Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Gepersonaliseerd leren
Groep5: CHImazon Christof Derwael, Birgen Geelen, Jasper Boncquet, Jelle Ghys en testpersonen.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Aan de slag met competenties beoordelen
Rekenproblemen en Dyscalculie
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
De puzzel past steeds beter
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Toekomstgericht onderwijs
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Veilige microbiologische technieken
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Doelen behalen met activiteiten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Ondersteunen van Zelfregulatie
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Risicocommunicatie en de omgevingswet
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht, 5 maart 2010

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Inhoud Valkuilen bij het ontwerpen van: –Leertaken –Informatiepresentatie –Methoden en Media

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 1. Multi-tasking Jongeren doen veel tegelijkertijd, dus leertaken moeten daar op inspelen –Multitasking alleen voor geautomatiseerde gedragingen; anders ‘task switching’ en achteruitgang van prestatie –“Heavy media multitaskers” zijn slechter in het switchen tussen taken dan anderen (Ophir, Nass & Wagner, 2009)

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 2. Parallelle leerlijnen Projectonderwijs voor leertaken Workshops voor de theorie Practica voor vaardigheden Rollenspel voor houdingen Welke chirurg heeft u het liefst? (a)Weet veel van het menselijk lichaam maar heeft twee linkerhanden (b)Heeft prima technische vaardigheden maar is een hork voor zijn clienten (c)Is vriendelijk maar heeft na afstuderen jaar geleden -- zijn vak niet meer bijgehouden (d)Geen van de bovenstaande compartimentalisatie

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

Leertaken 3. Natuurlijk leren is de norm Seductive details verstoren vaak het leerproces (voor beginners) Essentieel is de representativiteit van leertaken voor authentieke situaties –Psychologische vs. –Fysieke natuurgetrouwheid

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Waarom lage fysieke natuurgetrouwheid soms beter is Controle over volgorde/moeilijkheid leertaken Betere ondersteuning/begeleiding geven Voorkomen onveilige/gevaarlijke situaties Versnellen of vertragen van het proces Reduceren van kosten Aanbieden van leertaken die in het echt niet of nauwelijks voorkomen Aanbieden van leertaken die zeldzame materialen of resources vereisen

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 4. Probleemoplossen Jongeren moeten leren om problemen op te lossen, dus leertaken zijn bij voorkeur conventionele problemen Probleemoplossen # leren problemen op te lossen Empirisch onderzoek: doelvrije problemen, uitgewerkte voorbeelden, aanvulproblemen etc.

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 5. Kennis is niet meer belangrijk Kennis veroudert steeds sneller dus hoeven we niet meer te onderwijzen Veroudering van informatie is zeer betrekkelijk Kennis bepaalt wat je kunt vinden, niet andersom! Het gaat om de transformatie van informatie in bruikbare kennis

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

Informatiepresentatie 6. Zoek en Gij zult Vinden Kennis hoeft niet meer te worden aangeboden want kan eenvoudig worden opgezocht op het internet Empirisch onderzoek: jongeren zijn buitengewoon slecht in het vinden van (betrouwbare) informatie –Helder krijgen van wat je niet weet –Valideren van bronnen

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 7. Kennis toetsen mag niet meer Competentiegerichte toetsing

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 8.Gebrekkige procedurele informatie Presentatie dikwijls niet “just-in-time” Presentatie in abstracte voorschriften in plaats van concrete aanwijzingen en/of voorbeelden

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 9. Snel-thuis methoden Geblokte volgorde: –S1-S1-S1 S2-S2-S2 S3-S3-S3 –Leerdoelen snel bereikt –Lage transfer (niet in staat om A4 te diagnosticeren) Random volgorde: –S3-S2-S2 S1-S3-S3 S1-S2-S1 –Duurt langer om leerdoelen te bereiken –Maar veel hogere transfer (in staat om A4 te diagnosticeren!) Leer drie verschillende storingen diagnosticeren…

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 10. Homo Zappiens Jongeren zijn genetisch toegerust om met nieuwe technologie om te gaan en het onderwijs moet daar op inspelen –De wetten van de evolutie? –Empirisch onderzoek: kinderen/studenten maken oppervlakkig en beperkt gebruik van technologie –Attention Deficit Hyperlink Disorder (ADHD), het Butterfly Defect (Salomon & Perkins)

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 11. (Serious) Gaming Alle jongeren vinden games leuk dus gaming is de beste onderwijsmethode –Gaming generation is relatief kleine groep, jaar, bijna uitsluitend jongens –Empirisch onderzoek: gaming werkt soms voor bepaalde leerdoelen, bepaalde doelgroepen, bepaalde contexten…

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 12. De rol van de docent Onderwijsmethoden niet zo belangrijk, want de docent geeft de noodzakelijke structuur, ondersteuning, begeleiding In “the best of all possible worlds”?

FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Discussie en Vragen