verschillen in uitvoering. Dat maakt sturen op samenwerking en samenhang lastig. Leidt tot fragmentatie: niet /maatschappelijk effect op agenda maar individuele (conflicterende) organisatiebelangen. Randvoorwaarden zorg voor goede verdeling tussen grote organisaties en vrijgevestigden faciliteren van een stimulans voor professionals om de zorg voor jeugdigen als geheel op te pakken Samenwerkingsverband tussen organisaties waar wordt ingekocht in het ontwerp van de DoeTank wordt geredeneerd vanuit een samenwerkingsverband waarin aanbieders portfolio’s inbrengen. Er wordt vanuit gegaan dat gemeenten een contract sluiten met het samenwerkingsverband en niet met de individuele aanbieders Gekozen richting ingestemd met de intentie om zorg voor jeugdigen ontschot in te kopen op basis van de totaalopgave bij een samenwerkingsverband opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting

13 8. Organiseren tegenkracht door zorgaanbieders, cliënten en gemeenten Tegenkracht organiseren is nodig neiging van professionals ‘om te zorgen voor’ te onderdrukken realiseren andere werkwijze van de professionals zorgen voor voldoende waarborgen in het systeem om kwaliteit, innovatie en marktwerking te garanderen Tegenkracht ontstaat vanzelf geen argumentatie voor opgehaald ultiem loslaten, maar strookt niet met concept wettekst waar gemeenten wordt verzocht de cliënten positie te geven in de nieuwe werkwijze om daarmee tegenkracht te organiseren Randvoorwaarden organiseren van cultuuromslag van de neiging van professionals ‘om te zorgen voor’ naar ‘eigen kracht’ bevorderen van concurrentie (gezonde marktwerking) borgen kwaliteitstoetsing (mogelijkheid voor second opinion) borgen belang van de cliënt (zie pagina 6) en borgen tegenkracht voor de cliënt die er niet uitkomt met de professional (ombudsman) organiseren van de civil society Gevraagde instemming ingestemd met het laten organiseren van tegenkracht door zorgaanbieders (door feedback en intervisie), cliënten (door regie op het eigen zorgplan) en gemeenten (door sturing en verantwoording) om op die manier gezonde prikkels in het systeem te organiseren opdracht verleend aan transformatieteam om in samenwerking met DoeTank de sturing van gemeenten op deze keuze te concretiseren (zoals is vermeld in vervolg bestuursopdracht) Toelichting Tegenkracht ontstaat vanzelf Tegenkracht organiseren is nodig