Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007
Start Informatica-Actief Informatica-Actief komt voort uit de methode Informatica van Edu’Actief In 2005 en 2006 diverse vruchteloze pogingen van de uitgever om tot een on-line vorm te komen In februari van dit jaar kwamen we tot de conclusie dat de uitgever niet meekon in de ideeën van de auteurs: auteurs gaan zelfstandig verder.
Wat was er in februari 2007? De boeken van de papieren methode waren aan herziening toe: Theorieboeken uit 2001 en 2002 Werkboeken uit 2004 en 2005 De theorie was al volledig herschreven Werkboeken bevatten al veel nieuw materiaal
Opzet Informatica-Actief Al het materiaal wordt in Moodle gezet Er is basistheorie, met (praktische) opdrachten Er zijn verdiepende modules Nieuwe versie theorieboek is in pdf beschikbaar
Deelname scholen Scholen melden zich aan met aantal docenten en leerlingen, ieder krijgt een account Scholen krijgen in onze Moodle-site een eigen klaslokaal (cursus) Kosten per leerling: ongeveer 20 euro
Tijdpad In de periode februari juni 2008: beschikbaar maken van de vernieuwde versie van de methode, met kleine uitbreidingen eerste stappen naar een echte interactieve methode In de periode na juni 2008: verdiepende modules vervolg interactieve methode....
Interactief? Perspectief.... Integratie van alle bronnen Toetsing Multimedia Interactiviteit (echt) Geschikt voor verschillende leerstijlen Vastleggen werk van leerlingen
(Toelichting, tijdens presentatie gegeven bij de demonstratie. Alle punten betreffen doelstellingen die pas over enkele jaren helemaal klaar kunnen zijn. Aangegeven is hoe ver we met deze punten zijn.) Integratie van alle bronnen (90%) Theorie, opdrachten, bestanden en links zijn bij elkaar opgenomen en gelinkt. Zo kun je bij theorie naar de bijbehorende opdrachten en terug. Termen linken naar een worrdenlijst, die linkt weer naar de bron waar de term wordt uitgelegd. Toetsing (90%) Eenvoudige gesloten vragen zijn opgenomen in kleine toetsen bij elk onderwerp en een grotere diagnostische toets bij elke cursus. Leerlingen kunnen deze doen zo vaak ze willen. Er zijn extra toetsvragen waaruit docenten een toets voor een cijfer kunnen samenstellen. Docenten zelf dragen bij aan deze toetscategorieën. Multimedia (10%, begint net) Er is veel illustratiemateriaal, maar nog weinig bewegend, of voorzien van geluid. Studenten van de hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben Flash-animaties gemaakt, o.a. over hardware. In de toekomst zullen er meer volgen. Zelf willen we instructievideo’s gaan maken (scherm + voice-over).
Interactiviteit (echte) (20%, nog niet veel, maar wel de zaken die ertoe doen) Applets worden bij de opdrachten zelf opgenomen, bijvoorbeeld de kleurenmenger. Voor het eerste programmeerhoofdstuk is een nieuwe applet gemaakt, waarmee je met drag & drop een structuurdiagram voor een tekenprogramma kunt maken en laten uitvoeren. Meer applets zullen volgen, deels uit het oude boek (Dijkstra), deels nieuw (RSA-versleuteling). In de database-cursus zullen leerlingen query’s online kunnen uitvoeren. Geschikt voor verschillende leerstijlen (20%?) De bekende helicopterview is zeer geschikt voor experimenterende leerlingen, die kriskras door het materiaal gaan. Voor de leerlingen die meer structuur willen is er met behulp van hyperlinks een pad uitgezet in de basistheorie, met zijtakken naar opdrachten en practica. Dit is nog zeer ruw (simpele links). In de toekomst moet dit een mooie vaste component worden, die bijvoorbeeld ook aangeeft hoe ver je bent, vergelijkbaar met een minimap in games. Vastleggen werk van leerlingen (0%) Dit ss zeer gewenst, maar het wachten is op goede en stabiele mogelijkheden in de ELO’s. Hetzelfde geldt overigens voor importeren in de eigen ELO.