PRESENTATIE RAADGEVEND COMITÉ VOOR DE POSTDIENSTEN [DATUM] 6 de Beheerscontract van bpost VERTROUWELIJK – NIET VERSPREIDEN 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzekeringen, hypotheken en financieringen. Met een spaarloonregeling kunnen werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking belastingvrij een.
Advertisements

Samenwerking tussen overheden
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Bijeenkomst FNV Bondgenoten voor medewerkers van Hans Textiel 7 februari 2011 Bewerkte presentatie met toelichting voor op de website.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Ondernemersfondsen in Nederland
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Vrijheid van vestiging
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe.
De invloed van een erfenis op een tegemoetkoming
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Uitgangspunt Maldegem is een aangename gemeente om in te leven en te wonen, met focus op het welbevinden voor alle.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Commercieel beleid van de MIVB inzake voorkeurstarieven Mei 2016.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
Juridische aspecten van een webshop
Sociaal statuut student-ondernemer
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Welk sociaal statuut voor de Deliver bezorgers ?
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Vergoedingen 2019 (Concept Presentatie)
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

PRESENTATIE RAADGEVEND COMITÉ VOOR DE POSTDIENSTEN [DATUM] 6 de Beheerscontract van bpost VERTROUWELIJK – NIET VERSPREIDEN 1

Context 1 2

Het 5de beheerscontract (BC) tussen de Belgische Staat en bpost komt ten einde op 31/12/2015. Tussen bpost en de Belgische Staat (vertegenwoordigd door Minister Alexander De Croo) werd een ontwerp van 6 de beheerscontract overeengekomen. Overeenkomstig artikel 47, §2 van de Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt het ontwerp van het 6de BC, voor advies aan het Raadgevend Comité voor de postdiensten voorgelegd. 3

Samenvatting bepalingen ontwerp 6 de BC 2 4

Taken van openbare dienst die geen deel uitmaken van het ontwerp van het 6 de BC Persbedeling: Overeenkomstig het engagement van de Belgische Staat aan de Europese Commissie werd een competitieve procedure opgestart om “supplier of last resort” voor de persbedeling (kranten en tijdschriften) aan te duiden voor de periode Universele dienstverplichting (USO): Overeenkomstig de Wet van 1991, werd bpost als universele dienstverlener aangeduid voor de periode Met betrekking tot de USO bepaalt het 6 de BC dat de bepalingen van het 5 de BC van toepassing blijven voor het resterende deel van de periode waarvoor bpost als universele dienstverlener werd aangeduid (tot en met 31 december 2018). 5

Taken van openbare dienst die deel uitmaken van het ontwerp van het 6 de BC Retail netwerk Minstens 1300 postale service punten (met inbegrip van postkantoren en postpunten) die minstens het basisassortiment aanbieden (de voornaamste transacties betreffende de brievenpost en postpakketten) en voor minimum 95% van de bevolking bereikbaar, binnen de 5 kilometer (via de weg) en voor minimum 98% van de bevolking binnen de 10 kilometer (via de weg). Minstens 650 postkantoren (die een breder gamma van diensten aanbieden), waarbij minstens een postkantoor in elk van de 589 gemeenten wordt gegarandeerd. Dagelijkse DAEB’s Cash at counter: het verzekeren van een universele toegang, aan een betaalbare prijs, van basisbankdiensten, met inbegrip van het aanbieden van basisbankdiensten aan personen die door de bankinstellingen niet langer bediend worden, in het bijzonder door het aanvaarden van stortingen van contant geld op een bankrekening of op een rekening geopend bij een andere financiële instelling Pensioenen en andere voordelen: de betaling aan huis van ouderdom- en overlevingspensioenen en van tegemoetkomingen aan personen met een handicap. Ad hoc DAEB’s Sociale rol van de postbode: diensten verleend aan alleenstaanden en de minstbedeelden, zoals tijd doorbrengen met deze personen, onder de vorm van eenvoudige gesprekken en contacten Andere diensten, m.i.v.: “AUB postbode” diensten Informatie aan het publiek, op het verzoek van overheden Het stimuleren van het sociaal weefsel door het aanbieden van een bijzonder tarief voor postzendingen die verstuurd worden door het verenigingsleven financiële en administratieve behandeling van boetes verkoop van postzegels 6

Het vergoedingsmechanisme van het 5 de BC is hernomen in het ontwerp van het 6 de BC De bepalingen inzake vergoeding zijn in overeenstemming met de Europese regels inzake staatssteun en de beslissing van de Europese Commissie van 2 Mei 2013 tot goedkeuring van het 5 de BC : 1 Op voorwaarde dat een aantal kwaliteitscriteria zijn vervuld; is dit niet het geval, dan heeft bpost slechts recht op 33% van de betrokken efficiëntiewinsten Belangrijkste principes inzake vergoeding bpost zal door de Staat vergoed worden op basis van de netto vermeden kost (net avoided costs of « NAC ») van iedere DAEB, d.w.z. het verschil in de winst in de AS-IS situatie (rekening houdend met de eisen van het 6 de BC), enerzijds, en de winst in de situatie waarin het niet aan zulke eisen zou onderworpen zijn, anderzijds (zgn. “counterfactual” scenario) Teneinde bpost financieel te stimuleren om de vergoeding van de Staat te blijven verlagen, zal de vergoeding een stimulans ten belope van 67% van de gedurende het 6 de BC gerealiseerde efficiëntiewinsten bevatten 1 De jaarlijkse vergoeding is beperkt: indien de som van de netto vermeden kosten en de efficiëntiewinsten in een betrokken jaar hoger zijn dan de “CAP” voorzien in het 6 de BC, dan heeft de Staat het recht de overtollig deel van de vergoeding voor dat jaar terug te vorderen 7

Het systeem van kwaliteitsdoelstellingen van het 5 de BC werd hernomen in het ontwerp 6 de BC  Het systeem van kwaliteitsdoelstellingen, gekoppeld aan een sanctiemechanisme, zoals voorzien in het 5 de beheerscontract, zal worden behouden in het 6 de beheerscontract.  Dit systeem legt aan bpost hoge kwaliteitseisen op met betrekking tot de manier waarop zij aan haar klanten diensten moet aanbieden (vb. de wachttijd van 80% à 90% van het cliënteel van bpost is lager dan 5 minuten).  Indien deze kwaliteitseisen niet gerespecteerd worden, zal bpost haar vergoeding verminderd zien. 8

Publieke bevraging 3 9

Een publieke bevraging bevestigt het belang van de openbare dienstverlening door bpost  In mei 2015 werd op vraag van de Belgische Staat door een marktonderzoeksbureau een publieke bevraging georganiseerd om na te gaan of de volgende door bpost verleende openbaren diensten voldoen aan de noden van de Belgische bevolking.  Een grote meerderheid van de Belgische bevolking bevestigde daarbij een groot belang te hechten aan openbare diensten.  Dit bevestigt het belang van openbare diensten en de relevantie van kwaliteitscriteria en toegankelijkheid, zoals opgenomen in het beheerscontract. 10