Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
USolv-IT Docent Gebruikersdag 18 september
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Zorgwerking in onze school
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Wat ? FDidactisch instrument Werkbladen met toepassingssituaties waarbij het geleerde in de praktijk kan worden getoetst FBinnen krijtlijnen van eindtermen.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Begeleid zelfstandig leren
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Dyscalculie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Drieslag functioneel rekenen
Gepersonaliseerd leren
Het cito-leerlingvolgsysteem
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Evaluatie van een proces
Welkom op de informatieavond van groep 7
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop Open Leercentrum
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Niveautoetsen.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Visie & Strategie.
Welkom op onze infoavond
Feedback Wat Soorten Door wie
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Workshop evalueren Dcp
Een prachtige kans voor uw kinderen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.

BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Vaco’s
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
John Keijsers 1.ICT-lessen 2.Applicatiebeheer Rekenblokken Toa-toetsen 3.Rekenlessen.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Training SomToday DINSDAG 7 JUNI If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the ELO-team.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Vaco’s
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Functionele rekenvaardigheid
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Transcript van de presentatie:

Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project

Oefenmogelijkheden Vaste toets –in praktijk –voor wie –welke onderwerpen –welke oefeningen Individuele oefentrajecten Vrij oefenen

Vaste toets - leerling Zonder schoolplatform –je krijgt een code, een website, eventueel de opgave op papier –je lost al dan niet online op –je dient online in, bekijkt resultaat en oplossingen Via schoolplatform (eloV, smartschool) –klik op jouw link

Vaste toets leerkracht Zonder schoolplatform –je logt in –je legt criteria vast, bekijkt en selecteert oefeningen –je bezorgt de leerlingen een code en een website, eventueel de opgave op papier –je volgt het werk van de leerlingen online op Via schoolplatform (eloV, smartschool) –alles verloopt eenvoudiger –een leerling kan de toets maar één keer afleggen

Voor wie? toekomstige leerkrachten / bachelor leerlingen van de 1ste graad leerkrachten (o.m. die lesgeven in de 1ste graad)

Welke onderwerpen? Volgorde van bewerkingen en oplossen van vergelijkingen –discussie kennis/vaardigheden –spiraalopbouw –verwerven en onderhouden van vaardigheden (en niet noodzakelijk via contexten)

Welke oefeningen? ook de heel eenvoudige voldoende van eenzelfde niveau

Vergelijkingen oplossen VglQAIVglQAII VglQCVglQAIII VglQBIVglQBII VglQCVglQBIII VglZBIVglZBII VglZCVglZBIII VglZAIVglZAII VglZCVglZAIII VglNAIVglNAII VglNCVglNAIII 7183 O36V7183VglQAIa001.zip

Vergelijkingen oplossen VglQAIVglQAII VglQCVglQAIII VglQBIVglQBII VglQCVglQBIII VglZBIVglZBII VglZCVglZBIII VglZAIVglZAII VglZCVglZAIII VglNAIVglNAII VglNCVglNAIII

Vergelijkingen met natuurlijke getallen Enkel basisvergelijkingen: a ± x = bax = ba ± x = b ax = b “anders” VglNAIVglNAIIVglNCVglNAIII A

Vergelijkingen met rationale getallen basisvergelijkingen: a ± x = bax = ba ± x = b ax = b anders VglQAIVglQAII VglQC VglQAIII niet- basis- vergelijkingen: VglQBIVglQBIIVglQBIII A B C

Vergelijkingen oplossen N ABC Z Q

Volgorde van bewerkingen B N AC Z Q Q+Q+ 4 hoofdbewerkingenmachten en wortelsanders

Individuele oefentrajecten Nieuw voor USolv-It

Oef! Mijn oefeningen, mijn tempo, mijn vordering. Vorderen als het kan Jan, leerling 1 ste graad Secundair onderwijs

Karen, de leerkracht wiskunde van Jan én van Lies, Bart, Peter, Mieke … Individuele oefentrajecten, differentiëren, remediëren, bijsturen, evalueren … ??? Blijven lachen, Karen! Jan Bart Mieke Peter Jan

Individuele oefentrajecten indelen volgens niveau zorgen voor doorstroming (veel) oefeningen aanmaken ICT inschakelen om de leerkracht te ondersteunen langdurig oefenen voorzien eenvoudig gemiddeld moeilijk anders

Langdurig oefenen…parallelle oefenreeksen Karen beslist waar Jan start in het schema en ook waar Lies en Peter en… starten biedt gepaste random-oefeningen aan en rapporteert naar Jan, Lies, Peter… én Karen Karen stuurt bij en remedieert Meer gevorderde technieken: Moeilijker getallen eenvoudig gemiddeld moeilijk anders B Jan Lies Peter

Een didactische en digitale speeltuin voor wiskundeleerkrachten in opleiding: moeilijkheidgraad oefeningen inschatten eindtermen en leerplandoelen herkennen nieuwe oefeningen correct inpassen meerkeuzevragen opstellen zinvolle antwoordalternatieven bedenken gestructureerde oplossingen uitschrijven werken aan differentiatie startparameters bepalen individueel werk opvolgen remediëren en bijsturen evalueren van een individueel oefentraject

K.U.Leuven Campus Kortrijk: Paul Igodt Katho: Chris Standaert KHBO: Marie-Jeanne Aspeele Projectmedewerkers: USolv-IT: Patrick Tydtgat, Charlotte Paeme, Tine Beernaert, Bram De Knock, Sandra Deschamps 2.3 Team