 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Maatschappijleer 24 november 2011.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beeldvorming en discriminatie
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Omgaan met geschiedenis
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Sociale media op school
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Geschiedenis havo 4 - een introductie
StatIG in de Vrolijke School
Fotografie - Beeldaspecten
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Historische vaardigheden
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Leerlijnen in de geschiedenisles
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Een historisch-didactisch product  Twee lessen i.v.m. stereotiepe beeldvorming over indianen  Eerste les: herkenning van stereotypen  Tweede les:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
LIO-dag aardrijkskunde
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Vertrouwen en Politiek
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Praktijk Opleiders Cursus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Les 5:Werken met kaarten
Project Algemene Vakken
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Inleiding.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ECONOMIE en IT (A stroom)
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?

 Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van de ‘barbaarse wilde’ gecreëerd? HISTORISCHE CONTEXT Waarom ontstond het stereotype van de ‘barbaarse wilde’? MORELE KWESTIE Welke implicaties hebben dergelijke stereotypen?

 Currier & Ives, Across the continent, 1868.

 Leerlingen  zijn zich bewust van de variatie in de stereotypering van indianen.  beseffen dat het om constructies gaat die niet aan de werkelijkheid beantwoorden.  begrijpen dat er verschillende media zijn waarin deze stereotypen tot uiting komen.  kunnen de stereotypering van indianen historisch verklaren.  zijn op de hoogte van de historische context waarin de stereotypering van indianen ontstond en kunnen deze context kaderen binnen de geschiedenis van de Verenigde Staten.

 Leerlingen  kunnen verschillende stereotiepe weergaves van indianen onderscheiden. (2)  kunnen beargumenteren waarom ze een bepaald stereotype menen te herkennen. (1)  kunnen tekstuele en visuele bronnen interpreteren en aan de hand van begeleidende vragen conclusies formuleren. (2)  kunnen in groep samenwerken. (2)  kunnen a.d.h.v. een centrale vraag informatie uit uiteenlopende bronnen samenbrengen en synthetiseren. (2)  kunnen een standpunt innemen in de discussie over sportmascottes. (2)  kunnen westerse en niet-westerse perspectieven van elkaar onderscheiden. (1)  situeren het materiaal voortdurend in tijd en ruimte.

 De leerlingen zijn bereid hun vooroordelen te herzien.  De leerlingen werken actief mee in de les.  De leerlingen hebben respect voor de mening van hun medeleerlingen.

 Les 1: Evolutie in de stereotiepe beeldvorming benadrukken. Belangrijk om de bronnen voldoende te contextualiseren. Belang van confrontatie met niet-westers perspectief  Les 2: Organisatorisch: groepen op een doordachte manier indelen + benadrukken van de centrale idee/vraag die achter elke ronde schuilgaat.

 Waarom zou je dit lessenpakket moeten gebruiken?  Actief lessenpakket  Eindtermen  Haalbaar om met één begeleider uit te voeren  Combinatie van geschiedenis van de VS én de problematiek i.v.m. vooroordelen en stereotypering  Leerlingen oefenen een breed gamma aan vaardigheden in een beknopt tijdskader

 COOK, C. en DAVID, W., The Longman handbook of modern American history , New York,  GILBERT, M, The Routledge Atlas of American history, Londen,  HIRSCHFELDER, A., Indianen van Noord-Amerika, Amsterdam,  HOLSBEKE, M., De fotografie van de herinnering: de Noord-Amerikaanse indiaan als blank concept, p. 19.  MEINIG, D. W., The shaping of America: a geographical perspective on 500 years of history, New Haven,  MORISON, S. E., The Oxford history of the American people, New York,  MULDER, J., Jaren, column, ‘Humo’, 22/12/2015.  NASH, G. B. en SMITH, C., Atlas of American history, New York,  SELLERS, C., MAY, H. en MACMILLEN, N. R., A synopsis of American history, Boston,  aka-wa-non-she-zhin-ga-ponca-1914.html aka-wa-non-she-zhin-ga-ponca-1914.html