SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
‘t Schrijverke Zoetermeer
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Een gezamenlijke uitdaging!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Symposium Differentiatie
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Presentatie Executieve functies
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Bijeenkomst September 2015
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Passend onderwijs.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Naar een typologie van scholen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Presentatie voor teams Oktober 2018
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
LEERLINGBESPREKINGEN
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema & Yvonne Janssen

Wat willen we (vandaag) bereiken? Inspiratie door uitwisseling van ideeën en inzichten o.b.v. jullie ervaringen en expertise Inzicht in wat nodig is voor de inrichting van een ondersteuningsstructuur m.b.t. (hoog)begaafdheid binnen Passend onderwijs Samen werken aan de gedeelde doelstelling: onderwijs dat aansluit op de (ondersteunings-) behoeften van (begaafde) leerlingen!

Ook na vandaag… Jullie ideeën (door ons uitgewerkt) bekijken, aanvullen en waarderen in de ideeën bus: ‘(Hoog)begaafdheid binnen Passend onderwijs’ Nieuwe ideeën aandragen, reageren op ideeën en/of waarderen

& Passend onderwijs (hoog)begaafdheid "You'll see it when you do it!"

Ondersteuningspiramide Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning

Basisondersteuning Structureel aandacht voor leren leren, executieve functies / metacognitieve vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling Structurele signalering (cyclisch!): intake kleuters (po), overdracht po-vo Structurele vak-/domeinspecifieke differentiatie: instructie naar behoefte, huiswerk/examen op meerdere niveaus (vo) Begeleiding op 3 niveaus binnen één groep / flexibel groeperen Verrijking structureel: inhoud, vaardigheden, eigen doelen, aansluiten bij interesses Begeleiding van hiaten in kennis en vaardigheden Signalering onderpresteerders Begeleiding op >3 niveaus + Excellentie – honors - cum laude (vo) 80-90%

Lichte ondersteuning Individuele en/of geclusterde begeleiding van 'dubbel bijzondere' leerlingen (mgl. twice-exceptional) Begeleiding van leerlingen met een problematiek m.b.t. levenshouding (mgl. trauma) Inzet (multi-disciplinaire) ondersteuningsteams met (hb) expertise (extern of binnen swv) Arrangementen (swv/bestuur) 5-10%

Zware ondersteuning Individuele begeleiding van 'dubbel bijzondere' leerlingen (mgl. twice-exceptional) Begeleiding van leerlingen met een problematiek m.b.t. levenshouding (mgl. trauma) Inzet (multi-disciplinaire) ondersteuningsteams met (hb) expertise (extern of binnen swv) Speciaal Onderwijs 1-5% Arrangementen (swv/regionaal/landelijk)

VAN VORM NAAR INHOUD Ondersteuningsbehoeften als uitgangspunt i.p.v. organisatie

Ondersteuningscontinuüm Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning Continuüm Flexibel Tijdelijk Cyclisch

Ondersteuningsbehoeften Ondersteuning op meerdere niveaus KennisCognitieve "honger" Vaardigheden Leer- en denkvaardigheden, executieve functies, metacognitieve vaardigheden (Levens)houding “Leren leven” - problematiek (mgl. trauma) Complexe problematiek “Dubbel bijzonder” (mgl. twice-exceptional)

Indicaties mate van ervaren mismatch met omgeving Volledig gedemotiveerd, suïcidaal, burn-out of bore-out, automutilatie, negatief beeld van zichzelf, school en de omgeving, geen beweging, soms teruggetrokken in een virtuele wereld. Zwaar gedemotiveerd, alleen open voor activiteiten dicht bij eigen interesses en met weinig weerstand in een therapeutische omgeving met een passende structuur (meer of minder gestructureerd) Gedemotiveerd, staat open voor activiteiten in lijn met eigen interesses, afhankelijk van een soms in iets meer of minder gereguleerde omgevingen Licht gemotiveerd, kan wat grotere persoonlijke projecten oppakken en staat open voor activiteiten die indirect tot succes leiden (zoals schoolvakken of beroepsgerichte cursussen) als ze maar weinig weerstand ervaren Hoopvol naar de toekomst, begint stappen te zetten om hiaten op te lossen en vaardigheden te verwerven, in een externe structuur in staat om vooruitgang te boeken In staat om zelfstandig stukken stof te verwerken met dagelijkse persoonlijke coaching In staat om in een school/werkomgeving te functioneren met regelmatige parttime persoonlijke begeleiding Zelfstandig in staat zelfredzaam in een reguliere school/werkomgeving te functioneren met externe coaching Bron: Tijl Koenderink, Feniks Talent

