VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst 1.3 1.Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Innovatiematrix en functionaliteiten
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Informatieve bijeenkomst
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.4. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen 2.Effe checken!!!! 3.Lesmethoden Zorg en welzijn 4.Hoe kan ICT behulpzaam zijn.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Thema Roos van Leary in de klas
vakdidactiek pedagogiek
Psychomotorische taxonomie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Ontwikkelingspsychologie 16september
Vragen, wat voor vragen?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden les 1.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

VAD BIJEENKOMST 1.3

Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen formuleren + oefeningen doelen ontwerpen en classificeren. 4.Leerdoelen formuleren voor VAD leertaak 1 5.Afspraken bijeenkomst Afsluiting van de les. 

Doelen voor vandaag……

Doelen van bijeenkomst 1.3 De student kan: -uitleggen met welk doel een taxonomie ingezet wordt in het onderwijs. -zes cognitieve beheersingsniveau van Bloom/Krathwohl/Anderson benoemen -de betekenis ervan uitleggen aan een mede student. -kan de (herziene) taxonomie van Bloom toepassen bij het formuleren van leerdoelen. -kan leerdoelen classificeren in een taxonomie model -kan leerdoelen formuleren voor een les ( leertaak 1 VAD)

Constructive alignment Toetsen Leerdoelen Opleidingsdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten

Taxonomie Bloom/Anderson/Krathwohl 2001

Digitale taxonomie van Bloom e.a.

Waarom leerdoelen beschrijven? Om: -de relatie tussen leerdoelen, leeractiviteiten en leeropbrengst zichtbaar te maken -de relatie met eindtermen, kerndoelen of competenties zichtbaar te maken -het leren van leerlingen centraal te stellen

Leerdoelen (op cognitief beheersingsniveau) Leeractiviteiten ( werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst / toetsing

Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria: Een leerdoel: -is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen/werkprocessen en competenties. -bevat een specifiek en concreet inhoudscomponent. -bevat een (waarneembaar) gedragscomponent. Het gedrag is beschreven in een werkwoord ; tevens is een beheersingsniveau beschreven. -bevat (soms) een conditiecomponent. Onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoond worden? ( tijd, aantal, omstandigheid) -moet toetsbaar zijn.

Opdracht 1.Zijn de volgende doelen juist geformuleerd d.w.z. voldoen de doelen aan bovenstaande criteria? Zo niet, pas de leerdoelen aan zodat deze voldoen aan bovenstaande criteria (bijlage1 bij VAD bijeenkomst 1.3) 2.Classificeer de aangepaste leerdoelen in het taxonomie schema op de horizontale lijn. ( bijlage 2 bij VAD bijeenkomst 1.3)

Leerdoelen ontwikkelingspsychologie (leerjaar1, pedagogisch werk, niveau 3) Aan het eind van periode 4 kan een leerling: 1.verschillende kenmerken van de lichamelijke ontwikkeling van een baby benoemen; 2.een plan van aanpak opstellen aan de hand van de kenmerken van de motorische ontwikkeling van een basisschool kind; 3.beargumenteren welk voorleesboek past bij de taalontwikkeling van een driejarig kind; 4.een spel ontwerpen dat gericht is op de ontwikkeling van de motoriek van een kleuter; 5.aan een medeleerling uitleggen waarom een puber zijn eigen denkwereld centraal stelt; 6.een verband leggen tussen sociaal -affectieve ontwikkeling en leerprestaties van een kind; 7.de begrippen cognitieve -en sociaal effectieve ontwikkeling toepassen in het schrijven van een cases.

Afsluiting bijeenkomst Ieder individueel Wat neem van je deze les mee voor je lespraktijk? Formuleer een leerdoel volgens de genoemde criteria.

Bijlage 1 kunsttheorie.nl/cms_data/bloom.pdf

Bijlage 2 Blanco Taxonomy Krathwohl bijeenkomst 1.3

Bron verschillende soorten taxonomieën e%C3%ABn.pdf

voorbereiding VAD bijeenkomst 1.4 Zie wiki voorbereiding VAD bijeenkomst OP_en_Minor_1