Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing en didactiek februari 2014
Topics | 2 Competentieleren Kenmerken van de leeromgeving Voorbeelden competentieprojecten Toelichting MAS-opdracht Exploreren CD-rom en toepassingen Toepassen CD-rom Uitwerken eigen praktijkoefening
Competenties? | 3
Competentieleren: definitie | 4 Een competentie wordt omschreven “als de capaciteit om op een creatieve wijze kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes te benutten, in functie van de concrete, dagelijkse en veranderende leer- en werksituatie en in functie van de persoonlijke ontwikkeling en de maatschappelijke participatie”.
Kenmerken competentiegerichte leeromgeving | 5 1. sterke relatie met de beroepspraktijk authentieke situaties, realistische context, relevant voor de praktijk (Cluitmans & Dekkers, 2009) 2. ontwikkelingsgericht leren zelfstandigheid eigen leerproces meer differentiatie persoonlijke groei. 3. krachtige leeromgeving: bijdragen tot volwaardig leren (Schlusmans, Slotman, Nagtegaal, & Kinkhorst, 2000).
PWO competentieleren³ | 6 De PWO-projecten Competentieleren en Drievelden model willen die competentie realiseren door competentiegerichte leersituaties te creëren. Competenties worden immers ontwikkeld in leeromgevingen die daar een beroep op doen. (Dochy & Nickmans, 2005).
PWO Competentieleren³ = hefboom | 7 Kennisontwikkeling Vertrekt vanuit praktijk / werkveld Gericht op innovatie / kwaliteitsverbetering in beroepspraktijk Resultaten (producten, instrumenten, methoden) hebben impact op het onderwijs binnen de hogeschool.
Competentieprojecten O&T ICT-vaardig naar de lerarenopleiding (Baobab) PWO Vaardigheden opkrikken vóór aanvang opleiding L-breed inzetbaar L-breed Brandweerproject digitale leerlijnen 3 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ 1 AV SO, ‘toegepaste didactiek’ Vaardigheden opkrikken tijdens opleiding (maken van WebQuests) Uiteenzetting WebQuests (workshop studenten en lectoren)WebQuests Bezoek Brandweer Informatie centrum (BIC)BIC Basisonderwijs scholengemeenschap Noord
Groepsfoto BIC
Competentieprojecten L Werken met Audacity 3 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ mediavaardigheden opkrikken tijdens opleiding (zingen en begeleiden lied) Uiteenzetting audioverwerkingsprogramma (workshop studenten en lectoren) Achtergrondmuziek opendeur OLCmuziek Werken met het Interactive Whiteboard (Smartboard) 2 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ 1 AV SO, ‘toegepaste didactiek’ Specifieke sessies voor lectoren en BA-proefstudenten (zelfstudiepakketten) mediavaardigheden opkrikken tijdens opleiding (interactief bordschema met notebook 11) Uiteenzetting softwareprogramma (workshop studenten en lectoren) Bordschema van de toekomst? Bordschema
MAS-opdracht DEMO ICT in het MAS Demo ICT in het MAS\Demo competentiepakket MAS_ICTopdracht.pdf p.1-3 (doelstellingen, samenvatting, praktische richtlijnen, ICT-competent) Demo ICT in het MAS\Demo competentiepakket MAS_evaluatiematrix.pdf Evaluatiecriteria Demo ICT in het MAS\Interactieve oefeningen met Hot Potatoes\Lesvoorbereiding met Hot Potatoes.pdf Lesvoorbereidingen Voorbeelden Handleiding Hot Potatoes Idem voor e-mindmaps, Audacity, Prezi
Persoonlijke MAS-opdracht (gebruik handleidingen CD-rom) © artesis 2013 | 12
Multidisciplinary? © artesis 2013 | 13 "Education is not the filling of a bucket, but the lighting of a fire." W.B. Yeats ( ) ? =