Kwaliteiten, interesses en behoeften van de leerling centraal WAT ZIEN WE? Gebruik informatie van meerdere betrokkenen: leerling, ouders, medeleerlingen, collega's. Verzamel gegevens op verschillende manieren: observaties, gesprekken, toetsen, observatie- /vragenlijsten. Breng de talenten, kwaliteiten, interesses en ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart. Let op signalen van een belemmering in de ontwikkeling op verschillende gebieden. Creëer een veilige, rijke leeromgeving waarin de leerling óók zijn kwaliteiten kan laten zien. WAT HEEFT DE LEERLING NODIG? Analyseer én interpreteer de verzamelde objectieve én subjectieve gegevens. Onderzoek de samenhang in de beschikbare informatie voor een beter begrip van wat de leerling nodig heeft. Vertaal dit naar wat de leerling nodig heeft van leerkracht, medeleerlingen, onderwijsomgeving en onderwijsmateriaal. Verken dit samen! Geef de leerling zélf ook inzicht in zijn kwaliteiten en onderwijsbehoeften. HOE GAAN WE HET REALISEREN? Neem voldoende tijd om een gedragsverandering en positieve ontwikkeling in leerresultaten te zien. Ga regelmatig in gesprek met de leerling: bemoedig, blijf consequent, biedt duidelijkheid. Geef feedback op inzet en inspanning. Investeer in een goede relatie met de leerling. Werk aan de basis van wederzijds vertrouwen tussen school en ouders. Onderzoek en ervaar wat werkt en wat niet werkt. Erken de grenzen van je eigen mogelijkheden en schakel tijdig aanvullende (externe) expertise in. WAT GAAN WE DOEN? Formuleer samen met de leerling en de ouders leervragen en doelen. Kijk hoe kwaliteiten ingezet kunnen worden. Vertaal behoeften naar concrete vaardigheden. Stel prioriteiten vast en stel haalbare doelen. Maak een inschatting van benodigde tijd Bepaal op welke manier geëvalueerd wordt. Beschrijf in het plan van aanpak: WAT de leerling gaat leren, HOE hij gaat werken, WIE hem begeleidt, WAAR en WANNEER het leren plaatsvindt.

(Talent)ontwikkeling als uitgangspunt

Uitwisseling – Wat is er nodig? Aan welke ondersteuningsbehoeften van (begaafde) leerlingen kan/moet worden voldaan op het niveau van landelijk/regionaal swv/bestuur? school/klas/leraren? Aan welke ondersteuningsbehoeften van (begaafde) leerlingen kan/moet worden voldaan op het niveau van landelijk/regionaal swv/bestuur? school/klas/leraren? Waar liggen de kansen (succesfactoren) en wat moet nog gerealiseerd worden op het niveau van: landelijk/regionaal swv/bestuur? school/klas/leraren? + HOE (oplossingen) Waar liggen de kansen (succesfactoren) en wat moet nog gerealiseerd worden op het niveau van: landelijk/regionaal swv/bestuur? school/klas/leraren? + HOE (oplossingen)

Uitwisseling in (sub)groepen Groep 1 o.l.v. DesiréeGroep 2 o.l.v. Yvonne Verder opsplitsen in 6 groepen van 4-6 personen Iedere groep een eigen kleur marker 2x 3 vragen: 10 minuten per vraag 3x Rouleren van de groepen (- 1 persoon!) Iedere groep: Terug bij de startvraag die is aangevuld met antwoorden uit 2 andere groepen => pitch voorbereiden met conclusies

Pitches voorbereiden (10 minuten) per groep n.a.v. startvraag

Pitches (2 minuten) per vraag

Let’s do it!