Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Dalton op de van heemstraschool.
Taghon Geert 2011.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Lotgenotencontact.
Evalueren is een verzamelnaam van:
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Infotheater Omgaan met agressie.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Handelingsgericht Werken
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Geloof in jezelf.
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven

Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Alcohol, roken en opvoeding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Omgaan met de gevolgen van trombose
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Psychologieles 7 lesweek 7
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom op onze thema-avond
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Agressie Intern en Extern
Specifieke lerarenopleiding
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Executieve functies Marije Ruben.
LOB zeven stappen naar succes
Reflecteren even pas op de plaats
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Trauma sensitief lesgeven
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Schuld en schaamte SESSIE 15.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
G-Schema SESSIE 5.
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Transcript van de presentatie:

Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …

2 HGW : de 7 uitgangspunten 1.Onderwijsbehoeften staan centraal 2.Afstemming en wisselwerking 3.Positieve aspecten zijn van groot belang 4.Constructieve samenwerking 5.Doelgericht werken 6.Systematisch en transparant 7.De leerkracht doet ertoe

3 Waarschuwing vooraf! Preventiepiramide – Johan Declerck

4 Voor mij is storend gedrag …………………………

5 GGGG (G) gevoelens gedachten gedrag gebeurtenis (gevolg) binnenkantbuitenkant

6 Omgaan met storend gedrag Storend gedrag Inschatten van de situatie Eigen emoties controleren Ontwijken Negeren Deëscaleren Kalmeren Confronteren Grenzen stellen Hulp halen Ontmijnen Humor Tegen-agressie Opvolgen van de situatie Kies een strategie

7 Omgaan met storend gedrag Storend gedrag Inschatten van de situatie Eigen emoties controleren Kies een strategie

8 Inschatten van de situatie - kapstok 1 De adrenalinecurve Normaal niveau van functioneren 1. Opstartfase 2. Escalatiefase 3. Crisisfase 4. Afbouwfase 5. Terugslagfase

9 Inschatten van de situatie – kapstok 2 Vormen van agressie Frustratie agressie -Ophoping van frustraties, de emmer loopt over -Echte emotionele reactie, afreageren van emoties -Reactie niet altijd in verhouding -Onvoorspelbare uitbarsting, het kan iedereen overkomen -(gedeeltelijk) verlies van zelfbeheersing, achteraf (soms) spijt -Verwijten naar jou, de organisatie, ‘iedereen’ Instrumentele agressie -Doelgericht, weloverwogen -Geen echte emotie gecontroleerd gedrag -Dreigementen en manipulaties -Niet alle dreigementen worden uitgevoerd -De leerling heeft een ‘reputatie’ -Kan soms omslaan naar frustratieagressie

10 Inschatten van de situatie – kapstok2 Vormen van agressie Agressie t.g.v. ‘innerlijke processen’ -Stofwisselingsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen, ziektes,…. -Gestuurd door innerlijke processen -Geen logische reden voor de uitbarsting -Voorgeschiedenis

11 Eigen emoties controleren Tellen tot 10! lichameli jk - diep ademen - spieren ontspannen - fysiek afreageren: sporten, … - luid roepen, zingen relativeren positief denken over jezelf afstand in gedachten letterlijk afstand nemen ‘ Het heeft niets met mij te maken’ - je goede eigenschappen herhalen - jezelf verzekeren dat je niets fout hebt gedaan - jezelf kalmeren door met de ander bezig te zijn: - Wat wil ik bereiken? - Waarom doet de ander zo? even weggaan en afkoelen ervoor zorgen dat je de ander niet ziet

12 Kies een strategie Eigen voorkeurstrategie Inschatting van de situatie Agressor zelf en omgeving Eigen toestand Beroepscodes en ethiek

13 Eigen voorkeurstrategie … en meer Ontwijken Negeren Deëscaleren Kalmeren Confronteren Grenzen stellen Hulp halen Ontmijnen Humor Tegen-agressie

14 Opvolgen van de situatie Opvolgen van de situatie: In gesprek met de leerling… Van buitenkant naar binnenkant… Het positieve benutten… Oplossingsgericht…