Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Van Methode Naar Methodiek
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Aan de slag met competenties beoordelen
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Jaap van Lakerveld Directeur
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
AUDACITY If you can dream it, you can do it! Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing en didactiek februari 2014.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Evaluatie Leerlijnen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Workshop evalueren Dcp
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Meer innovatieve professionals
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Jaap van Lakerveld Directeur
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Richtlijnen voor professionele begeleiders
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Betrouwbaarheid examinering
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing en didactiek februari 2014

Topics | 2 Competentieleren Kenmerken van de leeromgeving Voorbeelden competentieprojecten Toelichting MAS-opdracht Exploreren CD-rom en toepassingen Toepassen CD-rom Uitwerken eigen praktijkoefening

Competenties? | 3

Competentieleren: definitie | 4 Een competentie wordt omschreven “als de capaciteit om op een creatieve wijze kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes te benutten, in functie van de concrete, dagelijkse en veranderende leer- en werksituatie en in functie van de persoonlijke ontwikkeling en de maatschappelijke participatie”.

Kenmerken competentiegerichte leeromgeving | 5 1. sterke relatie met de beroepspraktijk authentieke situaties, realistische context, relevant voor de praktijk (Cluitmans & Dekkers, 2009) 2. ontwikkelingsgericht leren zelfstandigheid eigen leerproces meer differentiatie persoonlijke groei. 3. krachtige leeromgeving: bijdragen tot volwaardig leren (Schlusmans, Slotman, Nagtegaal, & Kinkhorst, 2000).

PWO competentieleren³ | 6 De PWO-projecten Competentieleren en Drievelden model willen die competentie realiseren door competentiegerichte leersituaties te creëren. Competenties worden immers ontwikkeld in leeromgevingen die daar een beroep op doen. (Dochy & Nickmans, 2005).

PWO Competentieleren³ = hefboom | 7 Kennisontwikkeling Vertrekt vanuit praktijk / werkveld Gericht op innovatie / kwaliteitsverbetering in beroepspraktijk Resultaten (producten, instrumenten, methoden) hebben impact op het onderwijs binnen de hogeschool.

Competentieprojecten O&T ICT-vaardig naar de lerarenopleiding (Baobab) PWO Vaardigheden opkrikken vóór aanvang opleiding L-breed inzetbaar L-breed Brandweerproject digitale leerlijnen 3 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ 1 AV SO, ‘toegepaste didactiek’ Vaardigheden opkrikken tijdens opleiding (maken van WebQuests) Uiteenzetting WebQuests (workshop studenten en lectoren)WebQuests Bezoek Brandweer Informatie centrum (BIC)BIC Basisonderwijs scholengemeenschap Noord

Groepsfoto BIC

Competentieprojecten L Werken met Audacity 3 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ mediavaardigheden opkrikken tijdens opleiding (zingen en begeleiden lied) Uiteenzetting audioverwerkingsprogramma (workshop studenten en lectoren) Achtergrondmuziek opendeur OLCmuziek Werken met het Interactive Whiteboard (Smartboard) 2 BA lager onderwijs, ‘krachtige leeromgeving’ 1 AV SO, ‘toegepaste didactiek’ Specifieke sessies voor lectoren en BA-proefstudenten (zelfstudiepakketten) mediavaardigheden opkrikken tijdens opleiding (interactief bordschema met notebook 11) Uiteenzetting softwareprogramma (workshop studenten en lectoren) Bordschema van de toekomst? Bordschema

MAS-opdracht DEMO ICT in het MAS Demo ICT in het MAS\Demo competentiepakket MAS_ICTopdracht.pdf p.1-3 (doelstellingen, samenvatting, praktische richtlijnen, ICT-competent) Demo ICT in het MAS\Demo competentiepakket MAS_evaluatiematrix.pdf Evaluatiecriteria Demo ICT in het MAS\Interactieve oefeningen met Hot Potatoes\Lesvoorbereiding met Hot Potatoes.pdf Lesvoorbereidingen Voorbeelden Handleiding Hot Potatoes Idem voor e-mindmaps, Audacity, Prezi

Persoonlijke MAS-opdracht (gebruik handleidingen CD-rom) © artesis 2013 | 12

Multidisciplinary? © artesis 2013 | 13 "Education is not the filling of a bucket, but the lighting of a fire." W.B. Yeats ( ) ? =