Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Gedragsproblemen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Adaptief onderwijs.
MBO passend onderwijs
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
de ouderbetrokkenheid vergroten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Overlast en Zorg Overleg
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Filmpje over handelingsgericht werken
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe kijken we naar kinderen?
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014

Vraag/doel workshop Wat zijn ontwikkelingen binnen Passend onderwijs? Wat heeft de leerkracht nodig om (zich capabel te voelen om) Passend onderwijs te geven? Wat betekent dat voor het pedagogisch werkveld?

Zijn scholen er klaar voor? Aob, rapport 25 maart 2014 Luc Stevens, lezing 19 maart 2014

: ingang wet op Passend onderwijs Zorgplicht school Vanuit gemeentelijke zorgstructuren gezinsspecialist in ondersteuningsteam plus (bij gecombineerde onderwijs- en gezinsproblematiek) School verantwoordelijk voor onderwijsondersteuning Gemeente verantwoordelijk voor zorgondersteuning

Ondersteuningsteam plus Intern begeleider Orthopedagoog Evt. andere onderwijsprofessional Gezinsspecialist Doel: bij gecombineerde onderwijs en gezinsproblematiek realiseren van één kind, één plan. Ortho richt zich op onderwijsgerelateerde problematiek; gezinsspecialist op gezinsgelateerde. In zulke gevallen wordt ook regisseur benoemd: wie heeft regie?

Onderwijsondersteuning-zorg voor jeugd Onderwijs Gemeente Ondersteuningsteam: -i.b.-er -Orthopedagoog -(Gezinsspecialist) -……… Met: -Leerkracht -Ouders -Kind Jeugdteam: -JGZ -GGZ -(S)MW -Leerplicht -Politie -….

Goede leerkracht Kennis- hoofd Vaardigheden - handen Attitude - hart Self-efficacy

Definitie Het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om met succes invloed uit te oefenen op zijn of haar omgeving.

Leerkrachten met een sterk gevoel van self-efficacy Zien uitdagende problemen als taken die aangepakt moeten worden Ontwikkelen sterkere belangstelling voor activiteiten Vormen een sterk gevoel van betrokkenheid bij activiteiten Durven te experimenteren Zijn creatiever in leren, denken, werken Herstellen sneller van tegenslagen en teleurstellingen

Leerkrachten met een zwak gevoel van self-efficacy Vermijden uitdagende taken Geloven dat aanpakken van moeilijke taken en situaties buiten hun mogelijkheden liggen Focussen op persoonlijk falen en negatieve resultaten Verliezen snel het vertrouwen in persoonlijke capaciteiten

Ontwikkeling van self- efficacy Goede ervaringen Goede voorbeelden Verbale aanmoediging Eigen emotionele reacties

Vraag Welke rol kan de pedagoog vervullen t.a.v. het vergroten van self-efficay van de leerkracht? Wat is de rol van de pedagoog binnen Passend onderwijs? Wat verandert er?