Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5: Beeldvorming Ali Oussaïd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Employer Branding Rabobank
De marketing-omgeving
Over consumenten, gedrag en marketing
Respectvolle bejegening
Corporate Guidelines.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
De kracht van MySolution
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Geïntegreerde Communicatie
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
strategie als een proces
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Marketing presentatie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
1 Case ‘openbedrijvendag’ OPR-technieken. 2 Vind de job van je leven op Openbedrijvendag BRUSSEL - Voor veel ondernemingen die deelnemen aan de Openbedrijvendag.
Corporate Communication & Design
Comtell B.V. Welkom Inleiding
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Operations Management Stakeholderanalyse
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
MVO en public relations
Kansen voor Samenwerken
detaillistenpromotie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Swot analyse
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
© de vries business consultancy, 2008
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Social media presentatie
Major DesignThis! Daniel Eusebio Roque CMD 4A Internal Branding.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
 A-94 A-94.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Dienstenmarketing Week 4.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Participatie Adviseur ABN AMRO Bank N.V.. Visie en belang van diversiteit voor ABN AMRO VISIE ABN AMRO streeft met haar Diversity & Inclusion (D&I) beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Cursus Interne auditor
P a n t h a r h e i w i e n i e t w e e t w i e h i j i s, w e e t n i e t w i e h i j w i l w o r d e n Aforisme waarin de leer van Heraclitus.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5: Beeldvorming Ali Oussaïd

Beeldvormingsprocessen 1. Belang 2. Gedrag/communicatie/symboliek 3. Beeldvorming 4. Imago-onderzoek

Niveaus van imago Product (bier) Merk (Heineken) Bedrijf (Akzo) Branche (chemische industrie) Winkel (Albert Heijn) Persoon (Balkenende) Land (NL) Gebruikersimago(BMW-gebruiker)

Image “Image is een subjectieve en meerdimensionale voorstellingsvorm of afdruk van de werkelijkheid in het menselijk brein, waardoor deze werkelijkheid op een gereduceerde, gekleurde en dus vaak vervormde wijze wordt voorgesteld.” (Fauconnier, 1988) “An image is the set of meanings by which an object is known and through which people describe, remember and relate to it. That is, it is the net result of the interaction of a person’s beliefs, ideas, feelings and impressions about an object.” (Aaker & Myers, 1982)

Concerncommunicatie Corporate Communication is het managementinstrument waarmee, op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze, alle bewust gehanteerde vormen van in- en externe communicatie zodanig op elkaar worden afgestemd dat een positieve uitgangspositie ontstaat met de doelgroepen waarmee men een afhankelijkheidsrelatie heeft. (Van Riel, 1997:33) (Issues management, Public affairs, crisiscommunicatie, mediacontacten, sponsoring, arbeidsmarktcommunicatie, financiële communicatie)

Organisatie en krachtenveld Organisatie Personeel, interne relaties Consumenten, cliënten Toeleveranciers Financiers, aandeelhouders Concurrenten Overheid, politiek Algemene publiek, omwonenden Intermediairs Vakbonden, belangengroepen Maatschappelijke ontwikkelingen Arbeidsmarkt- ontwikkelingen Ontwikkelingen in de media Politieke ontwikkelingen Economische ontwikkelingen Technologische ontwikkelingen Figuur 1.3 organisatie en krachtenveld (naar: Keuning, 1993:1)

Positionering Het verwerven van een prominente plaats in de perceptie van de consument voor een keuzealternatief te midden van de andere, concurrerende alternatieven (uit Van Raaij in Klandermans: 96:234)

Identiteit Het geheel van karakteristieke eigenschappen van een organisatie; hoe de organisatie zich daadwerkelijk manifesteert en wat haar wezenlijke kenmerken zijn (p.51) Symboliek De visuele presentatie van een organisatie volgens strikte voorschriften t.b.v. eenduidige herkenbaarheid. (van Rekom e.a.: 1991) Gedrag Het totaal van manieren waarop een organisatie zich naar haar sociaal-economische omgeving manifesteert, zowel in visuele zin als inhoudelijk via houding en gedrag naar en van personeel, artikelen in de media, productiemethoden en productkwaliteit. (Aerssens, 1994)

ABN AMRO (corporate identity) ABN AMRO is, met haar rijke traditie, een solide, veelzijdige en vooraanstaande bank van internationale standing en reputatie. Wij streven ernaar de ambitie van de bank waar te maken door tot de kopgroep te behoren bij het bankieren met toegevoegde waarde, zowel lokaal als op wereldschaal. Dit streven is gebaseerd op het behoud van de reputatie en traditie van hoge kwaliteit én op de deskundigheid van onze goed toegeruste, vakkundige en gemotiveerde medewerkers. Onze fundamentele drijfveer is het voortdurend streven om het vertrouwen van onze klanten, beleggers, toezichthoudende instanties, medewerkers en het publiek in het algemeen, te behouden en te versterken.

ING Bank Elk mens heeft ambities. Ambities die leiden tot plannen en ideeën. Maar tussen plan en uitvoering staan meestal financiële en praktische bezwaren. Ondernemende mensen vinden echter altijd een weg om hun doel te bereiken. Maar hoeven niet alles zelf op te lossen. Via de ING bank heeft u toegang tot alle denkbare combinaties van bank- en verzekeringsproducten. En de ervaring en creativiteit om uw plannen te realiseren. Tenslotte zijn we zelf ook ondernemers. ING bank voor ondernemende mensen

Gewenste identiteit organisatie Informatie Attitudevorming Imagovorming succes

Imago’s zijn in het bijzonder behulpzaam wanneer: de informatie op grond waarvan mensen beslissingen moeten nemen complex, conflicterend en/of incompleet is; de informatie onvoldoende of te omvangrijk is om te kunnen oordelen; mensen een te lage betrokkenheid hebben om een uitgebreid informatieverwerkingsproces te doorlopen; er in de omgeving condities aanwezig zijn die het beslissingsproces bemoeilijken, zoals tijdslimieten (Poiesz, 1988)

Hiërarchische image-beïnvloedingsladder 1. Wat men zelf als klant ervaart 2. Wat anderen vertellen (vrienden, buren) 3. Wat men van (verkoop)personeel hoort 4. Wat men in redactionele rubrieken leest 5. Wat men in reclame-uitingenziet/hoort/leest 6. Visuele presentatie van de organisatie of product (huisstijl, logo,…)

Imago-onderzoek Meetmodel van Vos - primaire impressie - bekendheid - perceptie - preferentie - positie (Vos, In: Vos & Schoemaker, 1998:43)