Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project
Oefenmogelijkheden Vaste toets –in praktijk –voor wie –welke onderwerpen –welke oefeningen Individuele oefentrajecten Vrij oefenen
Vaste toets - leerling Zonder schoolplatform –je krijgt een code, een website, eventueel de opgave op papier –je lost al dan niet online op –je dient online in, bekijkt resultaat en oplossingen Via schoolplatform (eloV, smartschool) –klik op jouw link
Vaste toets leerkracht Zonder schoolplatform –je logt in –je legt criteria vast, bekijkt en selecteert oefeningen –je bezorgt de leerlingen een code en een website, eventueel de opgave op papier –je volgt het werk van de leerlingen online op Via schoolplatform (eloV, smartschool) –alles verloopt eenvoudiger –een leerling kan de toets maar één keer afleggen
Voor wie? toekomstige leerkrachten / bachelor leerlingen van de 1ste graad leerkrachten (o.m. die lesgeven in de 1ste graad)
Welke onderwerpen? Volgorde van bewerkingen en oplossen van vergelijkingen –discussie kennis/vaardigheden –spiraalopbouw –verwerven en onderhouden van vaardigheden (en niet noodzakelijk via contexten)
Welke oefeningen? ook de heel eenvoudige voldoende van eenzelfde niveau
Vergelijkingen oplossen VglQAIVglQAII VglQCVglQAIII VglQBIVglQBII VglQCVglQBIII VglZBIVglZBII VglZCVglZBIII VglZAIVglZAII VglZCVglZAIII VglNAIVglNAII VglNCVglNAIII 7183 O36V7183VglQAIa001.zip
Vergelijkingen oplossen VglQAIVglQAII VglQCVglQAIII VglQBIVglQBII VglQCVglQBIII VglZBIVglZBII VglZCVglZBIII VglZAIVglZAII VglZCVglZAIII VglNAIVglNAII VglNCVglNAIII
Vergelijkingen met natuurlijke getallen Enkel basisvergelijkingen: a ± x = bax = ba ± x = b ax = b “anders” VglNAIVglNAIIVglNCVglNAIII A
Vergelijkingen met rationale getallen basisvergelijkingen: a ± x = bax = ba ± x = b ax = b anders VglQAIVglQAII VglQC VglQAIII niet- basis- vergelijkingen: VglQBIVglQBIIVglQBIII A B C
Vergelijkingen oplossen N ABC Z Q
Volgorde van bewerkingen B N AC Z Q Q+Q+ 4 hoofdbewerkingenmachten en wortelsanders
Individuele oefentrajecten Nieuw voor USolv-It
Oef! Mijn oefeningen, mijn tempo, mijn vordering. Vorderen als het kan Jan, leerling 1 ste graad Secundair onderwijs
Karen, de leerkracht wiskunde van Jan én van Lies, Bart, Peter, Mieke … Individuele oefentrajecten, differentiëren, remediëren, bijsturen, evalueren … ??? Blijven lachen, Karen! Jan Bart Mieke Peter Jan
Individuele oefentrajecten indelen volgens niveau zorgen voor doorstroming (veel) oefeningen aanmaken ICT inschakelen om de leerkracht te ondersteunen langdurig oefenen voorzien eenvoudig gemiddeld moeilijk anders
Langdurig oefenen…parallelle oefenreeksen Karen beslist waar Jan start in het schema en ook waar Lies en Peter en… starten biedt gepaste random-oefeningen aan en rapporteert naar Jan, Lies, Peter… én Karen Karen stuurt bij en remedieert Meer gevorderde technieken: Moeilijker getallen eenvoudig gemiddeld moeilijk anders B Jan Lies Peter
Een didactische en digitale speeltuin voor wiskundeleerkrachten in opleiding: moeilijkheidgraad oefeningen inschatten eindtermen en leerplandoelen herkennen nieuwe oefeningen correct inpassen meerkeuzevragen opstellen zinvolle antwoordalternatieven bedenken gestructureerde oplossingen uitschrijven werken aan differentiatie startparameters bepalen individueel werk opvolgen remediëren en bijsturen evalueren van een individueel oefentraject
K.U.Leuven Campus Kortrijk: Paul Igodt Katho: Chris Standaert KHBO: Marie-Jeanne Aspeele Projectmedewerkers: USolv-IT: Patrick Tydtgat, Charlotte Paeme, Tine Beernaert, Bram De Knock, Sandra Deschamps 2.3 Team