Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
2 HGW : de 7 uitgangspunten 1.Onderwijsbehoeften staan centraal 2.Afstemming en wisselwerking 3.Positieve aspecten zijn van groot belang 4.Constructieve samenwerking 5.Doelgericht werken 6.Systematisch en transparant 7.De leerkracht doet ertoe
3 Waarschuwing vooraf! Preventiepiramide – Johan Declerck
4 Voor mij is storend gedrag …………………………
5 GGGG (G) gevoelens gedachten gedrag gebeurtenis (gevolg) binnenkantbuitenkant
6 Omgaan met storend gedrag Storend gedrag Inschatten van de situatie Eigen emoties controleren Ontwijken Negeren Deëscaleren Kalmeren Confronteren Grenzen stellen Hulp halen Ontmijnen Humor Tegen-agressie Opvolgen van de situatie Kies een strategie
7 Omgaan met storend gedrag Storend gedrag Inschatten van de situatie Eigen emoties controleren Kies een strategie
8 Inschatten van de situatie - kapstok 1 De adrenalinecurve Normaal niveau van functioneren 1. Opstartfase 2. Escalatiefase 3. Crisisfase 4. Afbouwfase 5. Terugslagfase
9 Inschatten van de situatie – kapstok 2 Vormen van agressie Frustratie agressie -Ophoping van frustraties, de emmer loopt over -Echte emotionele reactie, afreageren van emoties -Reactie niet altijd in verhouding -Onvoorspelbare uitbarsting, het kan iedereen overkomen -(gedeeltelijk) verlies van zelfbeheersing, achteraf (soms) spijt -Verwijten naar jou, de organisatie, ‘iedereen’ Instrumentele agressie -Doelgericht, weloverwogen -Geen echte emotie gecontroleerd gedrag -Dreigementen en manipulaties -Niet alle dreigementen worden uitgevoerd -De leerling heeft een ‘reputatie’ -Kan soms omslaan naar frustratieagressie
10 Inschatten van de situatie – kapstok2 Vormen van agressie Agressie t.g.v. ‘innerlijke processen’ -Stofwisselingsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen, ziektes,…. -Gestuurd door innerlijke processen -Geen logische reden voor de uitbarsting -Voorgeschiedenis
11 Eigen emoties controleren Tellen tot 10! lichameli jk - diep ademen - spieren ontspannen - fysiek afreageren: sporten, … - luid roepen, zingen relativeren positief denken over jezelf afstand in gedachten letterlijk afstand nemen ‘ Het heeft niets met mij te maken’ - je goede eigenschappen herhalen - jezelf verzekeren dat je niets fout hebt gedaan - jezelf kalmeren door met de ander bezig te zijn: - Wat wil ik bereiken? - Waarom doet de ander zo? even weggaan en afkoelen ervoor zorgen dat je de ander niet ziet
12 Kies een strategie Eigen voorkeurstrategie Inschatting van de situatie Agressor zelf en omgeving Eigen toestand Beroepscodes en ethiek
13 Eigen voorkeurstrategie … en meer Ontwijken Negeren Deëscaleren Kalmeren Confronteren Grenzen stellen Hulp halen Ontmijnen Humor Tegen-agressie
14 Opvolgen van de situatie Opvolgen van de situatie: In gesprek met de leerling… Van buitenkant naar binnenkant… Het positieve benutten… Oplossingsgericht…